Euro NCAP 2013: Mercedes-Benz Citan Kombi – Jen tři hvězdy

 

Výsledek spolupráce automobilky Mercedes-Benz s Renaultem si neodváží právě nejlichotivější hodnocení z testů Euro NCAP. Nedostatky jsou prakticky ve všech kategoriích.

Mercedes-Benz Citan je v podstatě dvojčetem aktuální generace Renaultu Kangoo. Ta se světu představila již v roce 2007 a jen o rok později absolvovala testy Euro NCAP, z nichž odjela se čtyřmi hvězdami. Hodnocení testů se ovšem od roku 2008 výrazně zpřísnilo a Citan si tak v letošním roce odváží jen tři hvězdy.

Předmětem testu byl Mercedes-Benz Citan Kombi s motorem 109 CDI Blue Efficiency s pětidveřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1460 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních sedadlech a omezovačem síly na předních a vnějších zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

 [555×192]

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Prohlídka vozu ukázala, že některé části palubní desky představují riziko zranění pro cestující jiné výšky a sedící v jiné pozici, než testované figuríny. Údaje z figuríny také ukázaly na mezní ochranu řidičova hrudníku.

Při testu bočního nárazu byla dobrá ochrana hlavy, ale boční airbag se náležitě nerozvinul, protože se zachytil o horní upevnění bezpečnostního pásu. To samé se stalo i při testu nárazu na sloup. Mercedes naznačil, že na tomto problému bude pracovat. Údaje o stlačení hrudníku při nárazu na sloup ukázaly slabou ochranu hrudní oblasti. Navíc po testu byla mezi B sloupkem a posuvnými dveřmi zřetelná mezera. Vůz byl penalizován, protože mezera byla vyhodnocena jako riziko pro končetiny cestujících.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých11,572%7,391%5,265%3,485%2774%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získal Citan maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce nelze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat. Většinu dětských autosedaček lze do vozu bez problémů instalovat, ale sedačky ze skupiny II/III nesedí ve voze úplně správně a u sedačky Britax Römer Duo Plus bylo potřeba se pečlivě přesvědčit, že jí úchyty ISOFIX pevně drží na správném místě.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí24100%338%7,142%3469%

Ochrana chodců

Na rozdíl od přední hrany kapoty, která poskytuje chodcům špatnou ochranu ve většině testovaných oblastí, poskytuje nárazník většinou ochranu dobrou. Kapota poskytuje většinou dostatečnou ochranu, ale v oblastech možného nárazu hlavy dospělého je tato ochrana převážně špatná.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1458%0,58%5,998%2056%

Asistenční systémy

Citan je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Připomínač pásu má jen sedadlo řidiče. Volitelný je manuálně nastavitelný omezovač rychlosti, ovšem upozornění na překročení nastavené rychlosti je pouze vizuální a neodpovídá tedy požadavkům Euro NCAP.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%00%333%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

V ochraně cestujících a především v ochraně chodců má Mercedes-Benz Citan ještě hodně co dohánět. Bezpečnostní výbava vozu je více než podprůměrná.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2774%3469%2056%333%65%

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Euro NCAP Mercedes-Benz Citan (2013)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Odbory Škoda Auto: Návrh společnosti na růst mezd je nedostatečný Odbory Škoda Auto: Návrh společnosti na růst mezd je nedostatečný

Odbory automobilky Škoda Auto odmítly návrh firmy na růst…

Komentář Pavla Sovičky: Kdy začnou české obce bohatnout z průmyslu? Komentář Pavla Sovičky: Kdy začnou české obce bohatnout z průmyslu?

Když se zeptáte zahraničních turistů, čím je zajímavé…

Prodeje soukromých tryskáčů rostou Prodeje soukromých tryskáčů rostou

Celosvětový odbyt privátních proudových letadel v loňském…

 
Zdroj: Euro NCAP

Štítky Crash-testy Mercedes-Benz Euro NCAP Nové modely

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu? Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom…

Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

 



Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro…

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

 



 
Ojetá Škoda Superb II: Nejbolavější místo určitě uhodnete

Ojetá Škoda Superb II: Nejbolavější místo určitě uhodnete

Dnes 08:00

Druhá generace novodobého Superbu je zcela jiným autem než ta původní. Z hlediska techniky tvoří jakýsi propojovací článek mezi VW Passat B6 a novějším B7.




Blesk.cz

Těhotné vévodkyni vyhrožuje rodina! Nikdy nevíš, Meghan…

Těhotné vévodkyni vyhrožuje rodina! Nikdy nevíš, Meghan…

Vévodkyně Meghan Markleová (37) je sice v pokročilém stádiu těhotenství a měla by se šetřit, ale to jí…

Smutná dohra Výměny manželek: Potrat kvůli stresu a stěhování!

Smutná dohra Výměny manželek: Potrat kvůli stresu a…

V premiérové Výměně manželek se představila rodina z Liberce, kterou tvoří Andrea (30), Arne (47), Roman (12),…

 

iSport.cz

Krejčí dál září i bez Pastrňáka, Rittich se nemůže dostat do branky

Krejčí dál září i bez Pastrňáka, Rittich se nemůže…

SOUHRN | David Krejčí se ve středečním duelu NHL podílel gólovou přihrávkou na vítězství Bostonu 3:2 po…

SESTŘIHY LM: Atlético porazilo Juventus 2:0, Schalke - City 2:3

SESTŘIHY LM: Atlético porazilo Juventus 2:0, Schalke…

Fotbalisté Atlétika Madrid v úvodním osmifinále Ligy mistrů porazili doma Juventus Turín 2:0 a sahají po postupu…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Otec a matka končí, bude jen očíslovný rodič. Říká se tomu pokrok!

Marek Stoniš: Otec a matka končí, bude jen očíslovný…

Pod nátlakem politické korektnosti, homosexuální lobby, všech možných i méně možných moderních politických…

Jaromír Soukup získal 1300 podpisů Jaromíra Soukupa. Takže může kandidovat na Jaromíra Soukupa

Jaromír Soukup získal 1300 podpisů Jaromíra Soukupa.…

Vicemistr Evropy v moderování, zadlužený mediální magnát, bývalý boxer a nově i vůdce hnutí LIST (Legální…