Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
28 Fotogalerie

Aston Martin Valhalla jde proti downsizingu. Místo V6 dostal větší V8

Lukáš Volšický

Britská značka Aston Martin konečně odhaluje hotovou produkční valhallu. Plug-in hybridní supersport míří proti Ferrari SF90 Stradale a Lamborghini Revuelto.

Když se úspěšný tým Red Bull Racing ze šampionátu formule 1 rozhodl vstoupit do světa exkluzivních aut, nebylo to jen pro svůj počin Red Bull RB17. Geniální konstruktér Adrian Newey pomáhal i britskému Aston Martinu s novou generací silničních supersportů i hypersportů. Už v roce 2016 se poprvé ukázal první koncept AM-RB 001, předzvěst ohromující Valkyrie, a teď se oficiálně představuje další produkční model.

Aston Martin konečně odhaluje dokončenou valhallu, kterou nám poprvé ukázal už v roce 2019 jako koncept AM-RB 003. Už při prvním pohledu na technické parametry má konkurovat nejmodernějším italským supersportům Ferrari SF90 Stradale nebo Lamborghini Revuelto a s moderní plug-in hybridní technikou následuje nejnovější trendy ve světě těch nejpokročilejších silničních sportovních aut.

Aston Martin Valhalla je prvním produkčním supersportem značky s motorem uprostřed a plug-in hybridní elektrifikací a umí jezdit i čistě na elektřinu. Továrna z anglického Gaydonu současně oznamuje, že valhalla je jejím prvním autem s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Graziano s integrovaným elektromotorem a elektronickým zadním diferenciálem E-Diff.

Původně se valhalla měla vyrábět s třílitrovým vidlicovým šestiválcem, ale Britové se nakonec rozhodli pro dnes už netradiční „upsizing“. Produkční verzi totiž pohání čtyřlitrový vidlicový osmiválec od Mercedesu-AMG se dvěma turbodmychadly a třemi elektromotory (jedním vzadu a dvěma vpředu). Kombinovaný systémový výkon nejnovějšího supersportu dosahuje 783 kW (1064 koní).

A ačkoli se na první pohled může zdát, že v Aston Martinu vzali osmiválec z luxusního SUV DBX 707 a vrazili jej do nového supersportu, technicky je výrazně jiný. Osmiválec pro valhallu má plochou klikovou hřídel typu „flat-plane“, nové písty, mazání se suchou klikovou skříní, unikátní vačkové hřídele, nové zapalování a vylepšená turbodmychadla.

Oficiální tisková zpráva uvádí, že Aston Martin Valhalla akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy, vyvine maximální rychlost 350 km/h a čistě na elektřinu umí ujet necelých 14 kilometrů při nejvyšší rychlosti 130 km/h. Zvládne tak přesuny městskými ulicemi i krátkou klidnou jízdu po dálnici, aniž by musel startovat spalovací jednotku.

Valhalla má integrovaný systém řízení IVC pracující s aktivní aerodynamikou i adaptivním nastavením podvozku, řízení a brzd i vektorováním točivého momentu. Přední náprava se inspiruje zavěšením pushrod z formule 1, výkonné karbon-keramické brzdy dodalo Brembo, na lehkých 21“ kolech obouvá pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 a značka uvádí, že s hybridní čtyřkolkou má suchou hmotnost 1655 kilogramů.

Aston Martin Valhalla se začne vyrábět ve druhém čtvrtletí příštího roku 2025 a má vzniknout jen 999 kusů. Na oficiálních internetových stránkách Aston Martinu už je dokonce dostupný i konfigurátor.

Video placeholder
Aston Martin Valhalla • Aston Martin