Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Bentley T vs. Mulsanne – Napříč generacemi

Jakub Sochor Jakub Sochor 9. 12. 2012
19
Předmětem dnešního duelu je porovnání dvou koncepcí luxusního vozu věhlasného jména, které od sebe dělí 44 let. V čem jsou si podobné a v čem se naopak liší?

Bentley patří mezi velmi úzkou skupinu automobilek, které pečlivě dbají o uchovávání tradičního tvarového dědictví – její automobily pracují s historicky prověřenými prvky a často i proporčním uspořádáním. I přes to však reagují na současnost a její trendy, které citlivě začleňují do tvarového spektra, inspirovaného historickými limuzínami s dlouhým zadním převisem, mohutnými blatníky a reprezentativní masku chladiče (v některých případech i odvážně experimentují, což je vlastní sportovně-užitkovému EXP 9 F).

Autentickým příkladem takového počínání je aktuální model Mulsanne, který zdárně propojuje karosářské zásady minulosti s moderními prvky a detaily současnosti. Abychom si jeho potenciál přiblížili, porovnáme jej s klasickou limuzínou série T, která je prvním modelem Bentley se samonosnou karoserií. Mulsanne je oproti modelu série T o 392 mm delší, o 126 mm širší a o 8 mm vyšší. Rozvor je u nového vozu o 226 mm širší.


T-Series (1965-1980) – Modernizátor

Porovnání začněme vozem série T, který byl uveden roku 1965 na autosalonu v Paříži. Automobil, vyráběný souběžně s modelem Silver Shadow automobilky Rolls-Royce (od kterého se vizuálně lišil zejména maskou chladiče v jednodušší podobě bez masivní horní části a provedením kol), byl prvním Bentley se samonosnou karoserií, čímž se výrazně odlišil od svého předchůdce v podobě S3.

Klasické tvary limuzíny o délce 5.170 mm, šířce 1.800 mm, výšce 1.518 mm a rozvoru 3.040 mm se vyznačují dlouhým a plynulým pontonem, který poměrně výrazně zasahuje do přídě, jež je díky tomu opticky mohutnější. Mezi dvěma dvojicemi světlometů, sdruženými chromovým dílem, se nachází maska chladiče, která i přes absenci zesílení její horní části (známého z vozidel Rolls-Royce) působí majestátním dojmem. Podíl na tom má její kolmá stavba a proklad vertikálními linkami včetně výrazného okraje masky. Rok 1977 však přinesl modernizaci (s označením T2, přičemž provedení před modernizací bylo označováno jako T1), jejíž součástí bylo použití mohutnějších nárazníků s gumovými okraji či přepracování přístrojové desky.


Mulsanne (2009-nyní) – Bod prolnutí věků

Automobil, který byl představen v roce 2009 (v roce stého výročí jména Bentley) na festivalu Concours D'Elegance v americkém Pebble Beach, je nástupcem Arnage. Jak bylo řečeno v úvodu, jeho tvary ve své podstatě kombinují tradiční karosářské znaky Bentley s moderními rysy, což ve výsledku přineslo pozoruhodný počin, jenž posunul design značky o nemalý kus dál. Design vznikl pod vedením Dirka van Braeckela, bývalého šéfdesignéra Škody (pod jehož vedením vznikla například první generace Fabie).

Součástí přídě je maska chladiče, která patří mezi designové symboly značky. Oproti modelu ze série T má však přepracovaný střed, tvořený jemnějším prokladem, který koresponduje s provedením širokého nasávacího otvoru (který je odvozen od Arnage Final Series) v úrovni nárazníku. Ten je menší a lépe začleněn do celku, což odpovídá snaze o minimalizaci spár mezi jednotlivými karosářskými díly. Jedním z nejvíce originálních (a zároveň i nejdiskutovanějších) řešení je uspořádání velkých světlometů, které jsou umístěny poměrně blízko sebe – zde můžeme vypozorovat odkaz na model 8 Litre z roku 1930. Připomeňme, že velikostní poměr mezi hlavními světlomety a přídavnými světly se stal vzorem pro modernizaci přídě řady Continental.


V profilu nalezneme zřetelnou inspiraci sportovní minulostí značky, která je obsažena v krátkém předním a dlouhém zadním převisu. Masivní sloupky a vyklenutí bočního prolisu nad zadním blatníkem odkazuje na kupé Brooklands, přičemž samotný tvar vyklenutí je moderním ztvárněním prvku, jímž se vyznačovaly modely S1 až S3. V této části však spatříme minimum souvislostí mezi porovnávanými modely, což svědčí – i přes úctu výrobce k tvarové evoluci – o proměnlivosti pojetí profilů v toku času.

Obdobná míra rozdílů panuje v pojetí zádí – série T má v porovnání s Mulsanne opačné zkosení třetího karosářského prostoru. Vztah historie a současnosti exteriéru se promítá do kabiny (za vše jmenujme masivní dřevěné lišty pod okny, odkazující na zmíněný 8 Litre).

Shrneme-li vlastnosti designu obou vozidel, přijdeme na jeden zásadní společný znak - a to i přes rozdílné (místy diametrálně) pojetí některých částí automobilu. Je jím smysl pro pokrok, který i přes nespornou návaznost na historické zkušenosti výrobce posunuje hranice designu značky o nemalý kus dál. Oba tak činí v kontextu své doby a s přihlédnutím ke svým předchůdcům.


Bentley T-Series vs. Mulsanne - porovnání rozměrů
RozměrT-SeriesMulsanneRozdíl [mm]
Délka [mm]51705562+392
Šířka [mm]18001926+126
Výška [mm]15181526+8
Rozvor [mm]30403266+226

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

PERLORODKY
Mig_35
| 10. 12. 2012
zajímá mně všechno gerontofile:-)
PERLORODKY
4bytelnýkola
| 10. 12. 2012
tebe taky zajímají auta, spíš bych tě tipoval na bulvár a práskačství :-!
PERLORODKY
pargi
| 10. 12. 2012
:yes:
PERLORODKY
Mig_35
| 10. 12. 2012
Vždycky když čtu takovéhle stesky /no jó von si nahrabal, nakradl, bůhví jak k tomu přišel apod./ napadne mně:
když je to tak jednoduchý, udělej to taky! :-)
"Jsem trošku zklamanej, když z takovýho auta místo elegantního šedesátníka" - nejsi zklamanej, spadla ti držka ještě víc, protože někdo třeba v tvém věku už dokázal vydělat na takovou káru :yes:
A popová hvězdička? To bude další slušnej mindrák člověka, co vydělá tak na nižší-vyšší střední...
Avatar - Lonestarstate
PERLORODKY
Lonestarstate
| 9. 12. 2012
"nýbrž i hýkající popvězdy, případně profesionální hráči kuliček" >:D :yes: :yes: A ještě bych dodal mafiány, narkobarony, majitele monopolních loterií atd. ;-\ Oproti těm jsou i dvě výše uvedené skupiny docela na úrovni.

Ne...na tohle auto se vydělává několik generací. V jedné generaci opravdu jen zlomek. Protože člověk možná těch 10 mega dohromady schrastí. Ale kdyby je utratil za auto, dokud nemá aspoň 100 mega v aktivech, tak by byl finančně negramotným stvořením právě na úrovni těch hýkajících hvězd, které jsou dva roky po svém posledním albu na mizině. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku