Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Mercedes-Benz Citan Kombi – Zlepšení o jednu hvězdu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mercedes-Benzem přepracovaný Renault Kangoo letos na jaře při svém prvním nasazení v testech Euro NCAP příliš nezazářil, a proto si nyní udělal reparát.

Mercedes-Benz Citan Kombi byl poprvé testován v dubnu 2013. Vzhledem k tomu, že vůz získal jen tři hvězdy, dal se Mercedes-Benz slyšet, že bezpečnost tohoto modelu vylepší, zejména rozbalení bočních airbagů a instalaci dětských autosedaček. Dále opatří automobil připomínáním zapnutí pásů pro sedadlo předního spolujezdce a vytvoří omezovač rychlosti, splňující požadavky Euro NCAP.

Nyní testovalo Euro NCAP Citan po zabudování všech vylepšení. Některé testy proběhly znovu, ty, na které nové úpravy nemají vliv, se znova neprováděly a výsledky byl převzaty z minulého testování.

Předmětem testu byl Mercedes-Benz Citan Kombi s motorem 109 CDI Blue Efficiency s pětidveřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1460 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, omezovačem síly na zadních vnějších sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, připomínání zapnutí pásů na předních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

crashtest mercedesbenz euroncap novemodely crashtest mercedesbenz euroncap novemodely

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Prohlídka vozu ukázala, že některé části palubní desky představují riziko zranění pro kolena a stehna cestujících jiné výšky a sedící v jiné pozici, než testované figuríny. Údaje z figuríny také ukázaly na mezní ochranu řidičova hrudníku.

Vylepšení bočního airbagu přinesla výsledky v podobě maximálního počtu bodů za dobrou ochranu všech částí těla při bočním nárazu.

Údaje o stlačení hrudníku při nárazu na sloup ukázaly mezní ochranu hrudní oblasti. Navíc po testu byla mezi B-sloupkem a posuvnými dveřmi zřetelná mezera, přestože tato mezera byla menší než při původním testu, byl vůz opět penalizován.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých11,572%8100%6,784%2,665%2979%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získal Citan maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny před nárazem hlavy do vnitřního vybavení vozu i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce nelze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat.

Po úpravách provedených Mercedes-Benzem lze do automobilu bezpečně instalovat všechny dětské autosedačky, pro které je navržen.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí24100%450%1271%4081%

Ochrana chodců

Výsledky testů ochrany chodců byly převzaty z minulého testování. Na rozdíl od přední hrany kapoty, která poskytuje chodcům špatnou ochranu ve většině testovaných oblastí, poskytuje nárazník většinou ochranu dobrou. Kapota poskytuje většinou dostatečnou ochranu, ale v oblastech možného nárazu hlavy dospělého je tato ochrana převážně špatná.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1458%0,58%5,998%2056%

Asistenční systémy

Citan je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Body navíc získal Citan za připomínání pásů na obou předních sedadlech.

U manuálně nastavitelného omezovače rychlosti byla změněna signalizace, takže teď zahrnuje i akustické varování a systém si tak připsal oproti poslednímu testování další body navíc.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy2200%3100%1,343%670%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

I přes významné změny k lepšímu Mercedes-Benz Citan Kombi stále nedosáhne na pátou hvězdičku, k jejímu získání postačí vylepšit ochranu chodců.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2979%4081%2056%670%74%
Počet hvězd****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2013Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)