Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Ford Transit Custom – Pět hvězd pro dodávku roku

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Ford Transit Custom je zásadní novinkou v nabídce své značky. Po zisku titulu International Van of the Year 2013 zabodoval i v testech Euro NCAP a získal plný počet hvězd.

Nejnovější bezpečnostní testy Euro NCAP se tentokrát zaměřily na osobní verze užitkových modelů s 8 nebo 9 sedadly. Tyto vozy, které pojmou více lidí než běžný osobní automobil a kupují si je především větší rodiny nebo autodopravci, mají překvapivě málo bezpečnostních prvků.

To se týká nejen bezpečnosti cestujících (vozy často obsahují pouze airbagy řidiče a spolujezdce), ale z velké části i bezpečnosti chodců, na kterou není myšleno takřka vůbec. Pět hvězd dostal pouze Ford Transit Custom, který tak překonal čtyři hvězdy svého největšího konkurenta Volkswagenu Transporter udělené současné generaci v roce 2008.

Protokoly pro testy byly mírně upraveny s ohledem na odlišnost vozů a s důrazem na jejich celkovou bezpečnost.

Testovaným vozem byl v tomto případě Ford Transit Custom, 2,2 Duratorq TDCi, s výbavou Trend, volantem vlevo a pohotovostní hmotností 2091 kg.

crashtest ford euroncap novemodely crashtest ford euroncap novemodely

Bezpečnostní výbava automobilu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly, připomínání zapnutí pásu řidiče, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ESC a omezovač rychlosti.

Výsledky testů platí i pro čistě osobní model Ford Tourneo Custom.

Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí úchytů ISOFIX a top tether, a Britax Duo Plus umístěná pomocí stejných úchytů ve směru jízdy vozidla.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukazují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče a spolujezdce. Přesto některé části palubní desky mohou pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figuríny představovat riziko poranění.

Ford Transit Custom získal maximální počet bodů v testu bočního nárazu za dobrou ochranu všech částí těla. V testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku a břicha vyhodnocena jako dostatečná, zatímco ochrana hlavy a pánve byla dobrá.

Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla hodnocena na základě analýzy geometrie předního a zadního sedadla a opěrky hlavy. Výsledky odhalily mezní ochranu při tomto druhu nárazu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých12,880%8100%7,189%2,460%3084%

Ochrana dětí

Na základě údajů z figurín získal Ford Transit Custom maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb hlavy 3letého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má přehled o jeho stavu. Ve vozu jsou jasná varování před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční12100%4100%2100%18100%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-862%
Ochrana dětí-4490%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců smíšeně dobrou, špatnou a mezní ochranu. Podobné je to i v oblastech kapoty, kam může narazit hlava dítěte. Ochrana je tu převážně špatná nebo mezní, ale také dobrá. Vzhledem k tvaru a výšce vozidla není vhodné hodnotit oblasti předního nárazníku a kapoty.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1250%00%2,338%1448%

Asistenční systémy

Ford Transit Custom je standardně vybaven ESC a připomínáním zapnutí pásu řidiče. Ne všechny vozy jsou vybaveny omezovačem rychlosti, ale je jím standardně vybavena více než polovina prodaných vozů a splňuje požadavky Euro NCAP na vybavení a funkčnost.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy1100%3100%133%571%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Ford Transit Custom byl oceněn plným počtem hvězd, přestože nebyla v rámci ochrany chodců hodnocena oblast předního nárazníku a kapoty. Díky bodům za ochranu chodců by Transit Custom získal jen čtyři hvězdy.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3084%4490%1448%571%77%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - 3_diamanty
12. 12. 2012 19:59
Re: Absurdita současného NCAP
hviezdicky vravia *....... ;-)

europske auta maju hviezdicky uz dnes za kdejake vtakoviny nalepky poistky a kde co.... a tak nie je ziadne prekvapenie ked 3 hviezdickove auto je realne na ceste v premavke bezpecnejsie ako 5 hviezdickove... je to na hlavu ;-)
Avatar - Blue Sun
12. 12. 2012 18:09
Re: Absurdita současného NCAP
:yes: No jo, ale všichni budou stejně koukat jen na blbé hvězdičky...
Avatar - Ham.
12. 12. 2012 17:51
Re: Hodnocení trochu kulhá
Někdo snad brání Renaultu alespoň jednou za uherák modernizovat?
12. 12. 2012 17:46
Re: Hodnocení trochu kulhá
Transit je zcela nový model s plnou bezpečnostní výbavou dle dnešních norem. Traffic je 12 let starý model s jedním airbagem.
12. 12. 2012 17:44
Re: Absurdita současného NCAP
Tak ten Traffic je 12 let starý model s jedním airbagem V té době se ještě na ochranu chodců a různé připomínače ještě moc nemyslelo.