Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dlouholetý šéf Jaguar Land Roveru končí. Automobilka pořád hledá cestu z krize

David Bureš
Diskuze (0)

Ralf Speth léta úspěšně vedl automobilku Jaguar Land Rover, jejíž prodeje významně rostly. V posledních letech se ale růst zastavil a firma se dostala do potíží.

Britská automobilka Jaguar Land Rover (JLR) oznamuje změnu ve svém vedení. Ralf Speth, dlouholetý výkonný a generální ředitel britského výrobce, oznámil, že v těchto funkcích končí. Mateřská automobilka Jaguar Land Rover, indická Tata, proto začala hledat jeho nástupce.

Ralf Speth ve funkci skončí spolu s koncem své smlouvy, a to v září 2020. V automobilce však zůstane i poté, a to na pozici nevýkonného viceprezidenta, v níž bude mít především roli poradce. Nadále také zůstane v představenstvu společnosti Tata Sons.

Britský výrobce vozů značek Jaguar a Land Rover mění svého šéfa po deseti letech, dnes čtyřiašedesátiletý manažer narozený v Bavorsku vedl automobilku od února 2010. Šéfoval jí tedy většinu doby v náručí indické Taty, která Jaguar a Land Rover koupila od Fordu v roce 2008. Právě u Fordu Speth působil předtím, a to dokonce ve vedení jeho prémiové divize Premier Automotive Group, jejíž součástí byly právě britské značky Jaguar a Land Rover. Dlouhá léta pracoval také u BMW.

„Byla vytvořena vyhledávací komise, která bude v následujících měsících se mnou spolupracovat při hledání vhodného nástupce,“ říká k odchodu Spetha z funkce Natarajan Chandrasekaran, předseda společnosti Tata Sons. Spethovi přitom poděkoval za vášeň a odhodlání, které poskytoval.

Podle zákulisních zpráv je adeptkou na nástupce dlouholetého šéfa Hanne Sorensenová, bývalá šéfka společnosti Maersk Tankers, obřího výrobce tankerů na světě. Dánská manažerka působí v automobilce Tata už dnes, jakožto nevýkonná, nezávislá ředitelka. Navíc působí i v představenstvech dalších nadnárodních firem.

Ať už Spetha nahradí ve vedení Jaguar Land Roveru kdokoliv, bude mít za úkol definitivně vyvést automobilku z krize. Po letech růstu se expanze firmy zastavila, JLR i kvůli rozsáhlým investicím do elektromobility musí najednou škrtat. Loni v březnu za uplynulý finanční rok firma dokonce vykázala hrozivou ztrátu ve výši 3,4 miliardy liber (101 miliard korun). Snižovaly se vývojové náklady, raději se koupila technika od jiných dodavatelů (konkrétně od BMW) a dokonce došlo ke snižování stavů. Naposledy firma oznámila, že se zbaví desetiny zaměstnanců v továrně Halewood. Dokonce se hovořilo o možném prodeji, byť tyto spekulace Tata několikrát dementovala.

Pod vedením Spethe se přitom Jaguar Land Roveru dlouhá léta dařilo. Mezi lety 2011 a 2015 měla dokonce dvouciferné marže. Prodeje čile rostly (třeba díky módnímu Range Roveru Evoque) a z malého britského výrobce se stala respektovaná automobilka. V posledních letech ale firmu zasáhl pokles zájmu na klíčovém čínském trhu, což v kombinaci s potřebou rozsáhlých investic do nových technologií vedlo k dnešním potíží, z nichž se Jaguar Land Rover pořád snaží dostat.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme