Euro NCAP 2013: Qoros 3 Sedan – Čínsko-izraelské překvapení
Čínsko-izraelská automobilka Qoros letos zamířila do Evropy se svým sedanem na pomezí nižší střední a střední třídy. Ten prozatím přitahoval pozornost především svým designem a cenou na úrovni evropských, japonských a korejských značek.
Nyní ovšem může Qoros pro podpoření prodeje modelu 3 Sedan využít i skutečnosti, že tento vůz získal pět hvězd v testech Euro NCAP a dosáhl velmi dobrých výsledků ve všech kategoriích včetně ochrany chodců, patřící k největším oříškům i pro tradiční výrobce.
Předmětem testu byl Qoros 3 Sedan 1.6T Elegance s karosérií čtyřdveřový sedan, pohotovostní hmotností 1425 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Maxi Cosi Cabriofix se základnou EasyFix, pro starší figurínu pak autosedačka Römer KidFix (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací po směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu všech oblastí těla řidiče i předního spolujezdce. Qoros poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých rozměrů sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu získal Qoros 3 Sedan maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při nárazu na sloup prokázal vůz dobrou ochranu hlavy a pánve a dostatečnou ochranu hrudníku a břicha.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,8 | 99% | 8 | 100% | 7,4 | 93% | 3,2 | 80% | 34 | 95% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figuríny při dynamických testech získal Qoros 3 Sedan maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3 letého dítěte. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný a sedačky minimalizovaly nebezpečí nárazu hlavy dětí do částí interiéru vozu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Do vozu lze dobře nainstalovat všechny sedačky, pro které byl vůz navržen.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 24 | 100% | 7 | 88% | 12 | 75% | 43 | 87% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje pánevní oblasti chodců převážně dobrou ochranu. Povrch kapoty poskytuje chodcům převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu s výjimkou oblasti sloupků čelního skla.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 17,8 | 74% | 4 | 67% | 6 | 100% | 28 | 77% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Qoros 3 Sedan je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP a připomínání zapnutí pásu pro všechna sedadla. Standardem je i manuálně nastavitelný omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Z hlediska bezpečnosti patří Qoros 3 Sedan k evropské špičce z pohledu hodnocení testů Euro NCAP a vozy některých zavedených značek by se od něj mohly učit.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 95% | 43 | 87% | 28 | 77% | 7 | 81% | 88% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |