Dieselgate: Kalifornie chce znát řešení do 20. listopadu
Automobilky koncernu Volkswagen začaly před necelými dvěma týdny spouštět internetové stránky na kontrolu čísel VIN vozů s motory EA 189, o konkrétním řešení obrovské kauzy se ale zatím pouze spekuluje. Různé zdroje uvádějí, že se ceny za opravy mohou pohybovat v řádech stovek až několika set tisíc korun, což obnáší v podstatě cokoliv od přehrání softwaru řídicí jednotky až po zásah do hardwaru.
Emisní skandál zasáhl vozy prodávané po celém světě, přičemž s jejich opravami by měl Volkswagen začít na začátku příštího roku. To dává automobilce ještě více než deset týdnů k hledání řešení, americký stát Kalifornie chce ale celý proces urychlit. Podle agentury Reuters má automobilka na objasnění postupu čas do 20. listopadu, což je ale stále o skoro tři týdny déle, než se podle Akčního plánu zveřejněného na konci září předpokládalo.
Celý Akční plán byl v první fázi pouze jakousi dočasnou záplatou, protože kromě příslibu o nalezení řešení do konce října neřekl nic konkrétního. Kalifornie se tedy stará oprávněně a zcela očekávaně – jde o největší automobilový trh v USA a co do příjímání zákonů omezující produkci skleníkových plynů patří v USA k nejaktivnějším.
Na řešení krize si automobilka odložila 7,3 miliard dolarů, mnozí skeptikové se ale domnívají, že to nebude stačit. Vedle výdajů za opravy se totiž musí připravit také na množství žalob od naštvaných majitelů postižených automobilů.
Kauza Dieselgate zamíchala s pozicemi klíčových pracovníků koncernu Volkswagen, celý kolotoč svým odstoupením z funkce generálního ředitele odstartoval Martin Winterkorn. Podle informací listu Süddeutsche Zeitung opustí místo předsedy představenstva v rodinné holdingové společnosti Porsche Automobil Holding SE a skončí také jako předseda dozorčí rady u Audi, i v holdingové společnosti Truck&Bus.