Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Alfa Romeo Stelvio – Pět hvězd pro první SUV slavné značky

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 6. 7. 2017 • 20:53
8
Zobrazit náhledy (8)
crashtest alfaromeo novemodely video crashtest alfaromeo novemodely video crashtest alfaromeo novemodely video
Alfa Romeo Stelvio splnila očekávání svých tvůrců i příznivců a z testů Euro NCAP odjela s plným počtem hvězd.

Alfa Romeo Stelvio je prvním SUV své značky a ta do něj vkládá značné naděje ohledně prodejních výsledků. K jejich pozitivnímu vývoji nyní může přispět i skutečnost, že tento model je pátým zástupcem své značky, který získal plný počet hvězd.

Prvním vozem značky Alfa Romeo v testech Euro NCAP byl model 147, který v roce 2001 získal čtyři hvězdy. Následoval model 159, jenž byl v roce 2006 prvním zástupcem značky s pěti hvězdami a všechny po něm následující modely (MiTo, Giulietta, Giulia a Stelvio) se mohou pochlubit stejným hodnocením.

Předmětem testu byl Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel s pětidvéřovou karoserií SUV a pohotovostní hmotností 1745 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem sledování jízdních pruhů.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer KidFix XP a pro desetileté Nania Dream.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figuríny předního spolujezdce indikují dobrou ochranu všech kritických částí jeho těla. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Alfa Romeo Stelvio prokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče dobrá, zatímco u figuríny spolujezdce byla v oblasti hrudníku vyhodnocena jako dostatečná.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.

Alfa Romeo Stelvio je standardně vybaveno systémem automatického nouzového brzdění, jehož funkci při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu označuje Euro NCAP za dobrou. Při všech testovaných rychlostech bylo tímto systémem zabráněno kolizi.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,87,8162,4337,097%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá s výjimkou krční páteře, u níž je uvedeno hodnocení, že je slabá. U figuríny šestiletého dítěte byla při tomto typu nárazu ochrana dobrá až na hrudník, u nějž je uvedeno dostatečná.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí14,6871241,684%

Ochrana chodců

Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti po jejím obvodu, kde je ochrana na mezní úrovní a v okolí A sloupků, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.

Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a dostal maximální počet bodů. K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla smíšená, což znamená, že ve středu byla dobrá, zatímco směrem k rohům, které rovněž poskytují dobrou nebo dostatečnou ochranu jsou místa, kde je špatná.

Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců u modelu Stelvio zvládne vedle chodců detekovat i další vozidla a při testech předvedl dobrý výkon.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců14,93,465,930,271%

Asistenční systémy

Alfa Romeo Stelvio má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dobrý. Téměř ve všech testovaných rychlostech dokázal zabránit kolizi a v případech, v nichž se to nepovedlo, zmírnil následky nehody.

Standardní výbava tohoto SUV zahrnovala systém sledování jízdního pruhu i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti, ale ten nebyl s ohledem na složité ovládání hodnocen.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy031,52,87,360%

Celkový výsledek: Pět hvězd

První moderní zástupce automobilky Alfa Romeo v kategorii SUV dosáhl v testech Euro NCAP dobrých výsledků v ochraně dospělých dětských cestujících.

V kategorii ochrana chodců dosáhl tento model dobrých výsledků v oblasti ochrany nohou, ale výsledky z oblasti ochrany pánve jsou daní za jeho atraktivně tvarované čelní partie.

Hodnocení v kategorii asistenčních systémů pak snižuje složitý systém ovládání omezovače rychlosti.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3797%41,684%3071%7,360%82%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku