Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge v Ženevě 2005

Ondřej Láník
Nové studie Dodge by měly zajímat Evropany více než ostatní ameriky, kterých na nás americké automobilky od ledna vyhrnuly několik desítek.

Dieter Zetsche německý šéf Chrysleru krátce před ženevským autosalonem oznámil, že americká značka Dodge chystá expanzi na světové trhy. Automobily segmentů C a D budou v následujících letech k dostání také na starém kontinentě. Konkrétně již v roce 2006 by se měl na trhy dostat Dodge Caliber, nástupce Chrysleru Neon a to prostřednictvím stávajících dealerů Chrysleru.

Caliber

Caliber se v Ženevě představil jako showcar a na podzimním frankfurtském autosalonu již uvidíme definitivní sériovou podobu. Automobil vnějších rozměrů 4414 x 1743 x 1534 mm s rozvorem 2635 mm má konkurovat Alfám 147, Mazdám 3, Seatům Leon. Samotný šéf Chrysleru Dieter Zetsche se zastavil také na stánku škodovky, takže její vstup mezi lehké SUV nebo crossovery možná bude nebezpečím i pro v Evropě neznámý Dodge.

Pod kapotou budou zážehové čtyřválce vyvíjené spolu s Hyundaiem a Mitsubishi o objemech 1,8 l (103 kW, 169 Nm), 2,0 l (110 kW, 190 Nm) a 2,4 l (125 kW, 224 Nm), diesely budou pocházet od Mercedesu. Počítá se také s pohonem všech kol.

Viper STR10

Od počátku devadesátých let je Amerika bohatší o jeden dreamcar domácí produkce. V roce 1989 představená studie se v roce 1992 dostala do sériové výroby, za další čtyři roky ji následoval Viper GTS Coupé. Od roku 2003 je nabízen Dodge Viper třetí generace, následovaný verzí kupé. Ingredience jsou stále stejné. Deset válců pod kapotou zabírá mamutí zdvihový objem 8,3 l, jen dvacet ventilů je obsluhováno rozvodem OHV. Nejvyšší výkon činí 373 kW při 5600 ot./min, točivý moment má maximum 712 Nm při 4200 ot./min. Tvary karosérie ani rozměr zadních pneumatik 345/30 R19 komentář nepotřebují.


Ondřej Láník