Euro NCAP 2012: Peugeot 208 – Pět hvězd, ale jen těsně
Nový Peugeot 208 sice získal plný počet hvězd, ale v případě ochrany chodců to bylo doslova s odřenýma ušima.
V letošním roce došlo ke zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček musí automobily nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, do konce loňského roku vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.
Peugeot 208 v nabídce své značky nastupuje na místo modelové řady 207 a francouzská automobilka s hodlá zahájit novou v éru v historii svých malých modelů. Novinka se proto drží nového designového stylu a ve srovnání se svým předchůdcem má být mnohem agilnější.
Zároveň má být ovšem bezpečná, což platí především případě posádky ve voze. V případě chodců to již tak vynikající není, což nejlépe demonstruje 22 bodu a 61 % z testu jejich ochrany.
Předmětem testu byl Peugeot 208 1.4 diesel ve výbavě Active s karoserií pětidveřový hatchback s pohotovostní hmotností 1088 kg a volantem vlevo.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Fair G0/1S, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Malý Peugeot poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku přiměřená, ochrana ostatních částí těla dobrá. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku mezní.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,2 | 89% | 7,9 | 99% | 7 | 88% | 2,7 | 68% | 32 | 88% |
Ochrana dětí
Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy, avšak řidič nemá dostatečný přehled o jeho stavu a proto systém nezískal body. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11 | 92% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17 | 94% | - | - |
36 měsíční | 10,5 | 88% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,5 | 92% | - | - |
Vozidlo | - | 5 | 38% | |||||||
Ochrana dětí | - | 38 | 78% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.
Přední hrana kapoty poskytuje chodcům v nejlepším případě mezní ochranu.
Kapota poskytuje převážně špatnou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dospělého.
Oblasti možného nárazu hlavy dítěte poskytuje kapota převážně dobrou ochranu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12,5 | 52% | 3,5 | 58% | 6 | 100% | 22 | 61% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Peugeot 208 je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Stejně tak je standardem i omezovač rychlosti.
TABLE CLASS="tb" BORDER="0" CELLSPACING="0">
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy0,880%3100%267%683%
Celkový výsledek: Pět hvězd
Peugeot 208 má ještě co vylepšovat především v ochraně chodců.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 88% | 38 | 78% | 22 | 61% | 6 | 83% | 80% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |