Data ukládaná moderními automobily už ve velkém využívá i policie
Moderní automobily se začínají stávat dalším bohatým zdrojem dat, která mohou policisté využít při vyšetřování závažných trestných činů i drobných zločinů.
Většina z nás už si nejspíš uvědomuje, kolik informací o nás sbírají mobilní telefony. Jenže podobný typ dat mohou sbírat i moderní automobily, s nimiž si řada z nás svůj mobilní telefon propojuje. I naše automobily tak mohou vědět o našich hovorech, textových zprávách nebo trasách. Jenže auta toho o nás vědí (a ukládají) podstatně více.
Dokládá to i případ vraždy z roku 2017, na který nedávno upozornil web NBC News. Před čtyřmi lety došlo v americkém Michiganu k případu brutální vraždy, který se policistům dlouho nedařilo rozlousknout. Po více než dvou letech se však jeden z detektivů dozvěděl o pokrocích v oblasti digitální forenzní expertízy vozidel, což pomohlo s případem výrazně pohnout.
Policisté se totiž opět vrátili k vozidlu oběti, Chevroletu Silverado modelový rok 2016, které mělo být v době vraždy odcizeno. V době vraždy si přitom někdo ve vozidle aktivoval hlasové ovládání, kterým si poručil přehrávání skladeb od Eminema. A právě tento záznam hlasu byl zřejmě zlomovým bodem v celém vyšetřování.
Několik svědků, včetně příbuzných oběti, totiž v nahrávce poznalo hlas člověka, který oběti pomáhal se servisem aut a motocyklů. Další vyšetřování pak policistům pomohlo sestavit poslední hodiny života oběti a získat proti podezřelému další důkazy. A i když se zatím podezřelý nepřiznal, již brzy ho čeká soudní proces.
Jak ale dodávají NBC News, policisté mohou z moderních automobilů získat podstatně více dat. Kromě nahrávek příkazů pro hlasové ovládání mohou získat například informace o rychlosti, akceleraci, otevření a zavření dveří, použití bezpečnostních pásů, zapnutí světel, atd. Naše automobily se tak pomalu ale jistě stávají obrovskou pokladnicí informací, stejně jako mobilní telefony.
Na jednu stranu mohou tato data pomoci policistům v řešení těžkých zločinů, jako je například výše zmíněná vražda. Díky informacím o zapnutí pásů nebo zatížení sedaček přitom mohou snadno zjistit, zda například vrah neměl i nějaké komplice. Současně se však nabízí otázka, zda nemohou být tato data i zneužita ke sledování a narušování soukromí.
Infotainmenty a další palubní systémy totiž na rozdíl od mobilních telefonů a další chytré elektroniky nebývají zabezpečeny heslem nebo otiskem prstu, což může nejen policii výrazně usnadnit přístup k datům. Jak tedy dodávají kolegové z NBC News – (nejen) policisté mohou získat záznamy o hovorech či textových zprávách podstatně snáze z automobilů, než ze samotného mobilního telefonu.
Obor digitální forenzní expertízy aut se navíc začíná stávat poměrně mainstreamovou záležitostí, tedy přinejmenším v zámoří. Tomu ostatně odpovídají i schopnosti softwaru, na který kolegové z NBC News upozornili. Nástroj, který v roce 2013 uvedla na trh společnost Berla Corp, uměl na začátku komunikovat s asi 80 modely. Dnes už ale dokáže prozkoumat data ve více než 14.000 modelech.
Díky větším možnostem digitální forenzní expertízy aut se navíc tato možnost začíná stávat stále častěji využívanou. Podle NBC News totiž jen v Michiganu existují již minimálně čtyři policejní oddělení, která tuto technologii využívají pravidelně a dokonce už i k řešení menších a každodenních zločinů.