Euro NCAP 2013: Mercedes-Benz Citan Kombi – Zlepšení o jednu hvězdu
Mercedes-Benz Citan Kombi byl poprvé testován v dubnu 2013. Vzhledem k tomu, že vůz získal jen tři hvězdy, dal se Mercedes-Benz slyšet, že bezpečnost tohoto modelu vylepší, zejména rozbalení bočních airbagů a instalaci dětských autosedaček. Dále opatří automobil připomínáním zapnutí pásů pro sedadlo předního spolujezdce a vytvoří omezovač rychlosti, splňující požadavky Euro NCAP.
Nyní testovalo Euro NCAP Citan po zabudování všech vylepšení. Některé testy proběhly znovu, ty, na které nové úpravy nemají vliv, se znova neprováděly a výsledky byl převzaty z minulého testování.
Předmětem testu byl Mercedes-Benz Citan Kombi s motorem 109 CDI Blue Efficiency s pětidveřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1460 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, omezovačem síly na zadních vnějších sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, připomínání zapnutí pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
crashtest mercedesbenz euroncap novemodely
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Prohlídka vozu ukázala, že některé části palubní desky představují riziko zranění pro kolena a stehna cestujících jiné výšky a sedící v jiné pozici, než testované figuríny. Údaje z figuríny také ukázaly na mezní ochranu řidičova hrudníku.
Vylepšení bočního airbagu přinesla výsledky v podobě maximálního počtu bodů za dobrou ochranu všech částí těla při bočním nárazu.
Údaje o stlačení hrudníku při nárazu na sloup ukázaly mezní ochranu hrudní oblasti. Navíc po testu byla mezi B-sloupkem a posuvnými dveřmi zřetelná mezera, přestože tato mezera byla menší než při původním testu, byl vůz opět penalizován.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 11,5 | 72% | 8 | 100% | 6,7 | 84% | 2,6 | 65% | 29 | 79% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal Citan maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny před nárazem hlavy do vnitřního vybavení vozu i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce nelze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat.
Po úpravách provedených Mercedes-Benzem lze do automobilu bezpečně instalovat všechny dětské autosedačky, pro které je navržen.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 24 | 100% | 4 | 50% | 12 | 71% | 40 | 81% |
Ochrana chodců
Výsledky testů ochrany chodců byly převzaty z minulého testování. Na rozdíl od přední hrany kapoty, která poskytuje chodcům špatnou ochranu ve většině testovaných oblastí, poskytuje nárazník většinou ochranu dobrou. Kapota poskytuje většinou dostatečnou ochranu, ale v oblastech možného nárazu hlavy dospělého je tato ochrana převážně špatná.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14 | 58% | 0,5 | 8% | 5,9 | 98% | 20 | 56% |
Asistenční systémy
Citan je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Body navíc získal Citan za připomínání pásů na obou předních sedadlech.
U manuálně nastavitelného omezovače rychlosti byla změněna signalizace, takže teď zahrnuje i akustické varování a systém si tak připsal oproti poslednímu testování další body navíc.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 2 | 200% | 3 | 100% | 1,3 | 43% | 6 | 70% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
I přes významné změny k lepšímu Mercedes-Benz Citan Kombi stále nedosáhne na pátou hvězdičku, k jejímu získání postačí vylepšit ochranu chodců.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 29 | 79% | 40 | 81% | 20 | 56% | 6 | 70% | 74% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |