Elektrický VW ID.4 přežil drsný závod Baja 1000 bez potíží, výsledkem ale neohromil
Elektrický crossover neměl jedinou mechanickou závadu, pohonné ústrojí přitom zůstalo zcela sériové.
Když se americké zastoupení značky Volkswagen pochlubilo, že na extrémně náročný závod Baja 1000 posílá upravený elektrický crossover VW ID.4, mnozí z nás se pousmáli. Zvláště pak při zmínce, že o jeho napájení v nehostinných končinách se bude starat generátor spalující bio-palivo. Jenže elektrický crossover svým způsobem zabodoval.
Tanner Foust, který seděl během závodu za volantem, totiž během závodu nezaznamenal jedinou mechanickou závadu. Dokonce nemusel měnit ani pneumatiku. „Je to vůbec poprvé, co jsem dokončil závod na 1000 mil bez mechanické závady,“ uvedl Foust pro Autoweek. „Vlastně jsme ani nemuseli měnit pneumatiku.“
Za připomenutí přitom stojí, že všechny komponenty pohonného systému (82kWh baterie, elektromotor, atd.) zůstaly standardní. Společnost Rhys Millen Racing v rámci úprav pouze upravila podvozek, přidala ochranu baterií, odlehčila interiér a instalovala ochrannou klec, závodní sedačku a čidla/monitory pro sledování teplot baterií a pohonného systému.
Během celého závodu pak Fousta postihla jediná nepříjemnost, když hned první den zapadl v písku a musel čekat na vytažení. Na stejném místě jako on však posléze zapadlo ještě několik dalších jezdců, což nakonec vedlo organizátory k vytvoření objížďky problémového úseku.
Foust si po závodu pochvaloval také nový formát závodu, upravený kvůli pandemické situaci. „Pětidenní formát je vlastně jako historická Baja 1000, kterou lidé dobře znají, je to jen rozdělené na etapy v pěti dnech,“ popisoval Foust. Nově nastavené podmínky přitom dokonale vyhovovaly zejména jeho elektromobilu.
„Pro jízdu s elektromobilem je to perfektní, protože máte jasně nastavené časy přejezdů a přes noc můžete nabíjet.“ Během závodů pak prý VW ID.4 zvládl absolvovat podobné vzdálenosti jako vozy se spalovacími motory. Nabíjení ovšem trvalo samozřejmě o poznání déle.
Konečný výsledek VW ID.4, jediného elektromobilu v závodě, pak není zrovna slavný. Zatímco Rhys Millen, jehož společnost vůz upravovala, skončil na prvním místě, Tanner Foust bral až 61. příčku – na Millena přitom ztrácel 22 hodin a 23 minut. Do závodu se však přihlásilo celkem 90 závodníků a závod jich dokončilo pouze 64.
Volkswagen ani Foust však v tomto závodě nechtěli dokázat, že je ID.4 nejrychlejší. Šlo především o zkoušku spolehlivosti a odolnosti i v těch nejnáročnějších podmínkách, ve které elektrický crossover rozhodně uspěl. „Kvůli lidem zvažujícím koupi elektromobilu jsme jeden vystavili 100x náročnějším podmínkám, než se kterými se mohou setkat. Pokud dokáže přežít tohle, přežije určitě i na ulici,“ dodal Foust pro Autoweek.