Detroit 2007: Mazda Tribute Hybrid
Japonská automobilka pod křídly Fordu vyvíjí automobily šetrné k životnímu prostředí paralelně hned na několika frontách. Z nedávné doby jsou dobře známé experimenty s vodíkovými Mazdami RX-8, zkouší se také vodíková Mazda5, ale soudobé realitě mnohem bližší kombinace elektrického pohonu a klasického spalovacího motoru je již připravena pro vstup na trh.
Nový "full" hybrid v nabídce ekologicky šetrných vozidel je schopen po omezenou dobu využívat výhradně elektrický režim, čerpající energii z akumulátorů. Spokojíte-li se s rychlostí do 40 km/h bude popojíždění po městě prakticky zadarmo, vozidlo bude pohánět trakční elektromotor o výkonu 70 kW a spalovací motor bude vypnut.
Základem hybridní Mazdy je čtyřválec 2,3 l pracující v tzv. Atkinsonově cyklu (úprava časování ventilů vzhledem k optimalizaci emisí a výkonu), který produkuje 98 kW při 6000 ot./min a 168 Nm při 4250 ot./min. Čtyřválec je s elektromotorem spojen elektronicky řízenou převodovkou eCVT, která slučuje dva zdroje hnací síly do jediného výstupu.
Sada NiMH-akumulátorů je uložena vzadu v podlaze. Podobně jako jiné full-hybridy, umí Tribute HEV pracovat ve čtyřech režimech: elektrický pohon, elektrický pohon+spalovací motor, spalovací motor a generátorový režim. Poslední jmenovaný mód je zařazen při brzdění, během kterého je rekuperována pohybová energie zpět a ukládána do akumulátorů v podobě elektrické energie. Elektromotor slouží nejen jako generátor, ale má i funkci startéru, která umožnila snadné a klidné opakované starty v městském provozu, kdy se spalovací motor samočinně vypíná kdykoli není jeho činnost potřeba.
Mazda Tribute HEV bude dodávána s pohonem pouze přední nápravy nebo s přiřaditelným elektrickým pohonem zadní nápravy.