Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Servis elektromobilů Škoda
Servis elektromobilů Škoda
Servis elektromobilů Škoda
Servis elektromobilů Škoda
27
Fotogalerie

Elektromobily mají nižší nároky na údržbu. Jeden drahý strašák ale zůstal

Mezi nesporné výhody elektromobilů patří nižší nároky na údržbu. Přesto v tomto ohledu existuje jeden velký strašák, který velké množství zákazníků stále odrazuje. 

Přemýšlíte-li o koupi vozu s elektrickým pohonem, určitě budete pečlivě zvažovat všechny výhody i nevýhody v porovnání se spalovací alternativou. Mezi přitažlivé aspekty elektromobilů bezesporu patří představa menších nároků na údržbu, avšak zajímali jste se někdy o to, jak tomu doopravdy je? Které servisní úkony můžete zcela pominout a jaké naopak nesmíte opomenout?

Faktem je, že elektromobily mají jednodušší koncepci pohonu, takže se v nich nachází podstatně méně pohyblivých částí. Elektrický motor jako takový je v podstatě bezúdržbový. Nemusíte platit za výměnu oleje, filtrů pevných částic ani jiných spotřebních dílů. Nemají zapalovací svíčky, tradiční převodovku ani řemeny, které se časem opotřebovávají. Odpadá také starost s výfukovým systémem - není třeba měnit tlumič výfuku ani katalyzátor.

Pokud máte zkušenosti s řízením elektromobilu, jistě jste se setkali s takzvaným rekuperačním brzděním. Ač vám tento způsob generování energie zprvu mohl připadat trochu neobvyklý, má dvě nesporné výhody - šetří náklady na provoz a spolu s tím šetří mechanické brzdy. Velká část elektromobilů navíc disponuje možností řízení jedním pedálem, což vesměs znamená, že rekuperační brzdění může být tak silné, aby vozidlo zastavilo úplně. Stačí jen sundat nohu z akcelerátoru. 

Přesto bychom doporučili mít pro údržbu elektromobilu určitou finanční rezervu. Stejně jako majitelé vozů se spalovacím motorem bude muset vlastník elektromobilu časem měnit pneumatiky, vzduchový filtr, stěrače nebo brzdovou kapalinu. Nijak se pochopitelně neliší ani zavěšení kol - ve skutečnosti, velká část elektromobilů disponuje vzduchovým podvozkem, jehož oprava rozhodně není levnou záležitostí.

Přestože vás v konečném důsledku údržba s největší pravděpodobností vyjde levněji než u vozidel poháněných spalovacím motorem, stále tu číhá jeden velký strašák - trakční baterie. Může se časem porouchat a nebo jednoduše opotřebovat natolik, že bude potřeba výměna. 

Pokud se k tomuto kroku skutečně uchýlíte, musíte počítat s částkou v řádech statisíců korun (nejčastěji v rozmezí 200 až 400 tisíc korun) a poté můžete zase bezstarostně jezdit. Druhou možností je poslat vůz s opotřebovanou baterií do světa, což se samozřejmě podepíše na prodejní ceně.

Video placeholder
Servis elektromobilů Škoda v autorizovaných servisech • Škoda Auto

Většina výrobců dnes na baterie nabízí dlouhou záruku (často 8 let/160.000 km při zachování cca 70 % kapacity), ale i ty nejlepší elektromobily budou nakonec potřebovat výměnu akumulátoru. Můžete problém ignorovat a jezdit tak dlouho, dokud to půjde, avšak tímto způsobem budou komplikace průběžně přibývat.

Výměnu baterie budete časem řešit pravděpodobně hlavně u elektromobilů z druhé ruky. I takové už dnes na trhu jsou, navíc často po záruce. Jeden příklad za všechny vychází ze statistik portálu eBay. Tam se mezi vůbec nejdražšími prodanými autodíly umístila 40kWh trakční baterie Nissanu Leaf. Kupec za ni dal v přepočtu 219 tisíc korun.