Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2016: Kia Niro – Čtyři, nebo pět hvězd?

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 6. 9. 2016 • 05:20
9
Zobrazit náhledy (9)
crashtest kia euroncap novemodely video crashtest kia euroncap novemodely video crashtest kia euroncap novemodely video crashtest kia euroncap novemodely video
Kia Niro nabízí systém automatického brzdění jen za příplatek. Proto si podle nových pravidel Euro NCAP zaslouží dvě hodnocení.

Euro NCAP od letošního roku nově zveřejňuje dvoje hvězdičkové hodnocení podle výbavy vozu, přičemž Kia Niro je jedním z prvních vozidel, kterého se tohoto dvojí bodování týká. Se standardní výbavou má Niro stále slušné čtyři hvězdičky, zatímco při doplnění automatického systému brzdění (AEB) rovných pět.

Organizace provádějící nárazové zkoušky chce dvojím hvězdičkovým hodnocením názorněji ukázat výhody bezpečnostních asistentů. Jedno hodnocení je tak výsledek auta bez sledovaných pomocníků a druhé při jejich zahrnutí.

Předmětem testu byl Kia Niro GL, 1.6 GDI Hybrid, s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1414 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven systémem upozornění na opuštění jízdního pruhu a omezovačem rychlosti. Volitelnou výbavou vozu jsou pak systémy AEB, ty byly součástí druhého testovaného vozu.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě instalována autosedačka Römer KidFix a pro desetileté dítě podsedák Graco.

crashtest kia euroncap novemodely video crashtest kia euroncap novemodely video

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Kia prokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu nárazu celou šíří vozu byla ochrana řidiče dobrá nebo dostatečná, ochrana cestujících na zadních sedadlech byla vyhodnocena jako slabá pro oblast hrudníku, jako špatná pro pánev. Údaje z figurín ukázaly, že při nárazu pánev podklouzne pod bezpečnostním pásem, místo aby jím byla zadržena.

V testech obou typů bočního nárazu získal Niro maximální počet bodů.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech, geometrie zadních sedadel ukazuje na mezní ochranu krční páteře.

Systém autonomního brzdění, který zabraňuje nehodám v nízkých rychlostech, při kterých často dochází k poranění krční páteře, je součástí příplatkového balíčku a v testech Euro NCAP si vedl dobře.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,16,3162,50/331,8/34,883/91%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá, s výjimkou krční páteře, kde byla ochrana dostatečná. Údaje z figuríny šestiletého dítěte ukázaly slabou ochranu hrudníku a mezní ochranu krční oblasti. V testu bočního nárazu získal Niro v této kategorii plný počet bodů.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.

Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit s výjimkou univerzálních sedaček skupiny I a skupiny II/III na zadní prostřední sedadlo.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí13,18711,539,680%

Ochrana chodců

Kapota poskytuje převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu hlavám chodců, s výjimkou oblasti čelního skla a A sloupků, kde získané údaje ukazují špatnou ochranu.

Nárazník poskytuje dobrou ochranu nohám chodců ve všech svých oblastech. Ochrana pánve je převážně dobrá s výjimkou vnějších rohů.

Volitelný systém autonomního brzdění detekuje i chodce, zabránil mnoha srážkám a dopady některých zmírnil.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců13,94,460/5,424,3/29,757/70%

Asistenční systémy

Standardní výbavou Kia Niro je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech, omezovač rychlosti a systém upozorňování na opuštění jízdního pruhu.

Systém autonomního brzdění ve vysokých rychlostech si v testech Euro NCAP vedl dobře.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,532,60/2,67,1/9,759/81%

Celkový výsledek: Čtyři a pět hvězd

Kia Niro byla testována ve standardním provedení i s volitelnou výbavu v podobě AEB. Díky tomu je pro ni uváděno dvojí hodnocení.

I v prvním případě, kdy se jedná o čtyři hvězdy, nabízí tento automobil dobrou ochranu dospělých i dětských cestujících a nejhorší nebyla ani ochrana chodců, která se ovšem s volitelným AEB výrazně zlepšuje a stojí za ziskem pěti hvězd pro vozy, které jsou jím vybaveny.

Euro NCAP 2016 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky31,8/34,883/91%39,680%24,3/29,757/70%7,1/9,759/81%72/83%
Počet hvězd****/*****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku