Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design MPV: Novinky a významné modely

Jakub Sochor
Diskuze (45)
Velkoprostorové vozy jsou relativně mladou automobilovou kategorií. Jakým směrem se tato oblast vozidel ubírá a na jakých pilířích stojí její vývoj? Diskutujte!

Mezi žhavé novinky v segmentu MPV patří modernizovaný Peugeot 5008. Úpravy nejvýrazněji zasáhly příď, jíž zdobí nová maska chladiče, která je oproti minulé etapě designu francouzské značky umístěná uprostřed přídě – trend mohutného nasávače v prostoru nárazníku je postupně opouštěn. Nová maska opticky odlehčuje objemný tvar jednoprostorové karoserie a dodává celku na reprezentativnosti, neboť minimalizuje příď a její jednotlivé části. Omlazené MPV pokračuje v modernizaci modelové palety značky, jejíž facelifty mají ucelený systém – masku na omlazených přídích doplňuje horizontální nasávání v prostoru spodního okraje nárazníku, což vytváří členitý a po přidání chromových dekorací pestrý vzhled.


Zatímco Peugeot zaujme spíše zájemce o moderní design, Fiat 500L využívá estetického potenciálu retro stylu a prezentuje pozoruhodné rozvinutí populárního pětistovky. Vysokou míru individualizace umocňuje americká verze Mopar, která umožňuje dekorovat a zušlechtit již dosti nápaditý a výrazný Fiat. Odhlédneme-li však od této varianty a zaměříme-li se na design samotného modelu 500L, máme před sebou nejen důležitý produkt pro ověření flexibility tvarosloví 500 a jeho použitelnosti pro další karosářské varianty, ale také neméně významný vůz pro retro design samotný. V případě 500L je totiž řeč o kombinaci retrospektivních motivů dekoračního charakteru (jde například o chromové lišty) s působivě ztvárněnými funkčními prvky – to vše doplňují karosářské panely s uhlazeným povrchem, při jehož navrhování kladli designéři důraz na zaoblenost ploch a velmi jemné přechody mezi nimi.


5008 a 500L mají svébytný charakter a každý oslovuje jinou zákaznickou skupinu. Různorodost modelové palety v oblasti MPV zmnohonásobuje koncepční vize Ford S-Max, jež reprezentuje nový tvarový styl Fordu (který má však velmi blízko spíše evolučnímu článku kinetického designu) s maskou chladiče uprostřed přídě. Právě tento prvek, který se osvědčil na faceliftu subkompaktní Fiesty, dodává mohutné karoserii sportovní náboj, dotvořený ostře vedenou linkou v profilu a členitou architekturou zádě s výrazným zlomem v ploše pátých dveří. Navzdory poutavým doplňkům, které jsou typické pro většinu výstavních kreací, jde však o model, který má z hlediska hmotového uspořádání blízko aktuální generaci S-Maxu. Ford se tedy rozhodl pro evoluci, jíž maskuje okázalými a přitažlivými rysy.


A jaká MPV zčeřila vody automobilismu, v němž zanechala (pro mnohé inspirativní) stopu?

1. Chrysler Voyager

Průkopník segmentu vznikl v roce 1988. Hranatý automobil byl po třech letech nahrazen novou generací se zaoblenější karoserií, po níž v roce 1996 následovala třetí generace s charakteristickým rysem ve formě zaoblené masky a rozměrného bočního prosklení. Tytéž znaky našly uplatnění i na čtvrtém vydání vozu produkovaném v letech 2001 až 2007, přičemž k designovému zlomu došlo před pěti lety, kdy byla uvedena v pořadí již pátá generace slavného MPV. Opět s výraznou maskou, tentokrát však s hranatými proporcemi, které jsou součástí designu od Ralpha Gillese.


2. Renault Espace

Historie evropského zakladatele moderního MPV je tvořena čtyřmi specifickými styly a protkána řadou pokrokových řešení. Autorem průkopníka modelové řady Espace z roku 1984 je britský designér Fergus Pollock, na jehož práci bylo o sedm let později navázáno druhou generací se zaoblenými tvary a moderními rysy – model z let 1991 až 1997 přišel například s harmonickým napojením vnějších zpětných zrcátek na karoserii, což posléze rozvinulo třetí generační vydání vozu. Aktuální model pochází z období, kdy se Renault rozhodl realizovat avantgardní designový směr, díky čemuž je čtvrté vydání MPV výrazné a propracované – zaujme například unikátní skladbou ploch v přídi a vertikálními svítilnami na zádi.

