Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU je připravena zavést clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů

ČTK
Diskuze (63)

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila dnes Evropská komise (EK).

Na ty čínské automobilky, které jsou s unijní exekutivou ochotny spolupracovat na vyšetřování dopadů subvencí poskytnutých čínskou vládou, by se vztahovala 21procentní sazba. Cla by platila od 4. července, pokud v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti nenastane žádný průlom. Čína chystané opatření kritizuje.

Komise zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Předběžně také stanovila individuální cla, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u automobilky SAIC pak 38,1 procenta. Částka se bude lišit podle výše veřejných dotací, které firmy obdrží.

Aktuálně EU vybírá za dovoz elektromobilů z Číny desetiprocentní clo. Agentura Reuters s odkazem na úředníka z EU napsala, že zvláštní clo může unie zavést po skončení dotačního vyšetřování i pro americkou automobilku Tesla.

Počet registrací elektromobilů vyrobených v Číně se za leden až duben v Evropě navzdory hrozbě vyšších cel zvýšil meziročně o 23 procent. Celkem bylo v západní Evropě, včetně Británie, za první čtyři měsíce roku zaregistrováno 119.300 elektromobilů vyrobených v Číně. To znamená, že zhruba jeden z pěti dovezených elektromobilů byl z Číny, napsal začátkem tohoto měsíce s odvoláním na údaje společnosti Schmidt Automotive Research deník Financial Times (FT).

Evropská komise vyšetřování uzavře až na konci října, kdy definitivně rozhodne o případném uvalení dodatečných cel. Do devíti měsíců od zahájení vyšetřování, tedy do 4. července, má ale EK možnost uložit prozatímní antisubvenční cla.

Představitelé automobilek BMW, Mercedes nebo Volkswagen chystané opatření kritizují, protože se obávají odvetných opatření ze strany Číny. Podle odhadů banky HSBC vytvářejí němečtí výrobci automobilů 20 až 23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských výrobců.

"Reakce a následky by mohly spustit obchodní válku, která by byla pro region zničující. Je totiž silně závislý na dodavatelských řetězcích ovládaných Čínou," řekl agentuře Reuters analytik automobilového průmyslu Will Roberts ze společnosti Rho Motion. S kritikou vystoupil i německý automobilový svaz VDA. Opatření podle něj zvyšuje riziko globálního obchodního konfliktu.

Předsedkyně EK Ursula von der Leyenová namítá, že ceny čínských elektromobilů jsou v důsledku státních subvencí zhruba o 20 procent nižší než u modelů vyrobených v EU. Hrozí proto podle ní, že čínské elektromobily zaplaví trh.

Video se připravuje ...

Čínské ministerstvo zahraničí v reakci uvedlo, že je rozhodnutím o uvalení cel hluboce zklamáno a protestuje proti němu. Vyšetřování už dříve kritizovalo a označilo je za protekcionismus. EU hledá záminku k uvalení cel na dovážené automobily z Číny, což je v rozporu s mezinárodními obchodními pravidly, uvedla dnes v Pekingu mluvčí ministerstva Lin Ťien. V konečném důsledku by opatření podle ní uškodilo vlastním zájmům Evropy. Mluvčí už v úterý oznámila, že Čína nebude nečinně přihlížet a bude hájit své zájmy.

Čínský výrobce Nio, na nějž by se mělo vztahovat 21procentní clo, uvedl, že s opatřením nesouhlasí, protože brzdí celosvětový obchod s elektromobily. Dodal ale, že bude i nadále "zkoumat nové příležitosti v Evropě navzdory protekcionismu“.

Americký prezident Joe Biden v květnu oznámil, že Spojené státy výrazně zvýší cla na dovoz mnoha produktů z Číny. V případě elektromobilů se clo od srpna zvýší na čtyřnásobek - ze současných 25 na 100 procent. Biden tak zachovává cla, která zavedl jeho republikánský předchůdce Donald Trump, a zároveň zvyšuje cla jiná.

ČTK
Diskuze (63)

Doporučujeme

Avatar - MArk321123
3. 7. 2024 10:56
Takto se konkurenční boj nevyhrává, volíme velmi zoufalé kro
Z toho jak se upínáme na tržní protekcionismus, tedy v podstatě prznění trhu proti zájmu spotřebitele a v zájmu jedné skupiny technologicky zaostávajících výrobců jednoznačně vyplývá, že jsme na velmi špatné cestě která pro nás neskončí dobře ... takto se konkurenční boj opravdu nevyhrává, nikdy neohnete poptávku a nevyčarujete sentiment po hlučných servisně i provozně náročných spalovácích s mizerným komfortem řízení u nastupujících generací,... spalováky budou v jejich očích dál ustupovat právě proto, že zaostávají ve vlastnostech které jsou pro každého spotřebitele tak výrazně znatelné a v podstatě stačí jen zkusit a nechcete zpět, spalovací auto už nezná adekvátní odpověď.
Avatar - Barrichello
13. 6. 2024 21:04
Re: Čina zvítězí
:-) :-) :-) :-) :-) :-)
To jsou dopravní letadla Lojzíku, na Ukrajinu lítaj jiný věci
https://armadnizpravodaj.cz/…icil-frankensam/
13. 6. 2024 21:02
Re: Čina zvítězí
stejnak jim to spadne driv nez se to doplazi na ukrajinu. A dal ten srot snad nikdo nepusti!
Avatar - chalan66
13. 6. 2024 20:51
Re: Já to říkal
:-[]
Avatar - chalan66
13. 6. 2024 20:46
Re: Čína zavede oplátkou clo na cokoliv z EU
Uvedom si že to bude mať aj opačný efekt. Množstvo častí a súčiastok , či baterii sa vyrába, vyvíja v Číne. Tak EU autá budú znova o 20% minimum drahšie. Nie averzia voči Čínskym autám je výhra, ale vývoj a výroba v EU. Tu ale narážame na ďalší problém. Cena práce. Toto nie je cesta.