Euro NCAP 2010: Kia Sportage – Pět hvězd
Zlepšit by se mohla především ochrana pánve a hlavy dospělého chodce a ochrana hrudníku při nárazu na kůl.
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2010, absolvoval model Kia Sportage se vznětovým agregátem o objemu 2,0 litru ve výbavě EX s karoserií SUV o hmotnosti 1625 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Fair G0/1 ISOFIX, pro starší figurínu pak shodně autosedačka Fair G0/1 ISOFIX (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní, posun A-sloupku naměřený po nárazu činil pouhé 2 mm. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a bérců řidiče i spolujezdce.
Výrobce prokázal, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich pozici při sezení.
Při bočním nárazu je zaručena dobrá míra ochrany všech sledovaných oblastí těla a komisaři udělují maximum bodů.
Při agresivnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku (hodnocená na základě míry stlačení žeber) mezní.
Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,1 | 94% | 8 | 100% | 7 | 88% | 3,2 | 80% | 33 | 93% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.
Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pomocí přepínače, který je součástí příplatkové výbavy, a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém. Informace o stavu spolujezdcova airbagu je řidiči zprostředkována naprosto jasně. Je tedy zřejmé, zda je sedadlo spolujezdce bezpečné pro použití dětské autosedačky s orientací proti směru jízdy (airbag off), anebo zda je sedadlo bezpečné pro spolujezdce (airbag on).
Výrobce doporučuje v závislosti na způsobu uchycení (bezpečnostní pás nebo úchyt ISOFIX) různé zádržné systémy. Uživatelé by toto měli konfrontovat s návodem k obsluze.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,6 | 97% | 4 | 100% | 2 | 100% | 5 | 38% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 41 | 83% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá pouze v 2 ze 6 zón, ve zbylých oblastech je pouze mezní.
Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je převážně nedostačující, pouze ve dvou zónách je mezní.
V oblastech kapoty s největší pravděpodobností kontaktu s dětskou hlavou je ochrana dobrá a mezní. Zcela dobrá je pouze jedna zkušební zóna.
Naproti tomu je ochrana hlavy dospělého chodce hodnocena převážně jako nedostačující.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 11,6 | 48% | 1,2 | 20% | 4,9 | 82% | 18 | 49% |
Asistenční systémy
Kia Sportage je vybavena již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech sedadlech.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Kia Sportage podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získala v celkovém hodnocení maximální počet hvězd. Ochrana dospělých i dětí je na velmi vysoké úrovni. Přesto by se mohla zlepšit například ochrana hrudníku při nárazu na kůl nebo ochrana pánve či hlavy dospělého chodce.
Současných 5 hvězd by v roce 2012 neobhájila kvůli ochraně chodců.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 93% | 42 | 86% | 18 | 49% | 6 | 86% | 82% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |