Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

David Bureš
Diskuze (38)
Mezi nejdůležitější novinky letošního Severoamerického autosalonu patří Mercedes-Benz G nebo Ford Mustang Bullitt. V Detroitu ale nechybí ani Číňané.

Severoamerická mezinárodní autoshow, známá podle místa konání také jako detroitský autosalon, je v plném proudu, a tak je načase zmapovat všechny hvězdy letošní výstavy. A že jich pár je, nechybí zástupci nejpopulárnějších segmentů v USA, pick-upy a sedany, ale také jeden legendární offroad v nové generaci.

Právě nový Mercedes-Benz G je nepochybně tou vůbec největší hvězdou výstavy, její premiéry se ostatně zúčastnil i velký fanoušek terénních aut Arnold Schwarzenegger. Automobil sice vsadil na více komfortu, zásadně přepracován byl podvozek i interiér, tuhý rám nebo klasická hranatá karoserie však byly zachovány.

Záplava pick-upů

Není to přitom jediná terénní novinka letošní výstavy NAIAS. V Americe jsou nadmíru populární pick-upy, které jsou dlouhodobě vůbec ty nejprodávanější vozy v USA, a tak v Detroitu nemůžou chybět ani důležité novinky s korbou.

RAM 1500 se dočkal nové generace, která se nevyhnula snaze o nižší spotřebu paliva. Tomu přispívá především lehčí konstrukce, 98 % rámu tvoří vysokopevnostní ocel, která nejen zvýšila tuhost, ale také pomohla mezigeneračně snížit váhu auta o 102 kilogramů. Zapracovalo se ale také na aerodynamice, koeficient aerodynamického odporu s hodnotou 0,357 je v segmentu velkých pick-upů ta vůbec nejlepší hodnota. A aby toho nebylo málo, stal se RAM 1500 kvůli spotřebě mild hybridem. Ale nebojte, vedle základní 3,6litrové V6 Pentastar o výkonu 227 kW bude k dispozici i klasický 5,7litrový osmiválec HEMI s 295 kW. Oba motory mimochodem spolupracují s osmistupňovým automatem.

Mezigenerační proměnou prošel rovněž Chevrolet Silverado. Také ten sází na nižší hmotnost, konkrétně až o 204 kilogramů, a to navzdory prodloužení rozvoru o 100 mm a délky o 41 mm. Důvodem jsou lehké materiály a pokročilé výrobní procesy. Z hlediska motorů Silverado spoléhá na třílitrový šestiválcový turbodiesel a dva zážehové osmiválce, o objemu 5,3 litru a 6,2 litru. Nejmenší a největší motor přitom spolupracuje s desetistupňovým automatem.

Ani Ford se nevyhnul pick-upu, v jeho případě ale nemluvíme o plnotučném full-size modelu, ale „jen“ o midsize modelu. Na americký trh se totiž po sedmileté pauze vrací Ford Ranger, který byl v nejnovějším provedení speciálně přizpůsoben americkým zákazníkům. Zaujme především svým motorem, v útrobách totiž pracuje čtyřválec 2.3 EcoBoost, který dobře známe z Focusu RS. Twin-scroll turbem přeplňovaný motor v Rangeru spolupracuje s desetistupňovým automatem.

Sázka na hybridní pohon

Nejen pick-upy je ale živ americký zákazník, a tak v Detroitu nechybí ani celá plejáda nových sedanů, což je v USA stále oblíbený typ auta. Volkswagen se pochlubil novou Jettou, která nečekaně místo DSG vsadila na osmistupňový měničový automat, zatímco Kia představila nové Forte, které patrně bude mít hodně společného s novým Cee‘dem pro Evropu. Mercedes pak přispěchal s novou variantou sportovně střiženého CLS, Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ je šestiválcový hybrid s 320 kW.

Toyota zase přivezla do Detroitu pátou generaci velkého sedanu Avalon. Postaven je na základech modulární platformy TNGA využívané třeba současným Priusem. Nabídka motorů čítá hybridní model s 2,5litrovým čtyřválcem nebo konvenční provedení s 3,5litrovým šestiválcem. První se spoléhá na převodovku CVT, druhý na osmistupňový automat. Poháněná jsou přední kola.

Hybridem je také nová Honda Insight, zatím prezentovaná ve formě prototypu, blízkému sériovému provedení. Pohledný sedan kombinuje zážehovou patnáctistovku s elektromotorem a lithium-iontovou baterií.

A co SUV?

Nejen v Americe jsou pak oblíbená také SUV, a tak i ty tvoří důležitou část detroitských novinek. Jeep Cherokee přijíždí v modernizovaném provedení, které se zbavilo podivné přídě s rozdělenými předními světly. Faceliftu se dočkal také Ford Edge, který se v rámci toho dočkal i sportovní verze ST. Poháněná je 2,7litrovým šestiválcem twin-turbo s 249 kW a 514 N.m, který spolupracuje s automatickým osmikvaltem a pohonem všech kol, v Evropě ale tuto variantu neočekávejme.

