Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Mazda 3 – Pět hvězd i přes problémy při bočním nárazu a nárazu na kůl

Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
5 Fotogalerie
Diskuze (0)
Problémy při bočním nárazu a nárazu na kůl pramení z nedostatečného naplnění hlavového airbagu. Pochvalu zaslouží ochrana dětí. Problémem je ale ochrana hlavy dospělých chodců.

Mazda 3 je druhou generací vozu. Svou premiéru si v roce 2008 odbyla jako sedan na autosalónu Los Angeles Auto Show a jako hatchback na autosalónu Bologna Auto Show.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009 absolvoval model Mazda 3 1,6 Touring s karosérií pětidvéřový hatchback o hmotnosti 1257 kg a v provedení s levostranným řízením.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) sedačka Britax Römer Baby Safe s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Britax Römer Duo Plus instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní, A sloupek karosérie se posunul směrem vzad o pouhé 2 mm! Za ochranu řidiče získal vůz maximum bodů, ale na straně spolujezdce došlo ke srážkám za dostačující ochranu hrudníku. Výrobce byl schopen prokázat, že zaručuje stejnou úroveň ochrany kolen a stehen nezávisle na velikosti cestujících a v různých pozicích při sezení.

crashtest mazda euroncap nizsistrednicrashtest mazda euroncap nizsistredni | Zdroj: acz

Ochrana při bočním nárazu byla podle údajů naměřených figurínami dobrá ve všech sledovaných oblastech těla. Hlavový airbag se ale v zadní části nenaplnil zcela, čímž vzniknul v oblasti C sloupku nebezpečný prostor pro kontakt s hlavou. Tento fakt byl komisaři penalizován bodovými srážkami v oblasti hlavy. Stejný fenomén se vyskytnul i při nárazu na kůl, navíc i ochrana hrudníku byla v této disciplíně hodnocena jako nedostačující. Míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) je mezní.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,396%7,594%5,569%2,563%3186%

Ochrana dětí

Mazda 3 získala za ochranu obou dětských figurín maximum bodů na základě vyhodnocení údajů naměřených zkušebními figurínami. Dopředný pohyb hlavy starší z figurín (přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy) při čelním nárazu nepřekročil bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě obě figuríny.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná.

Vozy s výrobním číslem vyšším než JMZBL14Z201124005 mají trvale viditelnou varovnou samolepku upozorňující na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu. Mladší vozy takovou samolepku neměly a přišly by tak o dva body, což by ale neovlivnilo výsledný počet hvězd.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční12100%4100%2100%538%--
36 měsíční12100%4100%2100%--
Ochrana dětí-4184%

Ochrana chodců

Za ochrana nohou v oblasti nárazníku získal vůz maximum bodů. Hůře je na tom ochrana nohou v oblasti přední hrany kapoty, kde byly body připsány pouze v 1 ze 3 zkoušených sektorů. V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem mezi dětskou hlavou a kapotou je ochrana dobrá až dostačující. Naopak oblasti, kde by s největší pravděpodobností dopadla hlava dospělého chodce poskytují nedostatečnou úroveň ochrany.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců10,243%233%6100%1851%

Asistenční systémy

Všechny verze disponují již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem, připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Mazda 3 podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získala v celkovém hodnocení 5 hvězd. Ochrana dospělých cestujících při čelním nárazu je vynikající, stejně jako ochrana dětí. Problematický je boční náraz a náraz na kůl. Zlepšovat se dá i ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) a ochrana hlavy dospělých chodců.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3186%4184%1851%571%77%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Mazda 3 (2009)

Začít diskuzi