Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Denza EV: Elektromobil od Daimleru a BYD dospěl do série

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Mezi všemi novinkami autosalonu v Pekingu se objevila i produkční verze elektromobilu, který vyvíjel čínský BYD ve spolupráci s německým Daimlerem.

BYD sice automobily z Untertürkheimu občas bezostyšně kopíroval, ale na vývoji elektřinou poháněného vozidla oba výrobci spolupracovali po minulé čtyři roky. Nejedná se tedy o „elektrifikaci“ žádného již vyráběného modelu. Koncept byl představen přesně před dvěma lety, testovací prototypy ujely po Číně během roku a půl 1,2 milionu kilometrů a přes dvacítku jich bylo rozbito v nárazových testech. Ze zkoušek C-NCAP si vůz odnesl pět hvězdiček.

Auto sice vypadá jako pětidveřový hatchback, ale ve skutečnosti je spíše pětimístným liftbackem. Kratičká stupňovitá záď je schovaná za vystouplými zadními sloupky, ale otevírá se i s oknem. Zavazadelník pojme 460 l. Denza zaujme čistými nekonfliktními tvary bez extravagance, které ruší jen „vykousnuté“ přední světlomety. Je 4642 mm dlouhá, 1642 mm vysoká a její podvozek má velmi slušný rozvor 2880 mm. Přední masku pokrývá chrom, ve světlech nechybí diody.

Co se skrývá pod kabátem? Elektromotor poskytuje největší výkon 86 kW a točivý moment 177, při plném zatížení však až 290 N.m. Baterie s kapacitou 47,5 kWh vyrábí právě BYD, proto obě automobilky koneckonců spolupracují. Společný podnik se mimochodem jmenuje Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd. a sídlí v Šen-čenu, kde byla také vybudována továrna. Baterie nejsou lithium-iontové, ale lithium-železo-fosfátové (LFP) a nacházejí se pod podlahou v hliníkovém rámu. Bylo myšleno i na bezpečnost, při havárii se pochopitelně odpojí. Na jedno nabíjení ujede vůz až 300 km, (!) příslušný konektor najdeme v přední masce. Podle typu nabíječky (domácí, veřejné atd.) trvá naplnění akumulátorů od 32 hodin do pouhé jedné, stav lze sledovat i na mobilním telefonu, podporovány jsou Apple iOS a Android. Záleží také na výkonu, nejrychlejší je třífázová. Auto se rozjede na elektronicky omezených 150 km/h a zrychlení z klidu na stovku mu trvá 14 s.

K dispozici jsou dva výbavové stupně a v případě Denzy se rozhodně nejedná o nějaké holátko. Už první stupeň Lifestyle zahrnuje ABS, šest airbagů, kontrolu stability, dotykový displej s osmipalcovou úhlopříčkou, digitální přístrojovou desku, kožené čalounění, dřevěné obložení, elektricky ovládaná sedadla, klimatizaci, zadní kameru a osmnáctipalcová litá kola. Audio ve vyšším stupni Executive nese značku Harman Kardon, na cestu svítí adaptivní xenony a s orientací pomůže navigace. Výhled na nebe pak posádce kromě řidiče zprostředkuje prosklená střecha.

Denzu (samostatná značka byla nově vytvořena) si koupí pouze Číňané. Na trhu se objeví letos v září. Základní cena byla stanovena na 369 tisíc jüanů, tedy necelých 1,18 milionu korun. Různými dotacemi ji lze snížit na v přepočtu 795 tisíc Kč, v jednotlivých provinciích velké země se liší. I tak je to pro místní poměrně dost, takže se očekávají zakázky hlavně od firem. K dispozici je jim kupříkladu 11 servisních středisek, ale zatím pouze tři distributoři. Na potřebné dobíjecí infrastruktuře se ve spolupráci s dodavatelem elektrické energie ABB pracuje.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)