Euro NCAP 2015: Škoda Superb – Pět hvězd pro velikána z Kvasin
Organizace Euro NCAP zveřejnila nejnovější výsledky svých nárazových zkoušek. Mezi třemi testovanými vozy se objevila i Škoda Superb. Ze tří naposledy hodnocených aut dopadl Superb nejlépe, získal plný počet pěti hvězd.
Superb v nejnovějším vydání testů Euro NCAP doplnily Hyundai i20 a Fiat Panda Cross. Ani jeden z těchto vozů na plné hodnocení nedosáhl. Srovnání z konkurencí však zatím nemáme, Superb je prvním zástupcem střední třídy, který inovovaným měřením Euro NCAP pro rok 2015 prošel.
Třetí generace Superbu navázala na svého předchůdce, také druhý novodobý Superb získal v roce 2009 plný počet hvězd. Od té doby jsou však testy Euro NCAP přísnější. Letošní novinkou je třeba dvojí testování čelního nárazu, kdy automobil narazí do překážky plnou šíří své přídě a jen 40 % šíře přední partie na straně řidiče. Dále jsou do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty také systémy varování před kolizí.
Předmětem testu byl Superb liftback s motorem 2.0 TDI pod kapotou ve výbavě Ambition. Pohotovostní hmotnost auta s levostranným řízením činila 1.472 kilogramů. Bezpečnostní výbava zahrnovala sedm airbagů nebo tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Ochrana dospělých
Kabina Superbu zůstala po čelním nárazu stabilní, kolena i stehenní kosti cestujících vpředu jsou dobře chráněny, přičemž automobil dokáže nabídnout podobnou úroveň bezpečnosti pro osoby různé výšky. V případě čelního nárazu do bariéry však ochrana hrudníku řidiče byla marginální. Naopak v bočním nárazu do bariéry získal Superb plný počet bodů. V závažnějším testu nárazu do sloupu, byla ochrana hrudníku adekvátní.
Testy též ukázaly dobrou ochranu proti poranění krční páteře cestujících na předních sedadlech. Funkčnost systému automatického brzdění se ukázala jako dobrá, jelikož však systém není na všech evropských trzích standardní výbavou, nebyl systém v této kategorii obodován.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 7,5 | 7,2 | 15,9 | 2 | 0 | 0% | 32,7 | 86% |
Ochrana dětí
Co se týče ochrany nejmenších pasažérů, obstál Superb na výbornou. V ochraně dětí do 18 měsíců dosáhl plného hodnocení. Ochrana tříletého dítěte byla nicméně vyhodnocena jako adekvátní.
Airbag spolujezdce se dá vypnout, a tak je možné na přední sedadlo umístit autosedačku orientovanou proti směru jízdy. Euro NCAP tvrdí, že všechny sedačky, na které je Superb navržen, je možné správně umístit dovnitř auta.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 11,2 | 7 | 12 | 42,2 | 86% |
Ochrana chodců
Superb sice nenabízí aktivní kapotu, ochrana chodců je však na úrovni. Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla hodnocena jako dobrá. Za ochranu oblasti pánve chodců mladoboleslavský model dokonce získal maximální počet bodů.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 14,2 | 6 | 5,4 | 25,7 | 71% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Superbu je elektronická kontrola stabilizace, stejně tak připomínání zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Asistent pro jízdu v pruzích je sice za příplatek nabízen, Euro NCAP jej ale nebodovalo, protože organizace neočekává, že jím bude vybaveno větší množství prodaných aut. Naopak funkčnost automatického brzdění Front Assistant byla vyhodnocena jako dobrá.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 0 | 2,6 | 9,9 | 76% |
Celkový výsledek
Třetí novodobá generace Škody Superb dosáhla v nárazových zkouškách Euro NCAP 2015 plný počet pěti hvězd, a to především díky robustní konstrukci a dobře fungujícímu systému automatického brzdění.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | ||
Výsledky | 32,7 | 86% | 42,2 | 86% | 25,7 | 71% | 9,9 | 76% | 82% | ||
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Letošní rok přinesl do testů Euro NCAP několik novinek. První je dvojí testování čelního nárazu. Při testování deformace narazí automobil do překážky 40 % na straně řidiče. Jak napovídá název, při testu nárazu celé šíře narazí vůz do překážky plnou šířkou přední části vozu.
Dále byly do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty systémy varování před čelním nárazem. Naproti tomu bodové hodnocení obou typů bočních nárazů bylo spojeno do jednoho čísla. Mimoměstské brzdné asistenty pak spolu se systémem sledování jízdních pruhů obohatily kategorii bezpečnostní výbavy.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |