Dieselgate má další důsledek. Pozdrží se Audi Q4 i nová A3
Už je to rok od vypuknutí kauzy Dieselgate. Přestože už se o ní zdaleka nepíše tolik jako před nějakými deseti-dvanácti měsíci, stále čas od času vyplave na povrch nějaká zpráva, která s tímto skandálem souvisí. Nejnověji vyšlo najevo, že Audi musí pozdržet příchod vybraných novinek na trh, a to právě v reakci na emisní skandál.
Odklad se přitom týká dvou vcelku zásadních novinek. V prvním případě se jedná o novou, čtvrtou generaci A3, která je vůbec nejprodávanějším modelem značky, v druhém případě pak o napjatě očekávané sportovně laděné SUV Q4, které se má postavit BMW X4 a Mercedes-Benzu GLC kupé. Zatímco nová A3 by měla být podle nových plánů hotová až na konci roku 2019, kdy bude současná generace na trhu sedm let, Q4 bude připraveno nejdříve v roce 2021. Tedy v době, kdy konkurenti budou v daném segmentu už dávno hluboko zakořeněni.
Odsun údajně souvisí s pozdržením vývoje nové techniky. Oba vozy totiž mají použít novou generaci platformy MQB. „Jsme ve skluzu s auty vybavenými novou verzí MQB,“ přiznává nejmenovaný pracovník automobilky obeznámený se situací.
Hlavní problém tkví v motorech. Automobilka pracuje na nové generaci jednotek, která má znamenat přezbrojení na univerzální válce s objemem asi 0,5 litru. Jenže konstruktéři vývoj nových agregátů navržených podle nových emisních norem nestíhají, právě kvůli Dieselgate. „Vývojáři nemají čas, protože musí pracovat na úpravách motorů spjatých s emisním skandálem,“ vysvětluje již zmíněný pracovník Audi.
Sama automobilka se odmítla k problematice oficiálně vyjádřit, zprávu pouze označila za čirou spekulaci. Ostatně příchod Q4 zatím nebyl oficiálně oznámen, přestože se obecně bere za hotovou věc. Debut čtvrté generace Audi A3 v roce 2019 by pak nebyl až tak překvapivý, sedmiletý životní cyklus není nic neobvyklého.
Vývoj novinek každopádně bude mít na starosti už někdo nový. V září z Audi s okamžitou platností odešel šéf technického vývoje Stefan Knirsch. Do funkce sice nastoupil až po vypuknutí skandálu Dieselgate (v lednu 2017), předtím ale vedl vývoj motorů a převodovek, což naznačuje, že o podvodech s emisemi dobře věděl. Této spekulaci nahrává fakt, že byl odvolán nečekaně, bez jmenování nástupce. Knirsch odchodem následoval svého předchůdce Ulricha Hackenberga, který z funkce šéfa vývoje Audi odešel poté, co se podobné podezření objevilo i u něj.
Nový šéf vývoje zatím jmenován nebyl. Generální ředitel Rupert Stadler údajně čeká na výsledky interního prošetření emisního skandálu, které má být k dispozici nejdříve na začátku roku 2017. Stadler se podle zákulisních zpráv bojí, že by případný Knirschův nástupce mohl být do Dieselgate také zapleten, a proto s jeho jmenováním zatím vyčkává. Čekání na nového vedoucího vývoje by však přípravu nových modelů mohl dále pozdržet...