Dodge Caravan – Zn.: prostor a variabilita
Současná situace kolem americké odnože koncernu DaimlerChrysler – Chrysler Group není nijak jistá, protože probíhají diskuse o jejím možném prodeji. Přes tyto komplikace se vývoj nezastavil a pro podzim letošního roku je připraven náběh výroby a prodeje nového modelu osvědčeného MPV Dodge Caravan. Ten bude nabízen i jako dvojče Chrysler Town & Country. Do Evropy se populární MPV dostane opět jako Chrysler Voyager.
Všechno jinak a přitom stejně
Nový Caravan je na první pohled naprosto jiný od současného modelu, ale přitom si zachovává základní filozofii bohatého vnitřního prostoru s ještě rozsáhlejší možností variability jeho využití. Vnější tvary dostaly mnohem více hran než předchůdce a více zapadají do současného konceptu vozů Dodge. Výraz přídě nabral na sportovní agresivitě. V tomto pohledu výrazně vyniká razantní rozšíření střechy o 152,4 mm (6 palců), které vozu dodalo trochu „krabicoidní“ proporce, nicméně rozhodně neruší. Přínos na vnitřním prostoru je ovšem neoddiskutovatelný. V bočním pohledu jednoznačně zaujme perfektně vyvážený poměr mezi „těžkou“ spodní částí a „lehkou“ prosklenou. Zde bylo snahou designérů přiblížit se proporcí sportovnímu Dodge Charger, což se určitě vyplatilo. Velké plochy blatníků účinně rozbíjí do stran vytažené rozměrné lemy. Čistotu boční linii potvrzují i kolejnice pro posuvné zadní dveře umístěné do spodní hrany oken, které na první pohled ani nejsou vidět. Vynikající práce s hranami pomohla opticky naprosto eliminovat mohutné rozměry vozu. Délku 5142,5 mm a rozvor 3078,2 mm by podle fotografií odhadoval asi jen málokdo. Jednoduchá záď se širokými vzhůru výklopnými dveřmi nepůsobí fádně díky výrazně přesahujícímu nárazníku s chráněnou nakládací hranou. Celek opticky dotvářejí i velká 16“ kola s vysokoprofilovými pneumatickami.
Dodge Caravan 2008 - Rozměry | |
Délka [mm] | 5142,5 |
Šířka (přes zrcátka) [mm] | 1953,2 (2246,8) |
Výška [mm] | 1750 |
Rozvor [mm] | 3078,2 |
Rozchod vpředu [mm] | 1651 |
Rozchod vzadu [mm] | 1645,9 |
Počet míst | 7 |
Zavazadlový prostor [l] | 930-4000 |
Palivová nádrž [l] | 77,6 |
Interiér – spousta místa kam se podíváš
Vozy MPV jsou především „o interiéru“ a přesně to je parketa nového Dodge Caravan. Celkové tvarování si nezadá s jednoduchostí vnějších linií. Převládají hrany kombinované se základními geometrickými tvary bez zbytečných kudrlinek. Před tříramenným volantem je trojice kruhových přístrojů poskytující základní informace. Hned vedle přístrojového panelu je netradičně umístěný volič automatické převodovky (jiná se pro americký trh ani nedodává) a až poté přichází na řadu středový tunel s multifunkčním displejem v horní části. To zajímavější se ovšem nachází o jednu řadu sedadel dále. Ta jsou uspořádána dle schématu 2+2+3. Druhá dvojice sedadel je také samostatná stejně jako přední, ale lze ji navíc otočit proti směru jízdy. Tím vznikne prostor pro rodinné posezení, který je umocněn možností montáže stolku. Obě sedadla lze navíc snadno vyjmout, čímž vznikne před třetí řadou sedadel vskutku královský prostor. Také třetí řada sedadel nabízí variabilitu v možnosti sklápění. Sedadla jednoduchým pohybem mizí v podlaze a vytváří zcela rovnou podlahu prostoru o objemu 4 m3! Ostatně zavazadlový prostor plně obsazeného vozu také nelze přehlédnout – 930 litrů jen tak někdo nenabízí. Obsazení sedmi osobami není nijak nouzové řešení, ale je s ním počítáno zcela běžně. To potvrzuje i vnitřní šířka ve výši ramen na poslední řadě sedadel 1575 mm. Cestující se mohou těšit na možnost použití velkého množství odkládacích prostorů. Mimo jiné je zde 13 držáků nápojů. Středová konzola mezi předními sedadly je posuvná o 533 mm (21 palců) vzad a ještě navíc lze posouvat i jen její horní nebo spodní část. Pohodu na palubě umocňují LED lampičky na čtení, možnost použití duálního DVD. To umožňuje cestujícím vpředu např. poslouchat rádio, druhá řada může hrát hry a třetí například sledovat film, či poslouchat hudbu. Na sloupku C je připojení na 12V i na běžnou síť (v USA 110V). Zajímavostí je použití tzv. konverzačního zrcátka pro řidiče a spolujezdce na předních sedadlech.
Pod kapotou
Jako mnoho amerických vozů, i Dodge Caravan si nijak nehraje na špičkové technologie, protože se jedná o předmět denní potřeby. O pohon velkého vozu se starají tři motory V6 o objemech 3,3 l, 3,8 l a 4,0 l. Nejmenší motor pracuje na palivo E85, což je směs 85 % etanolu a 15 % benzinu a produkuje výkon 127 kW (170 k) a točivý moment 278 Nm. Pohon předních kol od něj zprostředkovává čtyřstupňová automatická převodovka. Oba větší motory pracují s novou šestistupňovou automatikou vyvinutou ze čtyřstupňové. Motor 3,8 nabízí 148 kW (198 k) a 312 Nm, zatímco větší čtyřlitr 179 kW (240 k) a 343 Nm. Tyto parametry odevzdávají s benzínem OČ 85-89, který je v Evropě k vidění jen zřídka, pokud vůbec. Přední náprava je konstrukce McPherson, zadní je vlečená se zkrutnou příčkou. Pokud je osazeno tažné zařízení, je jeho součástí sada zadních tlumičů Nivomat, jež udržují stálou světlou výšku. Celé hnací ústrojí včetně náprav bylo pečlivě odizolováno od karosérie pomocí pružného uložení.
Dodge Caravan 2008 - Motorová nabídka | |||
Model | 3,3 V6 | 3,8 V6 | 4,0 V6 |
Zdvihový objem [cm3] | 3301 | 3778 | 3952 |
Válce/ventily | 6/2 | 6/2 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 127/5000 | 148/5000 | 179/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 278/3500 | 312/3500 | 312/3500 |
Max. rychlost [km/h] | >170 | >170 | >180 |
Závěr
Obrovské MPV Dodge Caravan rozhodně nabízí i na svou třídu vynikající využití prostoru. Variabilitou patří k tomu nejlepšímu na trhu. Pro trhy mimo Ameriku bude nabízeno s motory 3,8 l a turbodieselem 2,8 se šestistupňovou automatickou převodovkou.