Dohoda o D11 po 17 letech: Stát zaplatí za pozemky farmářky 90 milionů Kč
Dlouholetý spor o pozemky potřebné pro další úsek dálnice D11 je u konce. Majitelka Ludmila Havránková prodala státu potřebných 11 hektarů u Hradce Králové za 90 milionů korun. Ministr dopravy Radek Šmerda (nestr.) přiznal, že jeho resort na stavbu dálnice zatím nemá finance.
Mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský řekl, že s ohledem na důležitost dálnice D11 je 90 milionů adekvátní částka. Tato částka navíc byla určena soudním znalcem.
Po dokončení úseku dlouhého asi 3,7 km povede dálnice D11 do Hradce Králové. Zhruba 1,2 km už je hotovo, ale není v provozu, dalších 2,5 km zbývá dostavět.
Práce na tomto úseku mohou začít na konci roku, kdy Havránková sklidí svojí úrodu. Nejdříve budou zahájeny přípravné práce jako archeologický a hydrologický průzkum, samotná stavba dálnice by mohla začít na začátku roku 2012.
Cena tohoto asi 2,5km úseku dálnice je 1,5 miliardy korun. Jeho stavba má trvat jeden a půl roku, v roce 2014 by tak dálnice mohla jít do předčasného užívání. Dokončovací práce by mohly být hotovy za 2,5 roku. Ministr dopravy ale přiznal, že finance na dostavbu tohoto úseku zatím nemá. Přípravné práce ale budou podle Šmerdy zahájeny.
Kvůli prodeji pozemků Havránková přišla o přístup ke svým dalším pozemkům, na kterých hospodaří. Proto podle uzavřené smlouvy farmářka za utržené peníze koupí pozemky po Královéhradeckém kraji, které jí Pozemkový fond následně smění tak, aby tvořily celek. Na těchto parcelách bude Havránková dále hospodařit.
Jedná se o zhruba 130hektarový pozemek, který už má Pozemkový fond vytipovaný. Cenový rozdíl mezi nakoupenými pozemky a tímto celkem Havránková fondu doplatí.
Spor kvůli nevykoupeným pozemkům pro stavbu dálnice D11 trvá už mnoho let. O dohodu s Havránkovou se snažilo několik vlád, nejblíže byla loni vláda Jana Fischera. Tehdy ale farmářka ze zdravotních důvodů odmítla smlouvu podepsat.
Dálnice D11 má v budoucnu měřit 154 kilometrů, zatím je v provozu 84 km z Prahy k okraji Hradce Králové. Z Hradce Králové má dálnice pokračovat směrem na Jaroměř, Dvůr Králové, Trutnov až k polským hranicím.
Z loňského sčítání dopravy vyplynulo, že D11 patří mezi nejméně vytížené dálniční úseky v zemi, díky čemuž je i jednou z nejbezpečnějších silnic v zemi. Za sjezdem na Poděbrady po D11 denně projede jen necelých 22 tisíc aut. Na D1 projede za stejnou dobu asi třikrát tolik aut, na D8 dvakrát tolik.