Další skandál Tesly? Prodává vykoupená auta s vadami, jako by jim nic nebylo
Tesla musela vykoupit auto kvůli opakující se vadě. Následně ho znovu prodala, aniž by nový majitel o problémech věděl. Takové případy se po USA odehrály také v Norsku.
Tesla je mezi milovníky elektromobility milována za rozvoj elektrického pohonu, zároveň se však nadále relativně mladý výrobce musel potýkat už s několika skandály. Jeho jízdní asistent Autopilot nefungoval tak, jak název sliboval, hořely baterie vozů, opakovaly se problémy s kvalitou. Nyní se pak rýsuje další skandál, a to v zemi, kde elektromobily díky jejich zvýhodnění milují, v Norsku.
Ukazuje se totiž, že Tesla na norském trhu prodávala automobily, které dříve musela od původních majitelů vykoupit kvůli jejich opakujícím se chybám. Nové vlastníky však na dřívější potíže nijak neupozornila. Z podobných praktik přitom amerického výrobce elektromobilů už dříve obvinili i zákazníci z domovských Spojených států. Případů ze severské země je rovněž už několik, jak upozornil server InsideEVs zabývající se elektromobilitou.
Jeden takový případ nahlásil jistý Jens Petter Lund Sommerlade, který si koupil ojetý Model S od jednoho norského prodejce. Když si však jednou omylem zapnul mód Valet, omezující funkce vozu třeba při jeho předání na parkovišti s obsluhou, musel pro jeho vypnutí zadat kód, který však neznal. Z toho důvodu kontaktoval předchozího majitele, Olu Spakmo.
To se však nestačil divit. Spakmo mu totiž sdělil, že s autem hned několikrát havaroval. Pokaždé se přitom opakovala stejná závada, kdy Tesla při teplotách okolo 0° nebrzdila, což bylo podle všeho způsobeno zmrzlou kapalinou ve vakuové pumpě posilovače brzd. Solmo proto na základě norských zákonů vyzval Teslu, ať auto kvůli opakující se závadě odkoupí zpět, když však neuspěl, obrátil se na soud. Ten následně žádosti vyhověl, a tak automobilka musela vozidlo skutečně odkoupit. Sám Solmo auto prodat nechtěl, protože nechtěl převzít odpovědnost za prodej auta s takovými vadami.
Nový vlastník, Jens Petter Lund Sommerlade, však o žádných vadách na zakoupeném autě neměl tušení. Norské zákony přitom vyžadují vady při prodeji auta nahlásit. Ve výsledku však měl štěstí, protože vše nahlásil dealerovi Kbil AS, přes nějž auto pořídil. Ten ho následně vrátil Tesle a majiteli řádně zaplatil.
Přestože Sommerlade s autem neměl technické potíže jako předchozí vlastník, už se v něm kvůli předchozí historii necítil bezpečně, a tak se ho rozhodl zbavit. Tím však příběh nekončí, protože Sommerlade už zjistil, že jím kdysi koupená Tesla už zase jezdí. „Tato zkušenost mně zničila Teslu, protože nechci podporovat značku, která takto zachází se svými zákazníky a která podvádí,“ říká dnes Sommerlade.
Podobný případ v Norsku nahlásil také Marius Andrè Langø, který si Model S koupil v roce 2018, aby ušetřil na palivu a mýtném. Ve výsledku ale ztratil množství času, protože při opakovaných závadách musel jezdit do 244 kilometrů vzdáleného servisu. Ani po 1,5 roce a opakovaných návštěvách servisu se však potíže nepovedlo vyřešit, a tak nakonec s pomocí právníka donutil Teslu odkoupit auto zpět.
To se nakonec povedlo, byť to trvalo půl roku a spoustu nervů, protože vůz trávil množství týdnů v servisu, kde bylo navíc odřeno. O to více se pak Langø divil, když zjistil, že jen pár týdnů po odkupu se vůz objevil v nabídce. Tesla se přitom v inzerátu tváří, že auto žádné dříve hlášené problémy nemá.
Pro Teslu takové případy mohou být problém, protože kazí její image. Její výsledky to však zatím zřejmě neovlivňuje. Třeba její Model 3 je za první čtvrtletí nejprodávanější elektromobil v Evropě, když jeho prodeje dokonce meziročně vzrostly o 13 % na 20.512 registrovaných kusů.