Třetí generace Acury RDX se zatím představuje ve formě prototypu, ten už se ale ve srovnání se sériovým modelem liší jen v detailech. Přímo v Americe vyvíjené auto kombinuje ostrou vizáž s hodně netradičně pojatým interiérem. Jeho základem je nová platforma speciálně vyhrazená modelům luxusní značky Hondy, která je lehčí a tužší než u předchůdce. V útrobách pracuje přeplňovaný benzinový dvoulitr spárovaný s desetistupňovým automatem, který bude dostupný v kombinaci s pohonem všech kol. Nový je i od základu navržený multimediální systém ovládaný prostřednictvím touchpadu.

Další vystavovaná SUV jsou zatím jen ve fázi konceptů. Nissan Xmotion je 4.590 mm dlouhým šestimístným (oficiálně 4+2) SUV s hranatou karoserií, zatímco Lexus LF-1 Limitless je 5.014 mm dlouhým luxusním vozem s velice výrazným designem.

Nechybí ani Číňané

SUV do Detroitu přivezla také čínská automobilka GAC (Guangzhou Automotive Company), která chce do konce tohoto desetiletí začít prodávat své vozy i v USA. GAC Enverge je elektřinou poháněné SUV o velikosti Qashqaie, které svými tvary má lákat mladé zákazníky ze Severní Ameriky. Enverge z 0-96 km/h zrychlí za 4,4 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 159 km/h. Nabízí výkon 173 kW a točivý moment 409 N.m, který je posílán na všechna kola. Vůz se spoléhá na baterie s kapacitou 71 kWh, které mu na jedno nabití umožní ujet až 600 kilometrů.

Z dalších konceptů zmiňme Infiniti Q Inspiration, které má naznačit budoucí podobu vozů této luxusní divize Nissanu. Jedná se o dynamicky střižené čtyřdveřové auto, které je poháněné motorem s variabilním kompresním poměrem, propagovanou technickou novinkou značky.

Na sportovní notu hraje i modernizované BMW i8 doplňující nově nabídku o Roadster nebo nový Hyundai Veloster. Jeho druhá generace si uchovala atypickou koncepci s třemi bočními dveřmi, novinkou je však sportovní varianta Veloster N.

Závěrem pak nesmíme zapomenout ještě na jednu klasiku, která se svojí slávou vyrovná v úvodu zmíněnému Geländewagenu. Řeč je o Fordu Mustang Bullitt, který se kvůli letošnímu padesátiletému výročí od premiéry snímku Bullittův případ dočkal nové verze. A té samozřejmě nemůže chybět typický tmavě zelený lak (k dispozici je i černá barva), chromovaná zdobení karoserie, bílá hlavice řadicí páky nebo minimum log. V útrobách pak pracuje osmiválec o výkonu 354 kW

David Bureš
Diskuze (38)
Avatar - praděda7
21. 1. 2018 18:10
Re: Toyota se s tím ne*ere
Ano, styling je in the doldrums, ale existují čestné vyjímky, jako třeba tato nová Camry....a ano ta rackovitá přední maska je still a bit iffy...[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Dinar
21. 1. 2018 10:47
Re: Toyota se s tím ne*ere
Ano, s avalonem to Toyota konečně dokázala, na co se otravovat s nějakým designem přídě, celý ho zadrátujeme a hotovo. >:-[] :no:
Ono vůbec sledovat japonský design je v posledních letech smutná záležitost, s čestnou výjimkou Mazdy jedou velké jap automobilky na nějaké komiksové vlně, vytvářejí směšné kreace, a při snaze o originalitu nakonec vypadají auta napříč jap značkami stejně, rozeznat dnes např. toyoty od hond je docela problém. :-!
Avatar - Barrichello
18. 1. 2018 09:23
Re: cherokee
Prodeje padly o 25-30%, proto museli přijít s faceliftem. Sem říkal že se ten extravagantní a obludný design okouká a opět došlo na moje slova >:D
Avatar - praděda7
17. 1. 2018 23:44
Re: Toyota se s tím ne*ere
Klop,klop na dvere....kto tam?....to som ja, otvor.......aký otvor?..... :-)
Avatar - 3_diamanty
17. 1. 2018 19:58
cherokee
nam celkom opeknel ... vyzera vazne fajn ( po novom compase a novom wrangleri dalsie prijemne prekvapenie a podla mna krok spravnym smerom od jeepu ) .. otazne je preco takto nemohol vyzerat cherokee hned aj ked je pravda ze predfacelitovana verzia bola svojim sposobom "stylovejsia" ...

moj favorit: [odkaz] ... brutalna masinka :yes: