Euro NCAP 2014: Hyundai i10 – Jen čtyři hvězdy
V roce 2008 odjelo Hyundai i10 z testů Euro NCAP se čtyřmi hvězdami za ochranu dospělých cestujících, stejným počtem hvězd za ochranu dětí a třemi hvězdami za ochranu chodců. V letošním roce přišla nová generace i10 o plný počet hvězd především díky úpravám pravidel, zaměřeným ještě více než v loňském roce na asistenční systémy.
Předmětem testu byl Hyundai i10 1.0 Comfort, s karosérií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 933 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční, hlavové a kolenní airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a základny s podpůrnou nohou) autosedačka Römer BabySafe, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací po směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Hyundai prokázal, že poskytuje stejnou míru ochrany cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá. Při prohlídce auta však bylo zjištěno, že zadní dveře na straně nárazu plně nedoléhaly. Hodnoty po bočním nárazu na sloup poukazují na mezní ochranu oblasti hrudníku.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash). Geometrické vyhodnocení zadních sedaček indikuje ale mezní ochranu proti tomuto typu nárazu.
Euro NCAP 2014: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | AEB City | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14 | 88% | 7,5 | 94% | 6,6 | 83% | 1,9 | 48% | 0,0 | 0% | 30 | 79% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal i10 maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný, ale údaje z figuríny ukazují na pouze dostatečnou míru ochrany a míra zatížení šíje byla vysoká. Obě dětské figuríny byly při bočním nárazu dětskými autosedačkami dobře ochráněny před nárazem hlavy do vnitřního vybavení vozu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, a řidič má jasný přehled o jeho stavu. Dětské sedačky, pro které byl vůz navržen, lze bez problémů nainstalovat.
Euro NCAP 2014: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 21,4 | 89% | 6 | 75% | 12 | 75% | 39 | 80% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximální počet bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty má dobré výsledky v oblasti středu vozu, vnější oblasti už mají výsledky většinou špatné, kvůli ostrým hranám.
Povrch kapoty poskytuje dobrou nebo dostatečnou ochranu na většině svého povrchu, špatnou ochranu poskytuje v oblasti ostrých A- sloupků.
Euro NCAP 2014: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16 | 67% | 3,7 | 62% | 6 | 100% | 26 | 71% |
Asistenční systémy
Hyundai i10 je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability a připomínáním zapnutí bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla, které splňují nároky Euro NCAP.
Volitelnou položkou výbavy je řidičem nastavitelný omezovač rychlosti, u kterého se předpokládá, že bude součástí většiny prodaných vozů, i díky tomu splnil požadavky Euro NCAP pro tento typ asistenčního systému.
Euro NCAP 2014: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Opuštění pruhu | AEB mimo město | Celkem | ||||||
- | body | body | body | body | body | body | % | |||||
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 0,0 | 0,0 | 7 | 56% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Na rozdíl od ostatních letos testovaných vozů, Hyundai i10 neobsahuje řadu systémů chránících proti vyjetí z pruhu nebo nárazu v koloně a proto i přes velmi dobré výsledky na 5 hvězd nedosáhl.
Euro NCAP 2014 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 30 | 79% | 39 | 80% | 26 | 71% | 7 | 56% | 75% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014) | |||||||||
2014 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |