Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč je Jaguar Land Rover v problémech? A jak se je snaží řešit?

David Bureš David Bureš 8. 1. 2019
5
15
Po letech úspěchů pod vedením indické Taty se růst britské automobilky Jaguar Land Rover zastavil. V Británii se nyní řeší, co s tím.

Když se v roce 2008 britská automobilka Jaguar Land Rover stala součástí indického koncernu Tata Motors, který ji koupil od Fordu, mnozí se děsili. Báli se, že pod indickým vedením bude tradiční výrobce strádat, jenže ono se stalo něco přesně opačného. JLR se dařilo, jeho prodeje mezi lety 2011 až 2017 se ztrojnásobily, z 241.000 aut na 604.000. Jenže po letech úspěchů se růst JLR zastavil.

Jestliže tak v roce 2015 britská automobilka vydělala 2,6 miliardy liber (74 miliard korun), za prvních šest měsíců finančního roku 2018 vykázala ztrátu 354 milionů liber (10 miliard korun). Automobilka na to už reaguje snižováním nákladů na vývoj a snižováním počtu zaměstnanců.

Ztráta je důsledkem klesajících prodejů, kvůli kterým už automobilka musela snížit produkci ve svých vybraných továrnách. Třeba v čínském Čchang-šu nevyráběla celý měsíc říjen, aby se jí zbytečně nehromadily skladové zásoby.

Do toho přidejte zprávy o možné revoluci v orientaci Jaguaru a jeho nabídnutí výhradně elektromobilů nebo o možném prodeji automobilky a najednou zjistíte, že brexit a s ním nejistota ohledně obchodních vztahů mezi Velkou Británií a Evropskou unií je jen jeden z mnoha problémů, které Jaguar Land Rover musí řešit.

360p720p1080p

Dobrou zprávou pro vedení je ta, že Tata Motors odmítla spekulace o možném prodeji a za britského výrobce se postavila. „Není pravda, že se Tata Motors snaží zbavit svého podílu v Jaguar Land Roveru nebo ukončit značku Jaguar. Věříme potenciálu prvotřídních produktů a značek společnosti JLR, jakožto i v designérské a konstrukční schopnosti JLR,“ uvedl předseda Tata Motors Natarajan Chandrasekaran.

Situace se však musí řešit, a to nejprve ta na čínském trhu. Nejlidnatější země světa je pro JLR podobně jako pro další výrobce největší trh na světě, jenže tamější prodeje automobilky loni výrazně klesly, za což paradoxně může rozhodnutí o lokální výrobě. Finanční ředitel JLR Ken Gregor uvádí, že si tamější dealeři stěžují na to, že na prodeji lokálně vyráběných modelů tratí peníze, a tak je klidně možné, že se své čínské továrny automobilka zbaví. Přestože by to znamenalo zdražení jejích aut kvůli dovozním clům.

Zavřít nějakou továrnu by byl logický krok, protože se ukazuje, že stávající závody nejsou dostatečně efektivně využívány. Nahnuté to má hlavně britský závod Castle Bromwich. Produkuje jen asi 50.000 aut ročně, navíc primárně sedany, kterým se dnes prodejně moc nedaří. A tak se nedivme predikcím některých analytiků, že už za pár let bude z této továrny nákupní středisko. Prozatím je jisté snižování počtu zaměstnanců JLR.

Jenže řešit se bude muset i situace nově vybudované továrny ve slovenské Nitře, která zatím vyrábí Land Rover Discovery. Přibude sem zřejmě ještě výroba nového Land Roveru Defender, jenže vyrábět se zde podle zákulisních zpráv měly i nástupci Jaguarů XE a XF. Tyto modely ale mají kvůli klesajícímu zájmu zákazníků o tento druh vozidel svoji budoucnost nahnutou, a tak se zřejmě bude muset kapacita slovenské továrny naplnit jinak. Pro JLR je v EU vybudovaný závod klíčový, kvůli brexitu, který může být pro v Británii sídlící firmy velký problém.

Právě Jaguar má kvůli tradičním vozům, o něž obecně klesá zájem, větší problémy než Land Rover, který jakožto specialista na terénní auta umí skvěle využívat stále rostoucí popularitu SUV. I proto se skutečně zvažuje, že by se Jaguar postupně stal značkou nabízející jen elektromobily. Podle analytiků trhu by to nebyl špatný krok, ve vedení automobilky ale prý není nikdo tak odvážný, aby tomuto smělému plánu dal zelenou.

Elektrovozy by totiž mohly kompenzovat vysoké emise oxidu uhličitého SUV od Land Roveru, zároveň ale nutno podotknout, že by na nich značka tolik nevydělávala. Elektrický crossover I-Pace si sice nevede špatně, moderní technika ale znamená, že moc výdělečným projektem v tuto chvíli není. Prodejní marže jsou nižší než u podobně velkého F-Pacu, a to přestože je I-Pace o nějakých 15 % dražší.

Jaguar Land Rover tak nečekají lehké měsíce. Oznámený plán na ušetření 2,5 miliardy liber (71 miliard korun) v následujících 18 měsících je totiž podle některých odborníků málo agresivní a bude potřeba snižovat náklady ještě více. Nechme se tak překvapit, jak to dopadne, Jaguar a Land Roveru každopádně držíme palce. Neradi bychom, aby dopadly jako v minulosti jiné britské automobilky, které tu s námi už dávno nejsou...

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Proč je Jaguar v problémech?
RADEK1
| 9. 1. 2019
To je špatné přirovnání.
Avatar - twistedTSD
Proč je Jaguar v problémech?
twistedTSD
| 9. 1. 2019
To bychom taky mohli dojít k tomu, že pro 90 % lidí je dostačující Fabie a nepotřebuje se vozit v Jaguaru.
Proč je Jaguar v problémech?
RADEK1
| 8. 1. 2019
Souhlasím. Jen jsem si povzdechl, že 4x4 je brána jako nutnost. Přitom si myslím, že je to pro 90% uživatelů zbytečné. 8-s
Proč je Jaguar v problémech?
Sob
| 8. 1. 2019
Mylný nemylný, bez zákazníků krachne jakýkoliv výrobce. :-) Jen je blbost nabízet R4 s možností 4x4 a u V6 ta možnost není. Sami si odrazují část potencionálních kupců. Pokud to nevyužijete, vaše věc. :yes:
Avatar - praděda7
Proč?
praděda7
| 8. 1. 2019
Ok. Ale víme, že růst CO2 je spojen s obsahem motoru. Proto se na trhu objevily 3 válce s malým obsahem + turbo. Jinak souhlas.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku