Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrické závody jsou jako ekoterorismus. Baví vůbec někoho?

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 23. 12. 2018
9
68
Zobrazit náhledy (9)
Myslíte, že jezdci formule E vědí, jak těžce se dobývá v africkém Kongu kobalt do baterií, které pohánějí jejich neslyšitelné vozy a váží jednu tunu? Elektrická motokára váží neuvěřitelných 230 kg. Je to ještě o závodění? Rallyekros se ukázal být jako atrativní disciplína, dokud kvůli elektrickému šílenství neutekly automobilky Motocykly s bzučivým pohonem uvidíme příští rok v pěti závodech mistrovství světa
Světem motoristického sportu prostupuje neustále agresivnější iniciativa zastánců výhradně elektrického pohonu. Mají pravdu, nebo jde o jednostranně zaměřené argumenty?

Ve Světě motorů se několik let objevují materiály na téma alternativních pohonů. Co myslíte, je lepší hluk klasického motoru, nebo hvízdání závodní elektriky?

Bacil má dvě kola

Shrňme si několik základních faktů. Od roku 2014 funguje nejvýraznější protagonista elektrického pohonu a tím je šampionát formule E. Pro nový ročník, který začal v prosinci 2018, představil promotér novou generaci vozů. Ta by měla vydržet celý závod trvající kolem pětačtyřiceti minut a piloti nebudou muset auta měnit.

Od sezony 2019 se pojede v rámci mistrovství světa silničních motocyklů během pěti podniků v Evropě Světový pohár elektrické Moto E. Stroje nazvané Energica Eco Corsa mají hmotnost 250 kilogramů, výkon motoru do 120 kW (163 koní), točivý moment 200 Nm, rychlost 270 km/h, akumulátorový modul 20 kW a zrychlení z 0-100 km/h činí 3 sekundy.

Jeden ze jezdců, který si nepřál být jmenován, řekl: „Nejraději bych závodil s dvoutakty. Máme však čtyřdobé stroje, a teď přišlo tohle. Z technického hlediska je to zajímavý projekt, ale nikdo nemůže myslet vážně, že nahradí současné drahé speciály.“

Elektrický exodus

Orientaci na nový pohon podlehlo několik automobilek, které se roky angažují v automobilových závodech. Za poslední dvě sezony se jedná o Mercedes-Benz, Porsche, Peugeot a znovu o Audi, jak dokládá naše tabulka.

„Myslím si, že takové kroky možná ocení spíše některá z budoucích generací závodníků. Motoristickému sportu ještě nějaký čas zabere, než se k podobným krokům dozraje a aplikuje je,“ domnívá Pavel Turek, který strávil jako manažer téměř dvacet let ve světě formule 1.

Pokud jde o zmíněné monoposty F1, neměly by být ohroženy. Alespoň to tvrdí španělský manažer Alejandro Agag, který řídí elektrický šampionát formule E. „Máme od Mezinárodní automobilové federace (FIA) licenci na pětadvacet let a za sebou teprve čtyři sezony. Domnívám se, že formule 1 z nás nemusí mít strach. Jestliže ano, je to její chyba. Jsme odlišným typem závodů a zcela samostatní,“ míní Agag. Osmačtyřicetiletý manažer nepostrádá sebevědomí. Pokud vydrží řídit seriál po dobu trvání licence, bude se blížit sedmdesátce. Jeho zkušenější krajan Carmelo Ezpeleta řídí ve dvaasedmdesáti svět MotoGP.

O šampionátu elektrických formulí se vyjádřil dost drsně Američan Chase Carey, který šéfuje současnému mistrovství světa F1. „Formule E pro nás není soupeřem. Možná reprezentuje moderní trendy jako životní prostředí, ale připomíná spíš pouliční párty než sportovní událost. Lidé, kteří navštívili podnik formule E, tvrdí, jak si ho užili díky jídlu, hudbě a spoustě atrakcí. F1 je na rozdíl od formule E globálně sledovaný sport,“ tvrdí Carey.

Sebrat práci je v pořádku?

Provozovatelé elektrických pohonů a jejich zastánci využívají podpory Evropské unie, národních vlád a v motoristickém sportu protežování automobilové či motocyklové federace. „Všechno kolem těchto systémů se zveličuje. Jedná se celosvětově o šikovný marketing, manipulování s veřejností a populismus, který využívá situace a nálady ve společnosti. Elektrické pohony nemají v motoristickém sportu budoucnost,“ tvrdí Josef Král. Český automobilový jezdec naráží na „elektrickou“ filozofii, která se v motoristickém sportu prezentuje jako krystalicky čistá navenek, přitom využívá klasických technologií, aby se udržela při životě. Nabízejí se i další otázky.

Jaké jsou náklady na provoz elektrických závodů?

Jak je řešeno například recyklování starých baterií?

Zvládne rozvodná síť ve velkých městech hypersilné nabíjení během závodů?

Webový portál Auto.cz přišel začátkem letošního prosince v souvislosti s výrobou klasických elektromobilů v Německu se zajímavou informací.

Přechod na tento druh pohonu připraví Německo do roku 2035 o sto tisíc pracovních míst. K závěru dospěla studie zveřejněná norimberským Ústavem pro výzkum pracovního trhu (IAB).

Příčinou je fakt, že výroba spalovacích motorů je pracnější. Elektrické pohony nejsou tak komplexní a vyžadují menší nasazení. Prognóza vychází z předpokladu, že tržní podíl elektromobilů bude v roce 2035 činit 23 procent. Kdyby byl vyšší, budou podle studie výraznější i změny na pracovním trhu. „Je možné, že nových míst vznikne více a ekonomika poroste rychleji. To by nastalo v případě, že by se baterie do elektromobilů vyráběly v Německu,“ cituje studii německý týdeník Der Spiegel.

Následky elektrického fanatismu bohužel pocítilo mistrovství světa v rallyekrosu, jež zaznamenalo za poslední roky obrovský vzestup. Automobilky poblouzněné elektrickým virem se vydaly na nejistý led. Peugeot například odešel z Rallye Dakar, vzdal rallyekros a bude otázkou, kde najde odpovídající sportovní platformu.

Strašák ropy neplatí

Často až militantní zastánci závodnické elektrifikace tvrdí, že zachraňují sport, protože ve světě docházejí zásoby ropy, z níž se v rafineriích získávají benzin a nafta.

Web National-geographic.cz zveřejnil letos na jaře materiál na téma světových zásob ropy. V tomto textu prorektor Vysoké školy chemicko-technologické Milan Pospíšil mimo jiné uvádí: „Klasická ropa vystačí podle mého názoru minimálně na padesát let. Dá se to však těžko odhadovat, protože si nikdo nemůže být jistý, zda jsou do statistik uvolňována skutečně reálná data o stavu zásob.“

Spolupracovník Světa motorů navštívil v roce 2018 Kuvajtskou rallye. Zveřejněný snímek rafinerie pochází přímo od něj. Podle slov organizátorů zmíněné soutěže měl Kuvajt začátkem letošního listopadu takové množství ropy, které by mu stačilo na dalších 150 let. A to patří tato země na Arabském poloostrově k nejmenším producentům černého zlata!

Co nás čeká v budoucnosti?

Naštěstí se ještě ve světě poblázněném bzučením elektrických autíček najdou organizátoři, kteří si hledí klasiky, kdy motor pořádně zaburácí. Nejzásadnější krok udělal bezpochyby promotér seriálu cestovních vozů DTM. Osmiválcové čtyřlitry disponují výkonem 600 koní, což je o sto více než v případě předchozí verze. Rychlost vozů se zvýšila z původních 265 na současných 290 km/h.

Bývalý pilot formule 1 a současný šéf seriálu DTM Gerhard Berger si navíc poradil s odchodem automobilky Mercedes-Benz. Domluvil se s nejvyšším

bossem Aston Martinu. Britové nastoupí od sezony 2019 s modelem Vantage. Postará se o to dosavadní úpravce mercedesů, tým HWA, za nějž jezdil vítěz DTM 2018 brit Gary Paffett.

Kdo nestihne devět závodních víkendů DTM po Evropě, může zažít závodní klasiku při sportovních událostech v České republice. Vrcholem bude bezpochyby první srpnový víkend MotoGP v Brně.

Burácivé motory potěší také fanoušky v Mostě v závěru června. K vidění budou historické formule 1 i osmiválce evropských vozů NASCAR s výkonem 400 koní. Začátkem září potěší srdce milovníků silných motorů oblíbené závodní tahače.

Kalendáře světových, evropských i národních závodů najdete v prvních dvou číslech Světa motorů 2019.

Odchody automobilek

  • V červenci 2017 oznámil Mercedes-Benz odchod z DTM po sezoně 2018, což učinil. Kromě F1 vstoupí do formule E.
  • Ve stejné době sdělili zástupci Porsche konec programu v závodech typu Le Mans a zájem o totéž co konkurence.
  • V říjnu 2018 rozhodlo Audi o konci podpory týmu v mistrovství světa v rallyekrosu (WRX), aby se vedle DTM mohlo věnovat projektu formule E.
  • Z rallyekrosu se stáhl rovněž Peugeot, protože promotér prý nemá jasno, kdy a zda vůbec zavede kategorii elektrických vozů. Francouzi se chtějí věnovat vývoji sportovních speciálů.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - elektrikar
AT ŽIJE TESLA - AMERICKÁ POCTIVÁ ELEKTROMOBILKA
elektrikar
| 9. 1. 2019
Ty jsi nějaký chytrý, asi máš spousty zkušeností se soláry co? >:D

Mně střecha RD vyrobí za rok cca 17 000kWh což bohatě stačí na kompletní provoz RD, topení s tepelným čerpadlem i elektromobil. Jde jen o to nastavit podmínky tak jak je to např. v Německu tzn. žádné dotace ale to co dodáš do sítě si můžeš kdykoliv odebrat zpět bez poplatku. Dotace je tedy ve formě nákladů na vyrovnávání poptávky / dodávky el. energie pomocí přečerpávacích / plynových / ... elektráren. :yes:
AT ŽIJE TESLA - AMERICKÁ POCTIVÁ ELEKTROMOBILKA
ryccardo
| 9. 1. 2019
ááá další kolenovrt promluvil. Je mi líto dát peníze za benál tak oseju kolem baráku soláry. Ovšem dneska by sis z toho dobil možná tak mobil a ne auto. Jasně v létě za slunečních dní ti to to auto dobije ovšem ty ho potřebuješ dobíjet v noci a to ti nic nesvítí sákra co s tím >:D >:D
Trochu rozumu
rrren9
| 26. 12. 2018
svého času se v F1 vůbec netankovalo. Záleží na to, který ten svůj čas si vyberete.
Supersport motorka s 250 kg?
Arese
| 26. 12. 2018
A u závodního auta to bude podobné, možná trochu méně výrazné, ale v zásadě stejný nežádoucí efekt nadváhy kvůli příšerně těžkým a přitom kapacitně slabým baterkám! 8-s :no:
Avatar - Kharl.ANTIDIESEL
AT ŽIJE TESLA - AMERICKÁ POCTIVÁ ELEKTROMOBILKA
Kharl.ANTIDIESEL
| 25. 12. 2018
Tepíl Ada je zase tady a žere ropu mňam >:D >:D >:D >:D >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku