Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Hyundai ix20 – Pět hvězd jako dědictví po sestře Venze

Jan Blaha Jan Blaha 27. 2. 2011 • 18:26
5
2
Z testů Euro NCAP si Hyundai ix20 (Kia Venga) odváží 5 hvězd, které by i v roce 2012 uhájil.

Zlepšit by se přesto mohla především mezní ochrana hrudníku při čelním nárazu a nárazu na kůl a ochrana chodců (pánev, hlava dospělého).

Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v únoru 2011, korespondují s výsledky sesterského modelu Kia Venga 1,4 s karoserií pětidveřové MPV o hmotnosti 1220 kg a v provedení s levostranným řízením, který byl podroben zkouškám v roce 2011.

Euro NCAP bylo výrobcem ujištěno, že vůz Hyundai ix20 je identický s vozem Kia Venga po stránce konstrukční i z hlediska prvků bezpečnostní výbavy.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce. Boční a hlavové airbagy jsou součástí mimořádné výbavy (testovaný vzorek jimi osazen byl). Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 i 36 měsíců shodně instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka FAIR G0/1 S, v případě mladší figuríny s orientací proti směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Mezní ochrana hrudníku řidiče je sice lepší než slabá ochrana vyhodnocená v březnu, pořád to ale není oslnivý výsledek.

Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a bérců cestujících vpředu, nicméně konstrukce spínací skříňky a sloupku řízení je pro bérce řidiče riziková.

crashtest hyundai euroncap mpv crashtest hyundai euroncap mpv

Při bočním nárazu je ochrana posádky na dobré úrovni a vůz byl oceněn maximálním počtem bodů.

Při agresivnějším nárazu na kůl byla zaznamenána mezní ochrana hrudníku.

Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní Boční Na kůl Whiplash Celkem
Jednotky body % body % body % body % body %
Ochrana dospělých 13,5 84% 8 100% 7,2 90% 3,4 85% 32 89%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.

Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy. Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je zřetelná a systém byl patřičně komisaři oceněn. Permanentní samolepka varuje na nebezpečí vyplývající z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu spolujezdce.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Dynamické testy Označení Upevnění Vozidlo Celkem
Jednotky body % body % body % body % body %
18 měsíční 11,9 99% 4 100% 2 100% 7 54% - -
36 měsíční 10,8 90% 4 100% 2 100% - -
Ochrana dětí - 42 85%

Ochrana chodců

Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá, vůz získává maximum bodů.

Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je ve všech zkoušených zónách mezní.

V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem s hlavou dítěte ( 4 zkušební sektory uprostřed kapoty) byla ochrana oceněna známkou dobrá, ochrana ve zbylých 2 sektorech je převážně nedostatečná stejně jako ochrana hlavy dospělého.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana chodců 12,8 53% 4,2 70% 6 100% 23 64%

Asistenční systémy

Elektronický stabilizační sytém je k dispozici jako základní výbava pro většinu trhů, takže za tento prvek aktivní bezpečnosti byly uděleny body. Systém připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů je k dispozici pro všechna místa. Jelikož ale Kia Venga má tento systém pouze pro řidiče a spolujezdce vpředu, nebyl tento fakt zohledněn v celkovém hodnocení u ix20.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Stabilizační systém Připomínač pásů Celkem
- body % body % body % body %
Asistenční systémy 0 0% 3 100% 2 67% 5 71%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Hyundai ix20 (Kia Venga) podrobený opakovaným nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle metodiky pro rok 2011 získal v celkovém hodnocení maximální počet hvězd. Zlepšit by se mohla mezní ochrana hrudníku při čelním nárazu a nárazu na kůl, dále pak ochrana chodců (pánev, hlava dospělého chodce).

Současných 5 hvězd by i v roce 2012 obhájil.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 32 89% 42 85% 23 64% 5 71% 82%
Počet hvězd * * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy Vážený průměr
Pro ***** 80% 75% 40% 60% 75%
Pro **** 65% 60% 25% 40% 60%
Pro *** 35% 30% 15% 25% 50%
Pro ** 30% 25% 10% 15% 35%
Pro * 20% 15% 5% 5% 25%
Témata
27. 2. 2011 17:39
Re: Airbag
Přesně tak :yes: