Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dallara EXP je nová okruhová hračka s motorem z Focusu RS a bez střechy

Ondřej Mára Ondřej Mára 1. 7. 2021 • 12:17
11
Zobrazit náhledy (11)
Dallara EXP Dallara EXP Dallara EXP Dallara EXP Dallara EXP Dallara EXP

Tradiční výrobce závodních vozů připravil svůj první silniční model o registrační značku a zbavil ho všech omezení, která byla nezbytná k provozu na silnicích. Výsledek označuje jako EXP.

Společnost Dallara, která se již v šedesátých letech podílela na stavbě vozů F1, zřejmě není potřeba dlouze představovat. Za připomínku však stojí, že v roce 2017 představila tato italská společnost svůj vůbec první silniční model, který dostal označení Stradale.

O Stradale byl přitom vyvíjen jako závodní vůz s registračními značkami, kvůli kterým musel výrobce učinit pár kompromisů. Novinka EXP se ale zbavila značek i kompromisů a naplno odhaluje potenciál, jaký v sobě Stradale ukrývá.

Dallara EXP sice sdílí karbonový monokok se silničním modelem, na rozdíl od Stradale je však EXP dostupné pouze jako otevřený roadster. Celá karoserie navíc prošla řadou úprav, jejichž cílem bylo optimalizovat aerodynamiku a především zvýšit přítlak, na čemž má zásluhu například masivní křídlo.

Suchá hmotnost automobilu sice vzrostla z 855 kg silničního speedsteru na 890 kilogramů, přítlačná síla při maximální rychlosti, která se posunula na 290 km/h, ovšem vzrostla z 820 kilogramů až na hodnotu přesahující 1.250 kilogramů. V zatáčkách pak model EXP vystaví řidiče přetížení až 2,7 G.

Pod kapotou je uložen 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec EcoBoost z Fordu RS, ze kterého se podařilo vydolovat dalších 92 koní a 200 Nm točivého momentu. Dallara EXP by tak měl nabídnout až 492 koní a 700 Nm. Parametry akcelerace sice neznáme, už silniční Stradale ale umělo vystřelit z 0 na 100 km/h za 3,25 sekundy.

video

Na rozdíl od silniční Stradale, kde si zákazník může objednat i manuální převodovku, by měl být motor u modelu EXP spojen výhradně s šestistupňovou sekvenční převodovkou, která posílá výkon na zadní kola.

Díky modulární konstrukci a řadě sdílených prvků by přitom mělo být možné přestavět již existující model Stradale Speedster na extrémnější verzi EXP. Výrobce by k tomu měl nabízet speciální balíček potřebných „vylepšení“. Jeho cenu, ani náročnost úpravy, však neznáme.

A známá zatím není ani cena modelu EXP. Připomeňme však, že standardní Dallara Stradale startuje od částky 191.000 eur, tedy cca 4.870.00 Kč.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud