Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Nissan Evalia – Tři hvězdy za špatnou ochranu cestujících

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Nissan Evalia je jedním z mála současných vozů, u nějž nebyla v testech Euro NCAP nejslabší kategorie ochrany chodců.

Čistě osobní provedení užitkového Nissanu NV200 pojmenované Evalia se představilo již na podzim roku 2010 a na českém trhu je od roku 2011. Automobil, který je základem pro nové vozy taxislužby v New Yorku, v letošních testech Euro NCAP příliš nezazářil a díky nedostatkům v ochraně cestujících na předních sedadlech předvedl jeden z nejhorších výsledků současnosti.

Předmětem testu byl Nissan Evalia 1.5dCi s výbavou Full Trim s karosérií pětidvéřové MPV a pohotovostní hmotností 1426 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Maxi Cosi Cabriofix se základnou Easyfix, pro starší figurínu pak autosedačka Maxi Cosi Pearl se základnou Familyfix (pomocí úchytů ISOFIX a úchytu Top Tether) s orientací po směru jízdy.

crashtest nissan euroncap crashtest nissan euroncap

Ochrana dospělých

Při prohlídce vozu po čelním nárazu bylo zjištěno, že se panel podlahy ohnul od základny A-sloupku a objevily se početné mezery mezi bodovými sváry mezi podlahou a prahem. Většina prahu byla ohnuta směrem dovnitř. Prostor pro cestující byl tedy shledán nestabilním a vůz byl penalizován. Podobně došlo v prostoru nohou řidiče k prasknutí prostoru pro nohy, za což byl vůz znovu penalizován. Ochrana řidiče byla vyhodnocena jako převážně mezní.

Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku přiměřená ochrana zbytku těla dobrá. Při nárazu na sloup došlo ke kompresi žeber znamenající malou ochranu hrudníku.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých9,157%7,796%675%1,845%2568%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získala Evalia maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, nicméně označení není příliš jasné a systém nezískal žádné body. Univerzální dětské autosedačky pro skupiny 2 a 3 nelze nainstalovat na zadní prostřední sedadlo.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí24100%450%11,874%4081%

Ochrana chodců

Kapota vozu poskytuje ve většině oblastí možného nárazu hlavy chodce přiměřenou nebo mezní ochranu. Nárazník poskytuje ve většině svých oblastí dobrou ochranu a získal maximum bodů. Přední hrana kapoty poskytuje převážně dobrou ochranu pánevní oblasti chodců.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců14,460%583%4,880%2467%

Asistenční systémy

Standardní výbavou Nissanu Evalia je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP a připomínání zapnutí pásu pro přední sedadla. Omezovač rychlosti nesplňuje požadavky Euro NCAP, protože upozorňuje řidiče na překročení rychlosti jen vizuálně.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%555%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

Nissan Evalia nabízí sice velmi dobrou ochranu dětí a poměrně slušné jsou i výsledky z oblasti ochrany chodců, ale díky zásadním nedostatkům v oblasti ochrany cestujících na předních sedadlech získal jen tři hvězdy.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2568%4081%2467%555%69%
Počet hvězd***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2013Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
15. 12. 2013 00:23
Japonci by měli naučit Španěly svařovat :D
Jak jsem se na to koukal, tak to poškození prahu spojené s roztržením plechu je daleko od chodidel nohou, tak nevím proč kvůli tomu brali hvězdičky? Nicméně Japonci by měli naučit Španěly svařovat, když už jim svěří svoje jméno.
Koukám, že ty nové testy s tím sloupem z boku proti řidiči jsou docela brutální ... takovej sloup bych potkat nechtěl ani s Tatrou natož s nižším autem než tohle !