Vzhledem k tomu, že jednoprostorové pojetí karoserie nahradí u příští generace crossover, bude zajímavé sledovat, jakým způsobem se podaří designérům navázat na dosavadní práci – a to i přes odlišnou karoserii a nový stylistický jazyk.


3. Škoda Roomster

České vozidlo má význam nejen pro třídu malých MPV, ale také pro design automobilky Škoda. Prostřednictvím vozu s originální filozofií „dvoupokojového“ auta (s vizuálně odlišenou „obytnou“ a „řídící“ částí) naplnila Škoda touhu mnoha lidí po emocionálnějším designu tuzemských automobilů. V případě Roomsteru, který byl navržen pod vedením Thomase Ingenlatha, hovoříme o exteriéru, který zaujme rozličností sloupků – zatímco přední (v černé barvě) dotváří dynamickou linii čelního skla, B-sloupek je ovlivněn tím, že se nachází mezi prostory „Driving Room“ a „Living Room“. Celek doplňuje masivní zadní sloupek, jenž je zároveň podkladem pro svislé zadní svítilny.

Atypická tvarová řešení byla převzata ze stejnojmenného konceptu z roku 2003, který demonstroval nové a moderní myšlení české automobilky – to vše s charakteristickým prvkem designu domácí značky v podobě masky chladiče, jíž tehdy zdobila reprezentativní horní lišta.


4. Citroën C4 Picasso

Novým Citroënem C4 Picasso si připomínáme další novinku v oblasti MPV, tentokrát pokračovatele řady, kterou tvoří dva zcela nezaměnitelné modely – Xsara Picasso s vejcovitým tvarem a C4 Picasso, jenž pracoval s věcnějšími, avšak stále progresivními tvary. S jistou nadsázkou lze říci, že má-li být nějaké auto současnosti dáváno do souvislosti s kubismem, může jít právě o nové MPV francouzské značky, které svůj příklon k avantgardnímu umění dává najevo skrze nekonformní vzhled a uspořádání přídě či například asymetrické čalounění sedadel. Exteriér vyvažují méně okázalé zadní svítilny. Jinak tomu ale bude u sedmimístného modelu s lampami v extravagantním stylu.


5. Lloyd LT 600

Závěrem si připomeňme historický automobil z Německa, který bývá považován za předvoj moderního MPV. Tvary dvouválcového vozidla poutají pozornost plynulým napojením kapoty na čelo karoserie, což může být umocněno dvoubarevností karoserie (s dřevěným rámem), v níž najdeme čtyř- či šestimístný interiér s jednoduchou přístrojovou deskou. Vozidlo bývá zmiňováno v souvislosti s uměleckým vintage stylem.


Jakub Sochor
Diskuze (45)
2. 9. 2013 20:34
Re: Fiat 500L
K čomu "veľa" miesta okolo, keď sedíš na malom úzkom šamlíku, čo ťa tlačí do stehien?
Avatar - Choochoo
2. 9. 2013 10:54
Re: Roomster je dizajnova katastrofa
Presne. Aut co maj trochu jinej prolis na dverich a stejnou kliku, blinkr je u koncernu hafo, tohle je original a Roomster vypada zajimave i oproti konkurenci. Za me jednoznacne nejzajimavejsi Skoda ;-)
2. 9. 2013 10:44
ix20
Příjde mi poněkud ignorantské vynechat v tomto seznamu stabilně 2. nejprodávanější MPV v ČR, Hyundai ix20,
2. 9. 2013 10:00
Re: Fiat 500L
Prostřední sedadlo vyjmeš, boční dáš blíže k sobě a dvojice cestujících má kolem sebe místa skoro jak v dodávce. ;-)
Avatar - wakantanka
2. 9. 2013 09:38
Re: Roomster je dizajnova katastrofa
Nahodou Roomster s Yetim co do designu su najvydarenejsie skodovky za poslednych x rokov. Nevyzeraju ani na druhy pohlad ako poskladane z koncernovej stavebnice a to je ich velke plus. To ze Roomster nieje MPV je ina kapitola. Za mna jednoznacne Espace a R klasse.