Aston Martin Valhalla jde proti downsizingu. Místo V6 dostal větší V8
Britská značka Aston Martin konečně odhaluje hotovou produkční valhallu. Plug-in hybridní supersport míří proti Ferrari SF90 Stradale a Lamborghini Revuelto.
Když se úspěšný tým Red Bull Racing ze šampionátu formule 1 rozhodl vstoupit do světa exkluzivních aut, nebylo to jen pro svůj počin Red Bull RB17. Geniální konstruktér Adrian Newey pomáhal i britskému Aston Martinu s novou generací silničních supersportů i hypersportů. Už v roce 2016 se poprvé ukázal první koncept AM-RB 001, předzvěst ohromující Valkyrie, a teď se oficiálně představuje další produkční model.
Aston Martin konečně odhaluje dokončenou valhallu, kterou nám poprvé ukázal už v roce 2019 jako koncept AM-RB 003. Už při prvním pohledu na technické parametry má konkurovat nejmodernějším italským supersportům Ferrari SF90 Stradale nebo Lamborghini Revuelto a s moderní plug-in hybridní technikou následuje nejnovější trendy ve světě těch nejpokročilejších silničních sportovních aut.
Aston Martin Valhalla je prvním produkčním supersportem značky s motorem uprostřed a plug-in hybridní elektrifikací a umí jezdit i čistě na elektřinu. Továrna z anglického Gaydonu současně oznamuje, že valhalla je jejím prvním autem s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Graziano s integrovaným elektromotorem a elektronickým zadním diferenciálem E-Diff.
Původně se valhalla měla vyrábět s třílitrovým vidlicovým šestiválcem, ale Britové se nakonec rozhodli pro dnes už netradiční „upsizing“. Produkční verzi totiž pohání čtyřlitrový vidlicový osmiválec od Mercedesu-AMG se dvěma turbodmychadly a třemi elektromotory (jedním vzadu a dvěma vpředu). Kombinovaný systémový výkon nejnovějšího supersportu dosahuje 783 kW (1064 koní).
A ačkoli se na první pohled může zdát, že v Aston Martinu vzali osmiválec z luxusního SUV DBX 707 a vrazili jej do nového supersportu, technicky je výrazně jiný. Osmiválec pro valhallu má plochou klikovou hřídel typu „flat-plane“, nové písty, mazání se suchou klikovou skříní, unikátní vačkové hřídele, nové zapalování a vylepšená turbodmychadla.
Oficiální tisková zpráva uvádí, že Aston Martin Valhalla akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy, vyvine maximální rychlost 350 km/h a čistě na elektřinu umí ujet necelých 14 kilometrů při nejvyšší rychlosti 130 km/h. Zvládne tak přesuny městskými ulicemi i krátkou klidnou jízdu po dálnici, aniž by musel startovat spalovací jednotku.
Valhalla má integrovaný systém řízení IVC pracující s aktivní aerodynamikou i adaptivním nastavením podvozku, řízení a brzd i vektorováním točivého momentu. Přední náprava se inspiruje zavěšením pushrod z formule 1, výkonné karbon-keramické brzdy dodalo Brembo, na lehkých 21“ kolech obouvá pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 a značka uvádí, že s hybridní čtyřkolkou má suchou hmotnost 1655 kilogramů.
Aston Martin Valhalla se začne vyrábět ve druhém čtvrtletí příštího roku 2025 a má vzniknout jen 999 kusů. Na oficiálních internetových stránkách Aston Martinu už je dokonce dostupný i konfigurátor.