Euro NCAP 2013: Mercedes-Benz Citan Kombi – Jen tři hvězdy
Mercedes-Benz Citan je v podstatě dvojčetem aktuální generace Renaultu Kangoo. Ta se světu představila již v roce 2007 a jen o rok později absolvovala testy Euro NCAP, z nichž odjela se čtyřmi hvězdami. Hodnocení testů se ovšem od roku 2008 výrazně zpřísnilo a Citan si tak v letošním roce odváží jen tři hvězdy.
Předmětem testu byl Mercedes-Benz Citan Kombi s motorem 109 CDI Blue Efficiency s pětidveřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1460 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních sedadlech a omezovačem síly na předních a vnějších zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Prohlídka vozu ukázala, že některé části palubní desky představují riziko zranění pro cestující jiné výšky a sedící v jiné pozici, než testované figuríny. Údaje z figuríny také ukázaly na mezní ochranu řidičova hrudníku.
Při testu bočního nárazu byla dobrá ochrana hlavy, ale boční airbag se náležitě nerozvinul, protože se zachytil o horní upevnění bezpečnostního pásu. To samé se stalo i při testu nárazu na sloup. Mercedes naznačil, že na tomto problému bude pracovat. Údaje o stlačení hrudníku při nárazu na sloup ukázaly slabou ochranu hrudní oblasti. Navíc po testu byla mezi B sloupkem a posuvnými dveřmi zřetelná mezera. Vůz byl penalizován, protože mezera byla vyhodnocena jako riziko pro končetiny cestujících.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 11,5 | 72% | 7,3 | 91% | 5,2 | 65% | 3,4 | 85% | 27 | 74% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal Citan maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce nelze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat. Většinu dětských autosedaček lze do vozu bez problémů instalovat, ale sedačky ze skupiny II/III nesedí ve voze úplně správně a u sedačky Britax Römer Duo Plus bylo potřeba se pečlivě přesvědčit, že jí úchyty ISOFIX pevně drží na správném místě.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 24 | 100% | 3 | 38% | 7,1 | 42% | 34 | 69% |
Ochrana chodců
Na rozdíl od přední hrany kapoty, která poskytuje chodcům špatnou ochranu ve většině testovaných oblastí, poskytuje nárazník většinou ochranu dobrou. Kapota poskytuje většinou dostatečnou ochranu, ale v oblastech možného nárazu hlavy dospělého je tato ochrana převážně špatná.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14 | 58% | 0,5 | 8% | 5,9 | 98% | 20 | 56% |
Asistenční systémy
Citan je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Připomínač pásu má jen sedadlo řidiče. Volitelný je manuálně nastavitelný omezovač rychlosti, ovšem upozornění na překročení nastavené rychlosti je pouze vizuální a neodpovídá tedy požadavkům Euro NCAP.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 0 | 0% | 3 | 33% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
V ochraně cestujících a především v ochraně chodců má Mercedes-Benz Citan ještě hodně co dohánět. Bezpečnostní výbava vozu je více než podprůměrná.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 27 | 74% | 34 | 69% | 20 | 56% | 3 | 33% | 65% |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |