Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2014: 5. etapa – nesnesitelné horko, Češi v problémech

Vitek
Diskuze (0)
Celý den závodníci postupovali terénem mimo vyjeté trasy mezi Chilecitem a Tucumánem.

A ti, kteří trasu špatně odhadli, ohrozili motory svých strojů přehřátím. Tím spíš, že místní teploty jsou velmi vysoké. Pro mnoho ostatních znamenala etapa poškození techniky a noční opravy na druhý den. Stala se pohromou pro několik favoritů, technika zradila Josefa Macháčka i Martina Kolomého.

Výsledky po 5. etapě

Pro motocykly pořadatelé kvůli nesnesitelnému horku a chaosu na trati zrušili druhou část rychlostní zkoušky. Někdo padal, někomu se přehřívala motorka. Někdo naopak v etapě problémy neměl a mezi takové šťastlivce patřil i Marc Coma, který do cíle i přes drobné navigační problémy dorazil první. Podle oficiálních výsledků se před ním celkově stále drží Barreda Bort. Druhý v etapě, 13 minut za Comou skončil jeho krajan, Španěl Viladoms, ještě o dalších 13 minut déle na třetí pozici dorazil Rodrigues na Hondě. Opět se dařilo Davidu Pabiškovi. Horko ho nepřemohlo a dorazil na 22. místě. Celkově je 26. Jeho týmový kolega Svitko je průběžně 11.

V kategorii automobilů na celkové první pozici stále figuruje Carlos Sainz. Ani on se ovšem nevyhnul problémům, během jízdy se rozbila elektronika jeho buginy a její oprava v poušti dala zabrat jemu i zbytku týmu. Etapu vyhrál Nani Roma, průběžně je druhý za Sainzem. Josef Macháček se během závodu držel kolem 22. místa, zadřel ale zadní kolo a jeho osud na rallye je ohrožený.

A konečně kamióny. Jako první mezi nimi závod dokončil Dmitry Sotnikov, ale průběžnému pořadí stále vévodí Gerard De Rooy. Holanďan Van Vliet na druhém místě ztrácí na prvního De Rooye 36 minut.

Martin Kolomý měl po čtvrté, úspěšné etapě technické problémy. Odešel mu kompresor a jeho kamión nebrzdil a neřadil. Nejlepší z Čechů byl Aleš Loprais na devátém místě, průběžně je sedmý.

Porucha motoru znamenala předčasný konec posádky kamionu Liaz pilotované Jaroslavem Valtrem. Členové týmu KM Racing neprojeli cílem v Tucumánu a ze soutěže, stejně jako loni, odstupují.

Pabiška horku nepodlehl, připravoval si roadbook na další etapu

Spousta motorkářů v páté etapě trpěla dehydratací, naštěstí se to netýkalo Čecha Davida Pabišky, který je v celkovém pořadí těsně nad elitní dvacítkou jezdců. A tak se mohl vrhnout na přípravy do dalšího dne. Šustil papírem, tedy roadbookem, který mají motorkáři navinutý na svém stroji, aby jeli správnou trasou.

„Roadbook se musí celý předělat, protože vymysleli novou trať. Teď se to musí vložit, ale pochopit to prostě ještě z francouzštiny a podobně je docela oříšek,“ říkal David Pabiška při práci. „Ale je to hezké. Žlutá, zelená a černá, nůžtičky a lepidlo a prostě dáváme to tady dohromady, protože přeci jenom je to svitek papíru. Musí se to rozstřihnout, slepit, znova pomalovat, aby to bylo vidět. Ta nejnervóznější práce vůbec na Dakaru.“

Proč různé barvy, a kterou na co? A jak se David při jízdě v roadbooku vyzná? Klikněte sem: Zelená vlna Radiožurnálu.

Vitek
Diskuze (0)