Euro NCAP 2009: Citroën C3 – Čtyři hvězdy díky nedostatečnému nasazení stabilizačního systému
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v srpnu 2009, absolvoval model Citroën C3 1,4 HDI s karoserií pětidveřový hatchback o hmotnosti 1065 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy sloužící zároveň i jako hlavové. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíců instalována (uchycena pomocí bezpečnostního pásu) sedačka Britax Romer Baby Safe proti směru jízdy a pro figurínu 36 měsíců věku byla použita sedačka Römer Duo Plus upevněná pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Hodnoty veličin naměřené zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehenních kostí cestujících vpředu a to i přesto, že vůz nemá ve výbavě kolenní airbag řidiče. Výrobce byl navíc schopen prokázat, že stejná míra poskytované ochrany je zaručena pro cestující různých velikostních skupin a v různých pozicích sezení.
Při bočním nárazu získal vůz maximum bodů za dobrou úroveň ochrany všech partií těla. Při destruktivnějším nárazu na kůl se projevila slabá ochrana žeber, přičemž ostatní oblasti byly hodnoceny jako dobré. Sedadlo a opěrka hlavy poskytuje jen slabou míru ochrany krční páteře při nárazech zezadu. Ani v jednom ze tří provedených testů nebyly uděleny žádné body.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,4 | 90% | 8 | 100% | 6,5 | 81% | 0,9 | 23% | 30 | 83% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy starší z figurín při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu ochránily dětské zádržné systémy hlavy obou figurín dobře.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a na jeho sedadle použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči bohužel nebyla dostatečně jasná.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 9,5 | 79% | 4 | 100% | 2 | 100% | 3 | 23% | - | - |
36 měsíční | 11,6 | 97% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 36 | 74% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Citroën C3 maximum bodů. Ochrana nohou v oblasti přední hrany kapoty je špatná a vůz nezískal ani bod. Pokud jde o oblast kapoty, je míra ochrany v oblastech s největší pravděpodobností dopadu hlavy dítěte hodnocena jako mezní až nedostatečná a v oblastech s největší pravděpodobností kontaktu s hlavou dospělého je převážně hodnocena jako nedostatečná.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 5,8 | 24% | 0 | 0% | 6 | 100% | 12 | 33% |
Asistenční systémy
Stabilizační systém (ESC) je k dispozici jako součást mimořádné výbavy u některých variant modelové řady, ale neočekává se, že by počet prodaných vozů s tímto systémem dosáhl dostatečného počtu pro udělení bodů podle metodiky Euro NCAP. V případě omezovače rychlosti (nastavitelný řidičem) se předpokládá, že bude součástí standardní výbavy většiny prodaných vozů, přičemž jako mimořádná výbava je k dispozici pro všechny varianty v modelové řadě. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce jsou standardní výbavou.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0,8 | 80% | 0 | 0% | 2 | 67% | 3 | 40% |
Celkový výsledek: 4 hvězdy
Citroën C3 podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení 4 hvězdy díky skutečnosti, že nedisponuje systémem ESC v dostatečném počtu vozů. Vůz nabízí velice dobrou úroveň ochrany dospělých cestujících. Slabinami v této kategorii jsou ochrana hrudníku ohodnocená jako slabá při nárazu na kůl a slabá úroveň ochrany krční páteře při nárazech zezadu. Děti jsou spolehlivě ochráněné. Oblast, kde se dá ještě mnohé zlepšit je ochrana chodců.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 30 | 83% | 36 | 74% | 12 | 33% | 3 | 40% | 67% |
Počet hvězd | * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 90% | 42 | 86% | 15 | 41% | 5 | 71% | 78% |
Počet hvězd | * * * * * |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Citroën C3 (2009) |