Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: BMW X3 – Pět hvězd s prostorem pro zlepšení

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
BMW X3 si z testů Euro NCAP odváží plný počet hvězd podruhé ve své kariéře, ale především v ochraně chodců a kategorii asistenčních systémů má ještě co zlepšovat.

BMW X3 se testů Euro NCAP účastnilo poprvé v roce 2008 a tehdy získalo po čtyřech hvězdách za ochranu dospělých i dětských cestujících a za ochranu chodců mělo jen jednu hvězdu. Podruhé byl tento model testován v roce 2011 a získal plný počet hvězd, i když jej potrápila kategorie ochrany chodců.

Nejnovější generace oblíbeného SUV značky BMW navazuje na svého přímého předchůdce ziskem pěti hvězd. Větší prostor pro zdokonalení má nyní v kategorii asistenčních systémů.

Předmětem testu bylo BMW X3 xDrive20d      s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1825 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.

Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a rovněž aktivní kapotou motoru.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer Kidfix XP a pro desetileté dítě sedačka Osann Topo Rock.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou nebo dostatečnou ochranu všech kritických částí těl řidiče i spolujezdce. BMW X3 prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

crashtest bmw euroncap novemodely video crashtest bmw euroncap novemodely video

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a spolujezdce dobrá s výjimkou hrudníku spolujezdce na zadním sedadle, u nějž byla vyhodnocena jako mezní, zatímco v případě hrudníku řidiče byla uvedena dostatečná ochrana.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá a BMW X3 získalo maximální počet bodů.

V náročnějším testu s bočním nárazem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče vyhodnocena jako mezní a u ostatních částí jeho těla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.

Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění získal maximální počet bodů a při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz vždy zabránil srážce.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní - deformace Čelní - celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem
Jednotky body body body body body body %
Ochrana dospělých 7,4 7,3 15,3 2,4 3 35,4 93%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá až na krk, kde byla ochrana mezní. U figuríny šestiletého dítěte byla ochrana hrudníku i krku vyhodnocena jako dostatečná, zatímco u hlavy jako dobrá.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana všech kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.

Na sedadla BMW X3 lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Čelní náraz Boční náraz Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana dětí 14,2 8 7 12 41,2 84%

Ochrana chodců

BMW X3 je vybaveno aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací a pro chodce různých tělesných typů. Výsledky testu byly téměř vždy dobré nebo dostatečné.

Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu.

K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla v celé šíři vozu špatná.

Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy AEB Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana chodců 19,5 0 6 4 29,5 70%

Asistenční systémy

BMW X3 je standardně vybaveno systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech. Standardem je i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.

Systém automatického nouzového brzdění v testech provedených při dálničních rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem
- body body body body body %
Asistenční systémy 1,5 3 0 2,5 7,0 58%

Celkový výsledek: Pět hvězd

BMW X3 vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Dobrých výsledků, i když s jistým prostorem pro další zdokonalení dosahuje tento model v ochraně dospělých i dětských cestujících.

Dobré výsledky pak předvedl tento zástupce značky BMW i v ochraně chodců, když v ní má velký prostor pro zlepšení v oblasti, kde dochází při nehodách k nárazu do pánve chodce.

V kategorii asistenčních systémů si nová generace modelu X3 nevedla nejhůře, ale má prostor pro zlepšení v systému automatického nouzového brzdění a systém sledování jízdních pruhů je k dispozici jen v rámci příplatkové výbavy.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 35 93% 41,2 84% 30 70% 7,0 58% 80%
Počet hvězd *****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy
Pro ***** 80% 75% 60% 50%
Pro **** 70% 60% 50% 40%
Pro *** 60% 30% 40% 25%
Pro ** 50% 25% 30% 15%
Pro * 40% 15% 20% 10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)