Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Detroit: Mazda MX-Micro Sport Concept - Vysoká laťka

Ladislav Čermák
Diskuze (2)
Mazda zažívá boom, modely 2, 3 a 6 denně nacházejí tisíce spokojených zákazníků díky atraktivně podaným tradičním firemním hodnotám.

Mazda zažívá boom, modely 2, 3 a 6 denně nacházejí tisíce spokojených zákazníků díky atraktivně podaným tradičním firemním hodnotám. Jedinečnou image donedávna spoluvytvářela také bezkonkurenční nabídka ryze sportovních modelů, kterých se současně vyráběly neméně, než čtyři řady, včetně unikátního sériového vozu s rotačním motorem!

To už sice neplatí, přesto v portfoliu zůstávají nestorové dvou proslavených písmenných kombinací MX (Miata) a RX (8).

Tu první si vypůjčil i koncept sportovně laděného subkompaktu, jehož funkcionalistické proporce jsou dobře známé od Demia či Mazdy 2. Zdánlivě neřešitelný úkol – vdechnout takřka kvádrové karoserii sportovní šmrnc - splnili designéři se ctí. Oč méně prostoru zbylo pro křivky, o to více vycizelovali každý detail a výsledek je překvapující.

Temně zelená boční okna tvoří s lesklými, takřka svislými sloupky, optický celek, kontrastující se zářivě červeným lakem. Největší hřiště tradičně poskytla příď; maska ve firemním pětibokém stylu je přepažena vodorovnou lištou a nárazník poskytl azyl obřímu nasávacímu otvoru, překrytému voštinovou mřížkou. Všechen tvůrčí um se zrcadlí ve filigránsky dotažených světlometech a zajímavou tečkou, zopakovanou i na opačném konci auta, jsou malé svislé otvory, lemující oba konce nárazníku.

Na bocích vytěžili tvůrci maximum z minima – lemy blatníků jsou vytaženy o pořádný kus a sedmnáctipalcová kola vypadají jako o číslo větší. Takřka povinné jsou za daných okolností chromované kliky dveří a boční blikače v zrcátkách.

Konec vozu byl oříškem, přesto se povedl na výbornou. V necelých čtyřech metrech celkové délky se našlo místo pro působivý vertikální lom koncových světel i elegantní konkávní nárazník, chlubící se kromě dvou koncovek výfuku i difuzérem.

Vertikálně orientovaný interiér byl primárně stvořen k poskytování plnohodnotného prostoru čtyřem dospělým cestujícím na omezeném půdorysu, kterým nabízí i variabilní zavazadlový prostor s přemisťovatelnou poličkou. Přesto byl doveden k naléhavosti kombinací černé a hnědé kůže, obšitou červenou nití a výrazným anatomickým tvarováním všech míst k sezení. Kovově-kožený tříramenný volant předznamenává styl dvou velkých kruhových přístrojů s černou grafikou na bílém podkladě a kovovou povrchovou úpravu přísně geometrické středové konzoly, nad níž našel místo velký displej komunikačního centra. Vůz je vybaven systémem keyless go, který po zasunutí karty do snímače naladí na rádiopřijímači oblíbenou stanici, navigační systém zobrazí nejčastěji navštěvované lokality a motor lze spustit stiskem tlačítka.

Ortodoxní podvozek – vpředu McPherson, vzadu zkrutná tyč - získal na agilitě tvrdým odladěním. A to nejlepší na konec – křídla dává minivozítku plnohodnotný šestnáctiventilový dvoulitr s lehkými písty a vačkovými hřídeli, spojeny s šestistupňovou mechanickou převodovkou. Při představě, jak dynamické auto je Mazda 2, poháněná čtrnáctistovkou, pomyšlení na tuto kombinaci až mrazí.

Ladislav Čermák
Diskuze (2)