Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily mají nižší nároky na údržbu. Jeden drahý strašák ale zůstal

Matyáš Kunst
Diskuze (55)

Mezi nesporné výhody elektromobilů patří nižší nároky na údržbu. Přesto v tomto ohledu existuje jeden velký strašák, který velké množství zákazníků stále odrazuje. 

Přemýšlíte-li o koupi vozu s elektrickým pohonem, určitě budete pečlivě zvažovat všechny výhody i nevýhody v porovnání se spalovací alternativou. Mezi přitažlivé aspekty elektromobilů bezesporu patří představa menších nároků na údržbu, avšak zajímali jste se někdy o to, jak tomu doopravdy je? Které servisní úkony můžete zcela pominout a jaké naopak nesmíte opomenout?

Faktem je, že elektromobily mají jednodušší koncepci pohonu, takže se v nich nachází podstatně méně pohyblivých částí. Elektrický motor jako takový je v podstatě bezúdržbový. Nemusíte platit za výměnu oleje, filtrů pevných částic ani jiných spotřebních dílů. Nemají zapalovací svíčky, tradiční převodovku ani řemeny, které se časem opotřebovávají. Odpadá také starost s výfukovým systémem - není třeba měnit tlumič výfuku ani katalyzátor.

Pokud máte zkušenosti s řízením elektromobilu, jistě jste se setkali s takzvaným rekuperačním brzděním. Ač vám tento způsob generování energie zprvu mohl připadat trochu neobvyklý, má dvě nesporné výhody - šetří náklady na provoz a spolu s tím šetří mechanické brzdy. Velká část elektromobilů navíc disponuje možností řízení jedním pedálem, což vesměs znamená, že rekuperační brzdění může být tak silné, aby vozidlo zastavilo úplně. Stačí jen sundat nohu z akcelerátoru. 

Přesto bychom doporučili mít pro údržbu elektromobilu určitou finanční rezervu. Stejně jako majitelé vozů se spalovacím motorem bude muset vlastník elektromobilu časem měnit pneumatiky, vzduchový filtr, stěrače nebo brzdovou kapalinu. Nijak se pochopitelně neliší ani zavěšení kol - ve skutečnosti, velká část elektromobilů disponuje vzduchovým podvozkem, jehož oprava rozhodně není levnou záležitostí.

Přestože vás v konečném důsledku údržba s největší pravděpodobností vyjde levněji než u vozidel poháněných spalovacím motorem, stále tu číhá jeden velký strašák - trakční baterie. Může se časem porouchat a nebo jednoduše opotřebovat natolik, že bude potřeba výměna. 

Pokud se k tomuto kroku skutečně uchýlíte, musíte počítat s částkou v řádech statisíců korun (nejčastěji v rozmezí 200 až 400 tisíc korun) a poté můžete zase bezstarostně jezdit. Druhou možností je poslat vůz s opotřebovanou baterií do světa, což se samozřejmě podepíše na prodejní ceně.

Video se připravuje ...

Většina výrobců dnes na baterie nabízí dlouhou záruku (často 8 let/160.000 km při zachování cca 70 % kapacity), ale i ty nejlepší elektromobily budou nakonec potřebovat výměnu akumulátoru. Můžete problém ignorovat a jezdit tak dlouho, dokud to půjde, avšak tímto způsobem budou komplikace průběžně přibývat.

Výměnu baterie budete časem řešit pravděpodobně hlavně u elektromobilů z druhé ruky. I takové už dnes na trhu jsou, navíc často po záruce. Jeden příklad za všechny vychází ze statistik portálu eBay. Tam se mezi vůbec nejdražšími prodanými autodíly umístila 40kWh trakční baterie Nissanu Leaf. Kupec za ni dal v přepočtu 219 tisíc korun.

Matyáš Kunst
Diskuze (55)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
22. 7. 2023 20:14
Re: Výměna baterie u EV
Věntily bývaj většinou jen podpálený, další typický závady a kor dnes sou zapečený a zalepený pístní kroužky karbonem, takže špatný komprese. Občas se vyskytne i prasklý pístní krožek.
Další typická věc je prasklá hlava nebo těsnění pod hlavou.

Zbytek už není moc častej, jako poškozený stěny válců, vadný písty atd atd.
Avatar - eLzyx
22. 7. 2023 17:39
Re: Výměna baterie u EV
když vidím moderní motor po smrti, tak je to obvykle na komplet motor. Buďto se ti "nasypou" ventily do spalovacího prostoru (časování, materiálové vady atp.). To jsem nedávno viděl u RS4 AUDI, kde vodítka ventilů měly takovou vůli, až se ventil uklepal/ustřihl, spadl do spalovacího prostoru a tam nadělal paseku, včetně likvidace válce. Časté jsou popraskané válce. Teoreticky jdou válce odfrézovat a dát ocelové vložky. Ale to je někdo musí dělat. Občas u těch mrtvých motorů vidím píst skrz blok. Stejně tak třeba prasklou kliku. Což je časté u motorů, kde byla dvouhmota nahrazena jednohmotnostím setrvačníkem a ještě pro jistotu proveden čiptuning. Leckdy jsou motory uvařené, kdy je celý blok i hlava zprohýbaný a s tím už taky nic neuděláš.
Někdy je nový polomotor lepším řešením ...
Avatar - eLzyx
22. 7. 2023 17:28
Re: Výměna baterie u EV
proč by měly být? Najdeš ceny třeba BMW motorů? A jak si to představuješ? Si konfigurátoru na stránce naklikáš nové auto, BMW 7 za 4,5M, a v sumáři by se ti mělo ještě ukázat "když Vám v tom chcípne motor, tak je za 320k Kč, převodovka za 160k Kč, hybridní pohon za 200k Kč, hybridní baterka za 500k Kč"?
Kdo chce, ten si to najde. I u té Tesly. Založ si účet, přihlas se na epc.tesla.com, vyplň si žádost o zpřístupnění cen (budeš potřebovat IČO, protože koncového zákazníka obsluhují servisy) a k cenám se taky dostaneš.
Informace z google jsou zastaralé, ceny baterií neustále klesají. Navíc je tam i nějaký vývoj. Často nejde koupit slabší jak 90kWh baterii, takže zároveň s tím děláš i upgrade auta.
22. 7. 2023 13:42
Re: Výměna baterie u EV
Proč není někde na teslacké webové stránce uvedena cena za battery pack. Když použiju Strýčka Goo najdu:
the Model S battery itself costs somewhere in the realm of $12,000-$15,500
battery replacement in Tesla costs between $5,000 and $20,000
In 2019, Elon Musk said it would cost $5,000 to $10,000 to replace a Tesla battery
The lowest fair estimate for a Tesla battery replacement is $12,000 or more
Co si uděláš se svým autem je Tvoje věc. Milion kaček za auto je prostě hodně peněz i pro mě, který jsem od 42 let důchodcem-samoplátcem :D
Avatar - eLzyx
22. 7. 2023 12:06
Re: Výměna baterie u EV
informace o cenách výměny baterií jsou známy. Do mého modelu S je repas za cenu cirka 9500€. Nová nemá smysl, resp. když už, tak bych si nechal udělat neofiko upgrade z 85 na 100kWh.
Svoji Teslu neplánuji prodat, ale najezdit na ní 1M km.
Co s týče ceny, TM3 se dá už za 950k Kč jako skladovka přímo od Tesly. Chce to sledovat jejich nabídku skladovek.