Euro NCAP 2017: BMW X3 – Pět hvězd s prostorem pro zlepšení
BMW X3 se testů Euro NCAP účastnilo poprvé v roce 2008 a tehdy získalo po čtyřech hvězdách za ochranu dospělých i dětských cestujících a za ochranu chodců mělo jen jednu hvězdu. Podruhé byl tento model testován v roce 2011 a získal plný počet hvězd, i když jej potrápila kategorie ochrany chodců.
Nejnovější generace oblíbeného SUV značky BMW navazuje na svého přímého předchůdce ziskem pěti hvězd. Větší prostor pro zdokonalení má nyní v kategorii asistenčních systémů.
Předmětem testu bylo BMW X3 xDrive20d s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1825 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a rovněž aktivní kapotou motoru.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer Kidfix XP a pro desetileté dítě sedačka Osann Topo Rock.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou nebo dostatečnou ochranu všech kritických částí těl řidiče i spolujezdce. BMW X3 prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a spolujezdce dobrá s výjimkou hrudníku spolujezdce na zadním sedadle, u nějž byla vyhodnocena jako mezní, zatímco v případě hrudníku řidiče byla uvedena dostatečná ochrana.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá a BMW X3 získalo maximální počet bodů.
V náročnějším testu s bočním nárazem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče vyhodnocena jako mezní a u ostatních částí jeho těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění získal maximální počet bodů a při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz vždy zabránil srážce.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 7,4 | 7,3 | 15,3 | 2,4 | 3 | 35,4 | 93% | |||
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá až na krk, kde byla ochrana mezní. U figuríny šestiletého dítěte byla ochrana hrudníku i krku vyhodnocena jako dostatečná, zatímco u hlavy jako dobrá.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana všech kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na sedadla BMW X3 lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana dětí | 14,2 | 8 | 7 | 12 | 41,2 | 84% | |
Ochrana chodců
BMW X3 je vybaveno aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací a pro chodce různých tělesných typů. Výsledky testu byly téměř vždy dobré nebo dostatečné.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla v celé šíři vozu špatná.
Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana chodců | 19,5 | 0 | 6 | 4 | 29,5 | 70% | |
Asistenční systémy
BMW X3 je standardně vybaveno systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech. Standardem je i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Systém automatického nouzového brzdění v testech provedených při dálničních rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
| - | body | body | body | body | body | % | |
| Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 0 | 2,5 | 7,0 | 58% | |
Celkový výsledek: Pět hvězd
BMW X3 vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Dobrých výsledků, i když s jistým prostorem pro další zdokonalení dosahuje tento model v ochraně dospělých i dětských cestujících.
Dobré výsledky pak předvedl tento zástupce značky BMW i v ochraně chodců, když v ní má velký prostor pro zlepšení v oblasti, kde dochází při nehodách k nárazu do pánve chodce.
V kategorii asistenčních systémů si nová generace modelu X3 nevedla nejhůře, ale má prostor pro zlepšení v systému automatického nouzového brzdění a systém sledování jízdních pruhů je k dispozici jen v rámci příplatkové výbavy.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 35 | 93% | 41,2 | 84% | 30 | 70% | 7,0 | 58% | 80% |
| Počet hvězd | ***** | ||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |






















