Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elegantní Aston Martin DB9 slaví 20 let. Aut s manuálem je jako šafránu

Aston Martin DB9
Aston Martin DB9
Aston Martin DB9
Aston Martin DB9
101 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Jeden z nejkrásnějších moderních aston martinů je na světě už dvě desetiletí. Pokud chcete vzácnost, hledejte kousek s manuální převodovkou.

Aston Martin je symbolem anglické elegance ve světě exkluzivních sportovních aut. Už tradiční spojení s fiktivním agentem britských tajných služeb Jamesem Bondem z něj dělá opravdový automobilový kult a už od svých začátků vyrábí jedny z nejatraktivnějších luxusních aut všech dob. A v letošním roce 2024 oslavil jubilejní dvacáté výročí moderní Aston Martin DB9, který duchovně navázal na předcházející typ DB7.

Elegantní Aston Martin DB9 se začal vyrábět v lednu 2004 v anglickém Gaydonu. Jedním z jeho nejvýznamnějších designových prvků byly „labutí dveře“ při otevření připomínající labutí křídla. Na stylingu tohohle astonu spolupracovali slavní návrháři Ian Callum a Henrik Fisker, jež později vzpomínali, že model DB9 vznikal v letech, kdy automobilka uvažovala i o supersportu s osmiválcem uprostřed.

Tehdejším šéfem automobilky byl Dr. Ulrich Bez, kterému se ale myšlenka vozu s motorem uprostřed nelíbila. Přesvědčil vedení i inženýry, že Aston Martin musí vyrábět luxusní modely s motorem vpředu a během let v čele společnosti z ní vybudoval respektovanou luxusní značku. Aston Martin DB9 přitom vznikal po boku svého menšího sourozence – novodobého Aston Martinu V8 Vantage.

Aston Martin při představení modelu očekával každoroční objem produkce 1400 až 1500 aut a šel tomu vstříc i náročným testováním. Při vývoji modelu DB9 vyrobil celou řadu prototypů, s nimiž najezdil přes 1,6 milionu kilometrů po celém světě – od chladných končin za severním polárním kruhem ve Švédsku po Údolí smrti v Nevadě, nejteplejší lokalitu na světě. Vývojové muly se proháněly i po legendárním Nürburgringu v Německu nebo vysokorychlostní dráte Nardò Ring v Itálii.

Produkční Aston Martin DB9 se vyráběl na vlastní architektuře Aston Martin VH, která se stala základem i dalších modelů, a srdcem luxusního GT se stal atmosférický 5,9litrový vidlicový dvanáctiválec o 335 kW (456 koních) a 570 newtonmetrech. Akcelerace z 0 na 100 km/h mu trvala 4,7 sekundy a maximální rychlost dosahovala 299 km/h. Standardní převodovkou byl šestistupňový manuál Graziano a alternativou se stal šestistupňový automat Touchtronic od ZF.

Aston Martin DB9 se nakonec vyráběl až do července 2016, když prošel modernizacemi v letech 2008, 2010 a 2012. Během první z nich dostal o 15 kW (20 koní) a 31 newtonmetrů silnější dvanáctiválec a vylepšenou automatickou převodovku. Druhá přinesla omlazený styling a lepší výbavu a při třetí modernizaci dostal i novou příď. Automobilka postupně zvyšovala i maximální výkon motorů a poslední evoluce modelu s pojmenováním DB9 GT vyvinula 402 kW (547 koní).

Sériová produkce modelu byla ukončena v roce 2016 po dlouhých čtrnácti letech a známé informace uvádějí, že vzniklo lehce přes 16.500 kusů. Kousky s manuální převodovkou jsou přitom výrazně cennější, protože se jich údajně vyrobilo jen 385 ve verzi kupé a 237 jako kabriolet Volante.

Video placeholder
Aston Martin DBS • Zdroj: EnjoytheCars/YouTube

Začít diskuzi