Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

De Tomaso se vrací na scénu, v Anglii představuje nádherný supersport P72

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Na původně italskou automobilku De Tomaso si dnes vzpomene už jen málokdo, to by se však brzy mělo změnit. Tento rok totiž značka slaví 60. let od založení a tak se rozhodla představit svůj zcela nový model. A ten je skutečně pozoruhodný.

Značka De Tomaso má za sebou celkem bouřlivou minulost, tentokrát se ale nejspíš konečně dostala do rukou lidem, kteří velice dobře věcí, co dělají. Novým šéfem značky je totiž Norman Choi, úspěšný businessman z Hong-Kongu, pod jehož vedením vznikl i projekt Apollo.

Na vývoji samotného P72 pak pracoval prakticky ten samý tým, který stojí i za úchvatným hypersportem Apollo Intensa Emozione, který dostal motor V12 a jeho technika odpovídá přísným standardům závodních vozidel GT1. A přesto s ním můžete vyrazit na běžné silnice.

Oby vozy by měly sdílet stejné karbonové šasi, ovšem zatímco Intensa Emozione vypadá jak z akčního sci-fi, P72 je přesným opakem. Namísto ostrých hran je totiž karoserie nádherně zakulacená a připomíná spíše závodní vozy z 60. let, jako Ferrari 330 P3, Porsche 917 nebo Alfa Romeo Tipo 33 Stradale.

Ostatně i název vozu by měl navazovat na šedesátá léta, kdy zakladatel automobilky Alejandro de Tomaso plánoval výrobu modelu P70. Písmeno „P“ bylo zkratkou pro slovo Prototipi, zatímco číslovka 70 měla označovat 7.0 litrový motor V8. Na vývoji modelu se měl podílet i Carroll Shelby, který zajistil dostatek financí a pravděpodobně by zajistil i 7.0 litrový motor V8, jehož základem měl být 4.7 litrový motor Ford.

Dalším důležitým člověkem projektu byl designér Peter Brock, který se měl postarat o oslnivý vzhled vozu. A pokud vám tohle jméno nic neříká, připomeneme vám alespoň jeho nejslavnější a nejkrásnější kusy: Shelby Daytona Coupe a Chevrolet Corvette Stingray.

Z projektu P70 nakonec sešlo a Alejandro vůz dokončil ve spolupráci s karosárnou Ghia. Výsledkem byl model Ghia-De Tomaso Sport 5000, který byl prezentován roku 1965 na autosalonu v Turíně. Novodobá P72 už však existuje minimálně ve formě jednoho funkčního prototypu, který byl dnes představen na Festivalu rychlosti v Goodwoodu a následně se měl objevit i na tamní závodní dráze.

Jaký motor ukrývá P72 pod kapotou zatím výrobce nespecifikoval, prý se ale můžeme těšit na staromódní analogový supersport s manuálním řazením a interiérem bez záplavy dotykových obrazovek a zbytečných moderních technologií. Je tak docela možné, že by se pod kapotou mohl zabydlet stejný motor V12, i když třeba naladěn na nižší výkon, jaký nabízí Intensa Emozione. Špatnou volbou by však nebyl ani motor V8, který byl pro značku dlouhou dobu ikonickým.

Jak už je ale z techniky i designu evidentní, P72 nebude žádnou masovou záležitostí. Značka se chystá vyrobit pouze 72 kusů, přičemž cena jednoho by měla začínat od 750.000 Euro, tedy cca 19 milionů korun.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - CountachSV
8. 7. 2019 09:09
Je to kotě....
Překrásná záležitost s geny 80-tých let. Trochu to ve mě evokuje některé prvky jaguarů/ferrari X let zpátky, ale oceňuji snahu, udělat moderní auto s charismatem doby dávno minulé. Respect!