Euro NCAP 2009: Volkswagen Polo – Pátá generace s pěti hvězdami
V nárazových testech Euro NCAP získalo v celkovém hodnocení 5 hvězd. Jediným vážnějším prohřeškem je ochrana hrudníku při nárazu na kůl a ochrana chodců.
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v srpnu 2009, absolvoval model VW Polo 1,2 Trendline s karoserií pětidveřový hatchback o hmotnosti 1035 kg v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce a boční airbagy sloužící zároveň i jako hlavové. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocným rámem) sedačka Römer Baby safe plus Isofix proti směru jízdy a pro figurínu 36 měsíců věku byla použita sedačka Römer Duo plus top tether upevněná pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Za ochranu spolujezdce vpředu získal vůz maximální bodové hodnocení. Pokud jde o řidiče, sloupek volantu byl jediným tuhým místem, které může být nebezpečné pro stehna.
Při bočním nárazu došlo ke ztrátě desetinek za ochranu v oblasti hrudníku. Při nárazu na kůl byla ochrana hrudníku hodnocena jen jako mezní. To samé platí při ochraně krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15 | 94% | 8 | 100% | 6,8 | 85% | 2,6 | 65% | 32 | 90% |
Ochrana dětí
Na základě údajů naměřených zkušebními figurínami při čelním a bočním nárazu, získal VW Polo maximální možný počet bodů (12 b.).
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a na jeho sedadle použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči bohužel nebyla dostatečně jasná. Trvanlivě upevněná samolepka upozorňuje na nebezpečí přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 6 | 46% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 42 | 86% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává VW Polo téměř všude maximum bodů. Jen na krajních zkušebních sektorech je ochrana hodnocená jako nedostatečná. Ochrana nohou v oblasti přední hrany kapoty je také hodnocena spíše jako nedostatečná. Střed kapoty poskytuje dobrou ochranu hlavě dítěte. Ta se ale zhoršuje směrem k okrajům kapoty. Ochrana hlavy dospělého je převážně hodnocena jako nedostatečná.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 8,5 | 35% | 2,4 | 40% | 4 | 67% | 15 | 41% |
Asistenční systémy
Stabilizační systém je součástí mimořádné výbavy pouze u některých variant na některých trzích, nicméně bylo vyhověno podmínkám Euro NCAP a body byly přiděleny. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce je standard.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
VW Polo podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení maximální počet 5 hvězd. Vůz nabízí velice dobrou úroveň ochrany dospělých cestujících. Jedinou slabinou v této kategorii je ochrana hrudníku ohodnocená jako mezní při nárazu na kůl. Děti jsou spolehlivě ochráněné. Oblast, kde se dá ještě mnohé zlepšit je ochrana chodců. Díky ní by si VW Polo udržel 5 hvězd těsně ještě v roce 2010, ale v roce 2012 už ne.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 41 | 84% | 12 | 32% | 5 | 71% | 76% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 90% | 42 | 86% | 15 | 41% | 5 | 71% | 78% |
Počet hvězd | * * * * * |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP VW Polo (2009) |