Euro NCAP 2015: Mazda MX-5 – Čtyři hvězdy pro nový roadster
Čtvrtá generace Mazdy MX-5 je dalším automobilem, který prošel nárazovými zkouškami Euro NCAP. Zatímco předchůdce se těchto testů nikdy nezúčastnil, druhá generace MX-5 dosáhla v roce 2002 na čtyři hvězdy. Novinka byla hodnocena stejně.
Nárazových testů se zúčastnila MX-5 s 1,5litrovým motorem pod kapotou. Dvoumístný roadster vyrobený v roce 2015 váží pouze 1.030 kilogramů (pohotovostní hmotnost). Výsledky zkoušek se pak dají aplikovat i na vozy poháněné dvoulitrem.
mazda euroncap novemodely video sportovni roadster
MX-5 je standardně vybavena předními, bočními a hlavovými airbagy, ve standardu nechybí ani tříbodové bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly. Auto disponuje také aktivní kapotou nebo vypínatelným airbagem spolujezdce.
Ochrana dospělých
Prostor pro posádku zůstal po nárazu stabilní, Euro NCAP však Mazdě vyčetla, že se figurína řidiče po nárazu dotkla volantu. Airbag se totiž nenafoukl tak, aby tomuto střetu zabránil. I kvůli tomu byla ochrana řidiče hodnocena jako adekvátní, byť by bez tohoto kontaktu byla dobrá.
V případě nárazu celou šířkou vozu byla ochrana řidiče hodnocena jako dobrá, u spolujezdce byla též dobrá, až na oblast hrudníku (adekvátní). Při bočním nárazu dosáhla Mazda na hodnocení dobrá, pouze ochrana oblasti hrudníku byla opět jen adekvátní. V závažnějším nárazu do sloupu je pak oblast hrudníku chráněna jen průměrně.
Mazda umí poskytnout podobnou úroveň ochrany různě vzrostlým osobám sedícím v různých polohách. Také krční páteř je při nárazu zezadu dobře chráněna.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 7,1 | 8 | 14,5 | 2,4 | 0 | 0% | 31,9 | 84% |
Ochrana dětí
Přestože je MX-5 pouze dvoumístným autem, je připravena na převoz dětí v autosedačce, a to na místě spolujezdce. Airbag spolujezdce lze vypnout, a tak je možné použít také autosedačku proti směru jízdy. Pracovníci Euro NCAP si pak všimli, že všechny typy dětských zádržných systémů, pro které je MX-5 navržena, mohou být správně nainstalovány dovnitř vozu.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 0 | 0 | 5 | 12 | 17 | 80% |
Ochrana chodců
Jakožto nízký sporťák nová Mazda boduje v ochraně chodců. Dokonce jí ani nechybí aktivní kapota, která se při hrozícím střetu zvedne, aby minimalizovala riziko střetu těla chodce s tvrdými partiemi motoru.
Testování ukázalo, že čidla MX-5 umí rozpoznat chodce různé výšky a fungují za různé rychlosti. Díky tomu celá kapota chrání tělo chodců dobře. Nárazník pak za ochranu nohou chodců získal plný počet bodů, dobře chráněna je také oblast pánve chodců.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 21,7 | 6 | 6 | 33,7 | 93% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Mazdy je elektronická kontrola stability i signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, za což byl vůz náležitě ohodnocen. Omezovač rychlosti i varování před opuštěním jízdního pruhu jsou dodávány za příplatek, MX-5 však za ně dostala body, protože Euro NCAP očekává, že jimi bude vybavena většina prodaných vozů. Naopak systém automatického brzdění japonský roadster nenabízí, ostatně čekali byste něco takového u sporťáku?
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 30 | 1 | 0 | 8,3 | 64% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Mazda MX-5 se zúčastnila nárazových zkoušek Euro NCAP po dlouhých 13 letech. V roce 2002 druhá generace dosáhla na čtyři hvězdy, stejný výsledek zopakovala i nynější čtvrtá generace tohoto auta. Při čelním nárazu se figurína řidiče dotkla volantu, za což MX-5 ztratila body. Body auto poztrácela i v oblasti ochrany dětí, a to kvůli své pouze dvoumístné konfiguraci. Naopak v ochraně chodců je na tom MX-5 velice dobře.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | ||
Výsledky | 31,9 | 84% | 17 | 80% | 33,7 | 93% | 8,3 | 64% | 83% | ||
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Letošní rok přinesl do testů Euro NCAP několik novinek. První je dvojí testování čelního nárazu. Při testování deformace narazí automobil do překážky 40 % na straně řidiče. Jak napovídá název, při testu nárazu celé šíře narazí vůz do překážky plnou šířkou přední části vozu.
Dále byly do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty systémy varování před čelním nárazem. Naproti tomu bodové hodnocení obou typů bočních nárazů bylo spojeno do jednoho čísla. Mimoměstské AEB systémy pak obohatily spolu se systémem sledování jízdních pruhů kategorii bezpečnostní výbavy.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% |
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% |
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% |
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |