Elektrický VW ID.R zajel rekord na Nurburgringu se „spotřebou" 13,8 l/100 km
Závodní elektromobil Volkswagen ID.R zvládl zajet rekordní čas na Nurburgringu se spotřebou 24.7 kWh elektrické energie, což se rovná spotřebě zhruba 13,8 l/100 km.
Elektrický závodní speciál Volkswagen ID.R je skutečně pozoruhodný stroj. Po stanovení absolutního rekordu na Pikes Peak se mu podařilo zajet nejrychlejší čas i na trati v Goodwood a nakonec si připsal i nejrychlejší čas mezi elektromobily na slavném Nurburgringu. Dnes však Volkswagen uveřejnil některá zajímavá data, která stanovení rekordního kola provázela.
Věděli jste například, že během svého rekordního kola, které trvalo 6:05,36, spotřeboval elektrický Volkswagen pouze 24,7 kWh elektrické energie? „Závodní elektromobil ID.R tak byl nejen výrazně rychlejší než závodní vozy kategorie GT3, ale také k tomu potřeboval jen čtvrtinu energie,“ uvádí automobilka pro dosazení do kontextu.
To je však stále příliš nekonkrétní informace a proto se naši kolegové z Car Throttle rozhodli převést toto číslo do formátu, kterému rozumí každý milovník automobilů: spotřeby litrů na sto kilometrů. A výsledek? Elektrický Volkswagen ID.R zvládl zajet rekord na Nurburgringu s průměrnou spotřebou rovnající se ekvivalentu 13,8 l/100 km. A to je při jeho průměrné rychlosti 204,96 km/h naprosto neuvěřitelné.
Zajet rekordní čas však nebylo nic snadného ani pro jezdce, kterým byl Romain Dumas. „Během rekordního kola závodního vozu ID.R na závodním okruhu o délce 20,8 kilometru působily na Dumase při průjezdech zatáčkami odstředivé síly, které odpovídají tři a půl násobku jeho tělesné hmotnosti,“ uvedla automobilka.
Největší přetížení působilo na Dumase při průjezdu esíčka v úseku Kallenhard, kde senzory naměřily až 3,49 g. Během prudkého brzdění před zatáčkou Aremberg pak vůz vyvinul přetížení až 2,7 g. Tyto hodnoty přitom představují výraznou zátěž především pro krční svaly, které „u stojícího vozu nesou přibližně 6,5 kilogramu – hlava má hmotnost přibližně pět kilogramů, přilba dalších 1500 gramů. Při maximálním zrychlení 3,49 g, dosaženém během rekordního kola v úseku „Kallenhard“, se tato hmotnost pro Dumase zvýšila na krátkou dobu na více než 20 kilogramů.“
Vysoké přetížení je však věcí, na kterou si budou muset závodní jezdci v elektromobilech zvykat. „Dvěma velkými rozdíly mezi ID.R a závodními vozy, s nimiž jezdívám čtyřiadvacetihodinové závody, jsou výrazně vyšší rychlosti v zatáčkách a kratší brzdné dráhy,“ uvedl Romain Dumas. Na vyšší namáhání krční páteře se proto připravuje s vyřazenou helmou, kterou opatřil závažími.