Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2014: 9. etapa – Lídři kategorií beze změny

Vitek
Diskuze (0)
Závodníci v nejsevernějším bodu v Iquique poprvé spatřili oceán. Také znovu objevili atakamské duny.

Vzrušení bylo zaručeno na úplném konci dne v posledních třech kilometrech při více než třicetiprocentním klesání do bivaku, na kterém se nedoporučuje skoro vůbec brzdit.

Výsledky závodu

Motorkář Marc Coma posílil svůj náskok v celkové klasifikaci. Ráno vyjížděl třetí za Barredou a Despresem. Katalánec ale brzy dohnal své dva protivníky a v etapě zvítězil. Podruhé v letošním roce, po 23. v životě. Celkově druhý se zatím drží Joan Barreda, třetí Viladoms. Cyril Despres je momentálně průběžně osmý. David Pabiška figuruje zatím na 19. příčce.

Zvláštní uznání by měla získat Španělka Laia Sanz, vedoucí žena celkového pořadí. V deváté etapě dojena na fantastické osmé pozici!

V kategorii automobilů útočil Stéphane Peterhansel. Navzdory složité navigaci držitel titulu dosáhl třetího letošního etapového vítězství, což z něj s celkovými 64 udělalo soutěžícího s největším počtem vítězných etap na Dakaru. Na lídra tabulky Naniho Romu ztrácí už jenom 12 minut a 10 sekund. Zpátky na třetí průběžnou příčku vyšplhal Orlando Terranova, který v deváté etapě předstihl svého soupeře De Villierse. Zavěšení zadního kola ulomil Carlos Sainz a do bivaku dojel šnečím tempem. Josefa Macháčka musela kvůli poruše do bivaku dotáhnout odstoupivší liazka s Jaroslavem Valtrem za volantem.

Svůj kamión podruhé za sebou do cíle nejrychleji dostal Andrej Karginov, a to 19 minut před lídrem celkové klasifikace Gerardem De Rooyem. Nicméně to pro Holanďana není žádné drama. Na Karginova má stále náskok 13 minut a 28 sekund.

Aleš Loprais závod dokončil čtvrtý a na páté pozici figuruje v celkové klasifikaci. Na vedoucího De Rooye ztrácí hodinu a 48 minut. Další tři české posádky se v etapě poskládaly hezky za sebou. Vildmanova dojela 16., 17. Vrátného a 18. Tománkova.

Kolomý o svém konci v letošním ročníku Dakaru

Loni i předloni byl na Rallye Dakar nejlépe umístěným Čechem za volantem kamionu. Letos ho štěstí opustilo a jeho Tatru od začátku soutěže trápily technické problémy. Ty vyústili v rozhodnutí, kterého Martin Kolomý nikdy nebude litovat, přestože znamenalo bolestné odstoupení ze soutěže hned na začátku jeho druhé části.

„Měli jsme prasklý chladič. To jsme opravili. Pak jsme měli problém s kompresorem, kde nám praskla hřídel, ale to jsou všechno věci, které jsme dokázali vyřešit, a za které se nám připočetl jenom nějaký čas, ale pořád jsme jeli vepředu. Takže se nám docela dařilo, ale tady toto bylo rozhodnutí. Já když kamión řídím, tak zodpovídám také za ty lidi, co jedou se mnou a toto riziko jsem nemohl podstoupit.“

Letošní ročník byl provázen také vysokými teplotami. Martin dokonce v jedné etapě omdlel. Byl dehydrován. Zkazila se mu voda, ale snažil se etapu dotáhnout do cíle. A i pro takové případy je v každém bivaku mobilní nemocnice, která není zrovna malá.

Jak taková nemocnice vypadá, kolik v ní pracuje doktorů a čeho všeho jsou uprostřed pustiny schopní? Prozradí Zelená vlna Radiožurnálu.

Vitek
Diskuze (0)