Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodatečná montáž filtru a povolení k vjezdu do pražských zón: Padla kosa na kámen

Ladislav Černý Ladislav Černý 29. 4. 2013 • 22:36
Rada Hlavního města Praha vydala v roce 2010 usnesení, že od začátku letošního roku bude udělovat povolenky do vyhrazených zón jen užitkovým vozům Euro 4 a lepším.

Jak to v Česku často bývá, orgány něco nařídí a ti, kterých se omezení dotýká, čekají až do poslední chvíle na prováděcí předpis. Stejně tomu je s uskutečňováním usnesení Rady HMP č. 1854 ze dne 16. listopadu 2010. Zavedení zón s dopravním omezením není ničím novým, nicméně novinku tvoří omezení vozidel podle plnění emisních limitů na základě nového zákona o ochraně ovzduší č. 201, paragraf 14.

Magistrát přestal na podzim loňského roku vydávat povolenky užitkovým vozidlům Euro 3 a nižším (s první registrací před říjnem 2005) pro vjezd do zón. Vozidla s celkovou hmotností 3,5-6 tun jsou vykázána z centra zahrnujícího Staré a Nové Město, Josefov, Malou Stranu a Hradčany. Automobily nad šest tun celkové hmotnosti mají od ledna restrikci v mnohem větší oblasti od Jižní spojky až vltavské nábřeží v Bubenči. Přesná mapa je dostupná na webu Prahy.

Řešení snadné a rychlé

Již několikrát jsme postupně informovali, že po letitých zkušenostech v západních zemích se i do Česka dostala a byla Dekrou ověřena dodatečná montáž filtru pevných částic. Nároky emisního standardu Euro 4 vůči úrovni Euro 3 přinesly omezení pevných částic na pětinu, což si vynutilo implementaci zachycovače sazí do všech nových vozidel.

Pochopitelné omezení vjezdu vozidel Euro 3 a nižších do střední části Prahy však zcela vyřadilo sedmiletá a starší užitková vozidla zásobovacích firem. Ta však mají díky jen distribučnímu provozu naježděno málo a pro dopravce je i z důvodu ekonomického poklesu nepřijatelné, aby je vyřazovali z provozu a pořizovali si nová.

Prošlapáno na Západě

Podobná situace již v souvislosti se zaváděním emisních zón dávno proběhla v mnoha západních zemích. Tamní legislativci se však rychle nechali přesvědčit, že dodatečná montáž filtrů DPF včetně systému omezení NOx dokáže upgradovat motory Euro 3 na úroveň Euro 4, a dotyčná vozidla dostala zelenou plaketu k přístupu do nízkoemisních oblastí.

Tíže zavedení zón s dopravním omezením v Česku na rozdíl od západních zemí nastala až v době velkého ekonomického propadu a nízké solventnosti menších dopravních firem. Jelikož zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb., který byl publikován ve sbírce zákonů již 13. června, nemá dosud odsouhlasený prováděcí předpis, nastala na konci loňského roku bouřlivá jednání mezi dopravci a českými firmami, které zachycovače pevných částic montují. Bez existence prováděcího předpisu nového zákona, ve kterém by toto uznání bylo jasně definované, by přidání filtru a omezovače oxidů dusíku pro získání povolenky do Prahy bylo zbytečné. Přestože ministerstvo životního prostředí připravilo návrh prováděcího předpisu, vláda jej však vrátila zpět k úpravě a dopřesnění. Jedná se kromě podstatných faktických věcí také o skutečnost uznání dodatečné montáže filtru pevných částic v zahraničí. Samozřejmě jde nejvíce o Německo, kde tato praxe již několik let úspěšně běží, automobily obdrží zelenou plaketu a nikdo nic dalšího neřeší.

Bez prováděcího předpisu

Ministerstvo životního prostředí se nedokázalo dostatečně pohnout a dovést prováděcí vyhlášku k půl roku starému zákonu do zdárného konce včas. Na jednu stranu se nedivme, protože člověk přímo z Odboru ochrany ovzduší tohoto ministerstva po nedávné debatě na téma filtry pevných částic a jejich přínos pro ochranu ovzduší bezradně nakonec pronese, že tomu nerozumí, protože je geolog. O naprosté neinformovanosti či na jiné zájmy ukazuje také to, že lidem z MŽP nedochází, že vydat prováděcí předpis několik dní před koncem roku nestačí, protože omezení přístupu do zón se týká stovek vozidel a dodatečná montáž filtru není věcí jednoho dne. Navíc není možné v dopravních firmách čekat na poslední chvíli, zda vozidlem bude možné například zeleninu do centra Prahy zavézt, či ne.

Pružní v Praze

Proto se české firmy montující dodatečné filtry po argumentaci a Dekrou ověřených přínosech dodatečných filtrů domluvily přímo s pražským magistrátem. Ten uznává jejich Protokoly o provedené montáži a vydává výjimku k vjezdu automobilů zařazených dle technické osvědčení do Euro 3, ale dovybavených filtrem. Jde například o systém DPF Pirelli.

Do léta snad

Toto řešení výjimky pro užitková vozidla je samozřejmě jen provizorní. Autobusy do červené zóny (pro užitková vozidla 3,5 až šest tun) mají také zákaz a v modré zóně (nad 6 tun) nesmějí parkovat mimo vyhrazená parkoviště. S příchodem letní turistické sezony může nastat kuriózní případ, že řidiči zahraničních autobusů Euro 3, ale dovybavených filtrem a označených zelenou emisní plaketou nebudou moci turisty dovézt do centra.

V lepším případě nechají cestující s vozidel na periferii a dojdou si na základě protokolů o montáži filtru v úředních hodinách pro další plaketu na magistrát. Vedle zelené německé by si pak vylepili další českou a mohli vjet autobusem do centra. Kdyby však přijeli o víkendu, tak by řidiči, ale zejména turisté přivážející do Česka peníze, měli smůlu. A nejen oni.

Nad minimální ochotou MŽP implementovat do prováděcího předpisu zákona č. 201 uznatelnost zelených emisních plaket ze zahraničí kroutí hlavou zasvěcení lidé v Česku. Zatím jen v tuzemsku.

POSTUPNÉ OMEZOVÁNÍ

Již v šedesátých letech minulého století došlo k regulaci vjezdu nákladních automobilů do Prahy. Zpočátku šlo o historické centrum, v roce 1999 byl povolen vjezd vozidlům N2 a N3 s časovým omezením. Rok 2003 a následující omezily na základě zákona č. 86/2002 Sb. vjezd užitkovým automobilům nad šest tun do vybraných oblastí městských částí 4 a 5. V roce 2006 byla přidána do omezení také hustě obydlená část Spořilova.

DVA SYSTÉMY

Feelpure systém DPF od firmy Pirelli zahrnuje dvě základní možnosti. Aditivní způsob používá k regeneraci filtru kapalný katalyzátor na bázi železa, který se přidává do nafty a způsobuje hoření sazí již při 300 °C místo běžně dvojnásobné teploty. Druhý, bezaditivní způsob používá jako katalyzátor karbid křemíku potažený tenkou vrstvou platiny umístěný přímo v přední části tělesa filtru. To se mění za tlumič výfuku, tudíž nenastávají problémy se zástavbovým prostorem.

Související články

Témata