Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Škoda Octavia – Pět hvězd pro třetí generaci

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 5. 3. 2013 • 18:43
4
82
Škoda Octavia předvedla v testech Euro NCAP výsledky, které vzhledem k důležitosti tohoto modelu nejspíš nikoho nepřekvapí.

Škoda Octavia třetí generace svými výsledky v testech Euro NCAP překonává předchozí dvě generace, které prošly nárazovými testy v letech 2001 a 2004. První i druhá generace Octavie totiž narozdíl od té poslední nezískaly plný počet hvězd ale jen čtyři.

Nová Octavie dosáhla velmi dobrých výsledků ve všech současných testech Euro NCAP, ale i u ní je ještě jistý prostor pro zlepšení ochrany cestujících i chodců.

Předmětem testu byla Škoda Octavia 1,6 TDI s karosérií pětidvéřový liftback, výbavou Ambition, pohotovostní hmotností 1276 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních sedadlech a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Römer Baby Safe +, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.

crashtest skoda octavia euroncap novemodely crashtest skoda octavia euroncap novemodely

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu pro všechny části těla kromě bérců řidiče, které mají ochranu dostatečnou. Octavia poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenána komprese žeber a ochrana byla vyhodnocena jako nízká.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní Boční Na sloup Whiplash Celkem
Jednotky body % body % body % body % body %
Ochrana dospělých 15,9 99% 8 100% 6,4 80% 3,4 85% 34 93%

Ochrana dětí

Pro rok 2013 používá Euro NCAP vylepšené dětské figuríny a používá hodnocení kompatibility několika různých dětských autosedaček a vozu.

Na základě výsledků dynamických testů získala Octavie maximum bodů za ochranu 18 měsíčního dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen lze instalovat bez problémů. Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasný přehled o jeho stavu.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Dynamické testy Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana dětí 23,4 98% 7 88% 12 71% 42 86%

Ochrana chodců

Octavia je ve všech zemích Evropské unie standardně vybavena „aktivní kapotou“. Systém při nárazu do chodce zvedne kapotu, aby zvětšil její vzdálenost od motoru a tím zabránil chodci zranit se o tvrdé části motoru.

Vůz prokázal, že systém reaguje na různé postavy chodců při různých rychlostech. Systém pracoval dobře a kapota tak poskytovala dobrou ochranu hlavy chodce téměř ve všech svých oblastech. Vůz byl testován i bez aktivní kapoty. V tomto případě byla ochrana hlavy chodce pouze dostatečná. Výsledek byl zprůměrován s výsledkem při použití aktivní kapoty a vůz stále dosáhne na 5 hvězd.

Přední hrana kapoty poskytuje mezní nebo špatnou ochranu pánevní oblasti chodce. Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana chodců 22,2 93% 1,6 27% 6 100% 30 82%

Asistenční systémy

Standardním vybavením Škody Octavia je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti ovšem není k dispozici.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Stabilizační systém Připomínač pásů Celkem
- body % body % body % body %
Asistenční systémy 0 0% 3 100% 3 100% 6 66%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Škoda Octavia získala výborné výsledky v ochraně cestujících. Zlepšit je třeba ochranu chodců a bezpečnostní výbavu vozu.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 34 93% 42 86% 30 82% 6 66% 87%
Počet hvězd *****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2013 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy Vážený průměr
Pro ***** 80% 75% 60% 60% 80%
Pro **** 70% 60% 50% 40% 70%
Pro *** 40% 30% 25% 25% 60%
Pro ** 30% 25% 15% 15% 55%
Pro * 20% 15% 10% 5% 45%

Související články

Témata
7. 3. 2013 09:54
Re: První nekompromisní
Co vím, tak problém je v samotném mechanismu. Pokud automobilka dokáže, že systém zvládne zachytit jakéhokoli chodce a zvládne kapotu nadzvednout včas, počítá se jen s tímhle systémem. Předpokládám tedy, že jde o jakousi kompenzaci pro situace, kdy by systém nezareagoval včas, nebo vůbec.
7. 3. 2013 09:25
Re: očekávání splěno
7. 3. 2013 09:17
Re: očekávání splěno
Protože téměř všem autům chybí pořádné výztuhy nad koly. Pokud vím, i v konstrukci S60 tenhle prvek byla novinka pro Volvo. Jen to ukazuje, jak jsou testy nedokonalé a v praxi k ničemu. Hodnocení EuroNCAP napoví možná tak o bezpečnosti ve městě.

Volvo v tomhle mívá náskok a tady patří potlesk Acuře.
7. 3. 2013 09:05
Re: OK
Naopak v tmavých barvách zanikají hrany. A pak tomu pomáhá lesk.
7. 3. 2013 09:00
Re: OK
Třeba 911 stříbrná sluší. Ale těm sluší hodně barev.
Články odjinud