Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Lancia Thema – Pět hvězd, navzdory kontaktu s volantem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
I přes vybojovaných pět hvězd ztrácí Thema oproti nejlepší konkurenci v ochraně řidiče a chodců.

Lancia Thema získala v testech Euro NCAP 5 hvězd. Výborné skóre v ochraně chodců, které zajistila mimo jiné také tzv. aktivní kapota, však kazí přední hrana kapoty. 59 % bodového maxima znamená, že Thema s přehledem plní letošní požadavky na ochranu chodců a velmi těsně míjí 60% limit pro rok 2012. Další vadou na jinak dobrém výsledku je špatně vyřešený čelní airbag řidiče.

Předmětem testu byla Lancia Thema 3.0 Platinum, s karoserií čtyřdveřový sedan s pohotovostní hmotností 2042 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční, kolenní a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního dítěte instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Fair Bimbofix G0/1S, pro figurínu 3letého dítěte pak stejná autosedačka instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu a orientovaná ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Ačkoli údaje z figurín byly dobré, analýza dat ukázala, že čelní airbag řidiče nebrání kontaktu hlavy s volantem. Vůz byl proto penalizován a ochrana hlavy byla ohodnocena jako přiměřená.

Lancia zaručuje stejnou míru ochrany bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich pozici při sezení.

crashtest lancia vyssistredni euroncap crashtest lancia vyssistredni euroncap

Při bočním nárazu získala Thema maximální počet bodů za dobrou míru ochrany všech sledovaných oblastí těla.

Při nárazu na sloup údaje z figuríny ukázaly mezní stupeň ochrany hrudníku a břicha.

Stejně tak byla mezní ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých12,779%8100%6,379%2,768%3083%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v autosedačce s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Při bočním nárazu byly obě figuríny správně obklopeny sedačkou, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.

Airbag spolujezdce není možno vypnout a umístit na sedadlo dětskou sedačku proti směru jízdy.

Na nebezpečí umístění dětské sedačky na sedadlo spolujezdce bez vypnutí airbagu je zřetelně upozorněno štítkem.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční8,873%4100%2100%14,882%--
36 měsíční11,999%4100%2100%17,999%--
Vozidlo-538%
Ochrana dětí-3877%

Ochrana chodců

Lancia Thema má tzv. aktivní kapotu. Když senzory zachytí náraz do chodce, zvedne se kapota, aby se zvětšil odstup od tvrdých částí pod ní. Thema dokázala, že systém detekuje chodce různých postav a je schopen operovat při různých rychlostech. Vůz byl tedy testován včetně tohoto systému.

V oblastech možného nárazu hlavy dítěte i hlavy dospělého poskytuje kapota dobrou ochranu.

Nárazník také poskytuje dobrou ochranu nohám chodců, avšak přední hrana kapoty nezískala ani jeden bod, neboť poskytuje špatnou ochranu.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců15,364%00%6100%2159%

Asistenční systémy

Lancia Thema je již v základu vybaven elektronickým stabilizačním systémem i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Bohužel chybí omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Lancia Thema získala v testech EuroNCAP maximální počet hvězd. Jedinými vadami na jinak vynikajícím výsledku jsou špatně řešený čelní airbag řidiče a přední hrana kapoty.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3083%3877%2159%571%76%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)