Euro NCAP 2010: Toyota Verso – První pětihvězdičkový vůz podle zpřísněné metodiky
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v březnu 2010, absolvoval model Toyota Corolla Verso 2.0 D-4D s karoserií MPV o hmotnosti 1540 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována proti směru jízdy (pomocí tříbodového bezpečnostního pásu) autosedačka Britax Romer Baby Safe a pro starší figurínu (pomocí úchytů ISOFIX a popruhů Top Tether) autosedačka Britax Romer Duo Plus, tentokrát ve standardní konfiguraci ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Hodnoty zaznamenané senzory figuríny odpovídají v oblasti kolen a stehen dobré úrovni ochrany.
Výrobce byl schopen prokázat, že stejná míra ochrany by byla poskytnuta všem cestujícím nezávisle na velikosti a pozici při sezení.
Při bočním nárazu získala Toyota Verso maximální počet bodů. Při nebezpečnějším nárazu na kůl byla na základě míry stlačení žeber ochrana hrudníku vyhodnocena jako mezní.
Ochrana krční páteře při nárazech zezadu si od zkušebních komisařů vysloužila rovněž známku mezní.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,9 | 93% | 8 | 100% | 6,8 | 85% | 2,2 | 55% | 32 | 89% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy starší figuríny při čelním nárazu překročil doporučené meze. Z toho plyne potenciální riziko kontaktu s částmi interiéru vozu. Figurína ale nebyla nakonec katapultována ze svého zádržného systému.
Při bočním nárazu již proběhlo vše bez komplikací a obě figuríny simulující děti ve věku 18 a 36 měsíců byly spolehlivě ochráněny příslušnými zádržnými systémy.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy.
Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je naprosto zřetelná. Trvalá samolepka jasně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedačce spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,7 | 98% | 4 | 100% | 2 | 100% | 8 | 62% | - | - |
36 měsíční | 4,9 | 41% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 37 | 75% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá a vůz zde získal maximální počet bodů. Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty byla ovšem vyhodnocena jako nedostačující s nulovým bodovým ziskem.
V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem hlavy dítěte i dospělého je ochrana dobrá. V případě dětské hlavy je ochrana dobrá v 5 ze 6 zkušebních sektorů a v případě hlavy dospělého chodce ve 4 ze 6 zkušebních sektorů, což nebývá rozhodně u testovaných vozů samozřejmostí.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 18,8 | 78% | 0 | 0% | 6 | 100% | 25 | 69% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační systém je k dispozici již v základní výbavě, stejně jako připomínač nezapnutého bezpečnostního pásu na všech místech.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Toyota Corolla Verso podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získala jako jediná z první pětice testovaných vozů v celkovém hodnocení 5 hvězd.
Rezervy pro zlepšení lze i přesto nalézt v oblasti ochrany staršího dítěte anebo v oblasti ochrany pánve při kontaktu s přední hranou kapoty.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 89% | 37 | 75% | 25 | 69% | 6 | 86% | 82% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |
Euro NCAP Toyota Verso (2010) |