Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dálnice D1: Betonovat se bude 24 hodin denně, opravy nabírají zpoždění

Jan Mička
Diskuze (10)
Kontrola prací na dálnici D1 přinesla nelichotivé výsledky. Modernizace nabírá skluz a podle plánu se jede na jediném úseku.

Modernizace nejvytíženější české dálniční tepny probíhá již od poloviny loňského roku. Ačkoliv bylo všem jasné, že ohromná akce bude během na dlouhou trať, po roce již zhotovitelné nabírají velká zpoždění. O situaci informoval server Novinky.cz, který zmapoval výsledky kontroly samotným šéfem ŘSD Janem Kubišem.

Největší problém představuje úsek Lhotka – Velká Bíteš, kde zhotovitelé nabrali zpoždění okolo 200 dnů. Ve vzduchu přitom visí velké sankce, které ŘSD uvalí při nedodržení předem dohodnutého termínu.

Všechno ale není tak zlé, jak na první pohled vypadá. Například v úseku Šternov – Psáře je již položen cementobetonový kryt a pomalu začínají práce na odvodňovacích kanálech. Betonuje se už také mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, zde by tedy k žádným sankcím docházet nemělo.

Všeobecná skepse motoristů, kteří každý den projíždějí opravovanými úseky, nemusí být zcela na místě. Podle serveru Novinky.cz byla totiž jednou z podmínek výběrového řízení šestnáctihodinová pracovní doba dělníků. Šéf ŘSD Kubiš však po kontrole uvedl, že nový povrch budou stavbaři pokládat až 24 hodin denně v případě, že to venkovní podmínky dovolí. Otázkou zůstává, zda na „novou“ pracovní dobu přistoupí i zhotovitelé.

Tak jako tak platí, že provoz na D1 může zůstat i navzdory rychlostním omezením plynulý. Situaci si totiž mnohdy neulehčují samotní řidiči, kteří nedbají svislého dopravního značení či se bezdůvodně zdržují v „rychlém“ pruhu.

Provozu navíc ani trochu nepomáhá, když se po objetí překážky celá kolona přesune do levého jízdního pásu, který by měl sloužit pouze pro předjíždění. Rychlost dopravy se tím paradoxně sníží a pravý pruh zůstává i stovky metrů zcela prázdný. V takovém případě však není zakázáno předjíždění zprava. Zákon o provozu na pozemních komunikacích jej totiž definuje jako jízdu v pruzích za předpokladu, že kolonu v levém pásu tvoří dvě a více vozidel.

Jiný případ však nastává, když se před vámi objeví pouze jeden vůz – předjet zprava jej nesmíte, ale lze jej na vaši přítomnou upozornit světelným a akustickým znamením. Opatrně však v Německu. Zde hrozí za troubení a „problikávání" vysoké pokuty.

Jan Mička
Diskuze (10)
Avatar - Hammunasakra
14. 6. 2014 23:33
Re: Druhý pohled
Samozřejmě že to neni ok. Betonový desky sou sice odolnější ale nesrovnatelně míň komfortní. Vydrží přitom jen vo cca 25% dýl. Vyjde taky levnějš ale komfort v autě je daleko horší a kdyby se do toho započetly vydrncaný tlumiče byl by nakonec beton dokonce asi i dražší. Že betonový desky kdysi na stavbu D1 použili komunisti nebo ve 30. letech minulýho století Hitler nepřekvapí, použít totéž na páteřní dálnici státu v 21. století je blbost nekonečnejch rozměrů a nedělá se to ani v extrémních třeba horskejch podmínkách. Že D1 nevede skrz Alpy ve vysokejch nadmořskejch vejškách atd. asi netřeba zdůrazňovat žejo. Prostě za 30 miliard budeme za 10 nebo kolik let nejen furt jen dvouproudovou ale i furt stejně drncavou páteřní dálnici :no:
14. 6. 2014 22:52
Druhý pohled
Článek zmiňuje pouze zpoždění, ale ne to, zda je oprava odfláknutá a nebo zbytečně drahá. Systém, který je použit, vytváří nejodolnější vozovky. D1 bude vytížena do budoucna ještě více kamionovou dopravou a to asfalt dlouhodobě nevydrží. Protěžovaná fragmentace může mít dosti nejistý výsledek do budoucna. Pročetl jsem si hodně, znám nějaké stavaře a probírali jsme stavbu i piva a jejich názor byl, že návrh a postup je OK. Co OK není je rychlost a možná cena.
Avatar - WinDiesel
14. 6. 2014 20:34
Re: A ještě se protáhnou...
Třeba já !!!!!!!!!!!! >:D >:D >:D
Avatar - dolfi
14. 6. 2014 16:25
A ještě se protáhnou...
... Víte kolik lidí ještě nedostalo "všimné" za vícepráce? ;-\
Avatar - Hammunasakra
14. 6. 2014 16:05
Re: Celá oprava je bohužel
Já bych neporovnával novej betonovej úsek D1 se zoufalym starym povrchem kterej měl bejt vyměněnej nejpozdějš tak před deseti lety, ale s normálnim novym kvalitnim asfaltovym povrchem. Pak to zdaleka tak slavný neni >:-[]