Euro NCAP 2013: Mercedes-Benz Citan Kombi – Jen tři hvězdy

 

Výsledek spolupráce automobilky Mercedes-Benz s Renaultem si neodváží právě nejlichotivější hodnocení z testů Euro NCAP. Nedostatky jsou prakticky ve všech kategoriích.

Mercedes-Benz Citan je v podstatě dvojčetem aktuální generace Renaultu Kangoo. Ta se světu představila již v roce 2007 a jen o rok později absolvovala testy Euro NCAP, z nichž odjela se čtyřmi hvězdami. Hodnocení testů se ovšem od roku 2008 výrazně zpřísnilo a Citan si tak v letošním roce odváží jen tři hvězdy.

Předmětem testu byl Mercedes-Benz Citan Kombi s motorem 109 CDI Blue Efficiency s pětidveřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1460 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních sedadlech a omezovačem síly na předních a vnějších zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

 [555×192]

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Prohlídka vozu ukázala, že některé části palubní desky představují riziko zranění pro cestující jiné výšky a sedící v jiné pozici, než testované figuríny. Údaje z figuríny také ukázaly na mezní ochranu řidičova hrudníku.

Při testu bočního nárazu byla dobrá ochrana hlavy, ale boční airbag se náležitě nerozvinul, protože se zachytil o horní upevnění bezpečnostního pásu. To samé se stalo i při testu nárazu na sloup. Mercedes naznačil, že na tomto problému bude pracovat. Údaje o stlačení hrudníku při nárazu na sloup ukázaly slabou ochranu hrudní oblasti. Navíc po testu byla mezi B sloupkem a posuvnými dveřmi zřetelná mezera. Vůz byl penalizován, protože mezera byla vyhodnocena jako riziko pro končetiny cestujících.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých11,572%7,391%5,265%3,485%2774%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získal Citan maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce nelze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat. Většinu dětských autosedaček lze do vozu bez problémů instalovat, ale sedačky ze skupiny II/III nesedí ve voze úplně správně a u sedačky Britax Römer Duo Plus bylo potřeba se pečlivě přesvědčit, že jí úchyty ISOFIX pevně drží na správném místě.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí24100%338%7,142%3469%

Ochrana chodců

Na rozdíl od přední hrany kapoty, která poskytuje chodcům špatnou ochranu ve většině testovaných oblastí, poskytuje nárazník většinou ochranu dobrou. Kapota poskytuje většinou dostatečnou ochranu, ale v oblastech možného nárazu hlavy dospělého je tato ochrana převážně špatná.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1458%0,58%5,998%2056%

Asistenční systémy

Citan je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Připomínač pásu má jen sedadlo řidiče. Volitelný je manuálně nastavitelný omezovač rychlosti, ovšem upozornění na překročení nastavené rychlosti je pouze vizuální a neodpovídá tedy požadavkům Euro NCAP.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%00%333%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

V ochraně cestujících a především v ochraně chodců má Mercedes-Benz Citan ještě hodně co dohánět. Bezpečnostní výbava vozu je více než podprůměrná.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2774%3469%2056%333%65%

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Euro NCAP Mercedes-Benz Citan (2013)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

 
Zdroj: Euro NCAP

Štítky Crash-testy Mercedes-Benz Euro NCAP Nové modely

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro…

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí povýšení i vyšší výplatu

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí…

Češi zjišťují, že nastal ideální čas k tomu, aby si řekli o vyšší plat. Nebo změnili práci. Podle nového…

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

Ano, Ahmed má hlad. Dozvídám se to jednak ze stejnojmenného románu, za druhé dnes a denně ze zpráv. Situace na…

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…