Euro NCAP 2017: Mini Countryman – Pět hvězd pro nový britský crossover
Mini Countryman se testů Euro NCAP poprvé účastnilo v roce 2010 a podle tehdejšího systému hodnocení získalo plný počet hvězd, i když mělo několik nedostatků v ochranně dospělých cestujících i chodců.
Nová generace modelu Countryman předvedla dobré výsledky především v oblasti ochrany dospělých i dětských cestujících, zatímco v ochraně chodců i asistenčních systémech má ještě prostor pro zlepšení.
Předmětem testu bylo Mini Countryman Cooper s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1430 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven aktivní kapotou, systémy automatického nouzového brzdění pro nízké i vysoké rychlosti a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer KidFix XP a pro desetileté Graco.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Countryman prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana řidiče dostatečná, zatímco v případě cestujícího na zadním sedadle byla vyhodnocena jako mezní. Ochrana ostatních kritických části jejich těl byla hodnocena dobrá nebo dostatečná.
Nový Countryman dosáhl maximálního počtu bodů v obou bočních nárazových testech a poskytoval při nich své posádce dobrou ochranu všech kritických oblastí jejich těl.
crashtest mini euroncap novemodely video crossover
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Mini Countryman je standardně vybaveno systémem automatického nouzového brzdění, jehož funkci při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu označuje Euro NCAP za dostatečnou.
<
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 6,8 | 7,1 | 16 | 2,4 | 2 | 34,3 | 90% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figurín obou dětských cestujících vyhodnocena jako dobrá v případě hlav a dostatečná u hrudníku s výjimkou krku desetiletého dítěte, u nějž je uvedena mezní ochrana.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dobrá a Countryman získal maximum bodů.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy, ale informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, nesplňovaly požadavky Euro NCAP a systém nebyl hodnocen.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 14,8 | 8 | 5 | 11,5 | 39,3 | 80% |
Ochrana chodců
Mini Countryman je vybaveno aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací. Výsledky testu byly téměř vždy dobré nebo dostatečné po celé ploše kapoty.
Nárazník získal maximální počet bodů a na všech testovaných místech poskytoval dobrou ochranu nohám chodců.
K ochraně pánve chodců při srážce s novou generací modelu Countryman uvádí Euro NCAP, že byla převážně špatná.
Euro NCAP uvádí, že pro Mini Countryman je k dispozici samostatný systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců, ale nebyl hodnocen, protože se jedná o prvek příplatkové výbavy.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 19,9 | 1,3 | 6 | 0 | 27,2 | 64% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Mini Countryman je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Systém automatického nouzového brzdění je k dispozici v rámci standardní výbavy a jeho výsledky v testech provedených při dálničních rychlostech označuje Euro NCAP jako dostatečné.
Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti je k dispozici rovněž v rámci standardní výbavy.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 0 | 1,7 | 6,2 | 51% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Mini Countryman vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Dobrých výsledků dosahuje tento model v ochraně dospělých i dětských cestujících.
V kategorii ochrana chodců představuje podobně jako u řady dalších současných automobilů největší problém pánevní oblast. Hodnocení v kategorii asistenčních systémů pak snižuje automatické nouzové brzdění s detekcí chodců, které není standardem.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 90% | 39,3 | 80% | 27 | 64% | 6,2 | 51% | 75% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |