Euro NCAP 2013: Lexus IS 300h – Očekávané maximum
Poprvé podstoupil Lexus IS nárazové testy Euro NCAP v roce 2006 ve své druhé generaci a odjížděl od nich podle tehdejšího hodnocení s pěti hvězdami za ochranu dospělých cestujících, čtyřmi hvězdami za ochranu dětí a dvojicí hvězd za ochranu chodců. Nová generace IS posouvá bezpečnost své posádky i chodců oproti předchůdci o notný kus dál a získala plný počet hvězd.
Předmětem testu byl Lexus IS 300h, 'Executive Plus', s karosérií čtyřdveřový sedan, pohotovostní hmotností 1670 kg a volantem na pravé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče a připomínání zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Lexus MINI, pro starší figurínu pak autosedačka Lexus MIDI (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací po směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu stehen a kolen cestujících řidiče i spolujezdce. Lexus poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých rozměrů sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a vůz získal maximum bodů.
Při nárazu na sloup prokázal vůz dostatečnou ochranu hrudníku a dobrou ochranu všech ostatních částí těla cestujících.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14 | 88% | 8 | 100% | 7,9 | 99% | 3,5 | 88% | 33 | 91% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figuríny při dynamických testech získal Lexus IS 300h maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný.
Při bočním nárazu byly obě figuríny ochráněny autosedačkami, které minimalizovaly riziko kontaktu hlavy se součástmi interiérů.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Do vozu lze bezpečně nainstalovat všechny dětské autosedačky, pro které je vůz navržen.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 24 | 100% | 6 | 75% | 12 | 75% | 42 | 85% |
Ochrana chodců
Lexus IS 300h má aktivní kapotu, která poskytuje doplňkovou ochranu hlavám chodců. Senzory v nárazníku detekují náraz do chodce a mechanizmus zvedne kapotu, aby zabránil nárazu chodce do tvrdých částí motoru. Lexus prokázal, že systém detekuje chodce různých výšek v různých rychlostech.
Vůz byl testován se zapnutou aktivní kapotou a poskytl dobrou nebo dostatečnou úroveň ochrany na většině povrchu kapoty.
Nárazník a přední hrana kapoty získaly maximum bodů za ochranu nohou a pánve chodců.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,9 | 70% | 6 | 100% | 6 | 100% | 29 | 80% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Lexusu IS 300h je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP a připomínání zapnutí pásu pro všechna sedadla. Výbava vozu neobsahuje omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 66% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Aktivní kapota se jeví jako velmi dobrý prostředek v ochraně chodců. Ochrana dětí je u Lexusu také velmi dobrá. Jediné co se dá vozu vytknout je nedostatečná bezpečnostní výbava.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 91% | 42 | 85% | 29 | 80% | 6 | 66% | 85% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |